Túl gyakoriak a ráfutásos balesetek, amikor egy jármű beleszalad egy másik hátuljába. Az ilyen balesetek általában akkor következnek be, ha a hátulról érkező jármű vezetője nem figyel az útra. Teherautók esetében ez értelemszerűen még veszélyesebb a járművek mérete és tömege miatt.
A vészfékrendszerrel végzett folyamatos tesztek biztosítják, hogy a teherautó meg tud állni vagy mérsékelni képes az ütközés és a sérülések súlyosságát. A változó törvényi szabályozásokhoz igazodó módosításokra időről időre sor kerül, ám a legfontosabb büszkén tartani magunkat kötelezettségvállalásunkhoz, amelynek célja, hogy a Volvo teherautók minden közlekedési helyzetben a lehető legbiztonságosabbak legyenek.
1. Kamera és radar
A kamera megállapítja a teherautó előtti objektumok típusát és távolságát. A radar megméri, hogy a teherautó előtti objektum milyen gyorsan mozog, valamint az objektum távolságát. Fontos, hogy a vezetők bízhassanak a rendszerben, ne kapjanak túl sok téves riasztást, ezért a kamera és a radar együttműködnek, hogy csak szükség esetén adjanak figyelmeztetést.
2. Szenzorfúzió
Szenzorfúzió akkor történik, amikor két érzékelő (radar és kamera) egyaránt információkat nyújt egy feldolgozó számára azért, hogy a szituációt jobban megértse a rendszer. Az együttműködő szenzorok kulcsfontosságúak, ugyanis ezek segítenek különbséget tenni a valós járművek és a veszélyt nem jelentő objektumok – például egy üres doboz – között. Az ember is többet lát két szemmel, mint eggyel.
3. Szabályzóegység
A kamera, a radar, a teherautó és a járművezető viselkedésének információit a szabályzóegység gyűjti össze. Szoftvere elemzi ezeket az információkat, és balesetveszély esetén aktiválja a figyelmeztető rendszert, valamint a teherautó fékrendszerét.
4. Fékrendszer
A fékrendszer akkor lép működésbe, ha a vezető nem reagál az ütközésfigyelmeztetés jelzéseire. Először finoman fékez a jármű, nyitja a tengelykapcsolót a rendszer és a teherautó lassulni kezd. A fékrendszer így már aktív, kritikus veszély esetén a teherautót a rendszer teljes erővel fékezi, a féklámpák pedig villognak. Ha a vezető egyáltalán nem reagált, akkor a megállás után a rögzítőféket is aktiválja a rendszer.
A Vészfékrendszer a legutolsó fázis az Ütközésfigyelmeztetés Vészfékrendszerrel aktiválásakor történő események sorában.
Először egy előzetes figyelmeztető jelzést ad a rendszer, amennyiben azt észleli, hogy a teherautó veszélyes helyzetbe került. A járművezetőt vörös LED fény figyelmezteti, amely a szélvédőn tükröződik. Ezt egy villogó fény és hangjelzés követi, amennyiben a vezető nem reagál.
A vészfékrendszert pedig akkor aktiválja, ha a vezető e figyelmeztetések kapcsán egyáltalán nem cselekedett.