Trucks

Vészfékrendszer – egy életmentő megoldás

Úttörő munkát végez a Volvo Trucks az aktív biztonsági rendszerek terén, ennek egyik eredménye az Ütközésfigyelmeztetés Vészfékrendszerrel. Vessünk egy pillantást a Vészfékrendszer működésére – arra, miként védi a vezetőt, miként teszi biztonságosabbá a közlekedést.
Vészfékrendszer működés közben
Az Ütközésfigyelmeztetés Vészfékrendszerrel kamera és radar segítségével figyeli a jármű előtt található objektumokat. Elkerülhetetlen ütközés esetén figyelmeztetést ad a rendszer, amennyiben a vezető nem reagál erre, akkor automatikusan vészfékezést kezdeményez.

Túl gyakoriak a ráfutásos balesetek, amikor egy jármű beleszalad egy másik hátuljába. Az ilyen balesetek általában akkor következnek be, ha a hátulról érkező jármű vezetője nem figyel az útra. Teherautók esetében ez értelemszerűen még veszélyesebb a járművek mérete és tömege miatt.

A vészfékrendszerrel végzett folyamatos tesztek biztosítják, hogy a teherautó meg tud állni vagy mérsékelni képes az ütközés és a sérülések súlyosságát. A változó törvényi szabályozásokhoz igazodó módosításokra időről időre sor kerül, ám a legfontosabb büszkén tartani magunkat kötelezettségvállalásunkhoz, amelynek célja, hogy a Volvo teherautók minden közlekedési helyzetben a lehető legbiztonságosabbak legyenek.

1. Kamera és radar
A kamera megállapítja a teherautó előtti objektumok típusát és távolságát. A radar megméri, hogy a teherautó előtti objektum milyen gyorsan mozog, valamint az objektum távolságát. Fontos, hogy a vezetők bízhassanak a rendszerben, ne kapjanak túl sok téves riasztást, ezért a kamera és a radar együttműködnek, hogy csak szükség esetén adjanak figyelmeztetést. 

2. Szenzorfúzió
Szenzorfúzió akkor történik, amikor két érzékelő (radar és kamera) egyaránt információkat nyújt egy feldolgozó számára azért, hogy a szituációt jobban megértse a rendszer. Az együttműködő szenzorok kulcsfontosságúak, ugyanis ezek segítenek különbséget tenni a valós járművek és a veszélyt nem jelentő objektumok – például egy üres doboz – között. Az ember is többet lát két szemmel, mint eggyel. 

3. Szabályzóegység
A kamera, a radar, a teherautó és a járművezető viselkedésének információit a szabályzóegység gyűjti össze. Szoftvere elemzi ezeket az információkat, és balesetveszély esetén aktiválja a figyelmeztető rendszert, valamint a teherautó fékrendszerét. 

4. Fékrendszer
A fékrendszer akkor lép működésbe, ha a vezető nem reagál az ütközésfigyelmeztetés jelzéseire. Először finoman fékez a jármű, nyitja a tengelykapcsolót a rendszer és a teherautó lassulni kezd. A fékrendszer így már aktív, kritikus veszély esetén a teherautót a rendszer teljes erővel fékezi, a féklámpák pedig villognak. Ha a vezető egyáltalán nem reagált, akkor a megállás után a rögzítőféket is aktiválja a rendszer.

ÍGY LÉP MŰKÖDÉSBE A VÉSZFÉKRENDSZER

A Vészfékrendszer a legutolsó fázis az Ütközésfigyelmeztetés Vészfékrendszerrel aktiválásakor történő események sorában. 

Először egy előzetes figyelmeztető jelzést ad a rendszer, amennyiben azt észleli, hogy a teherautó veszélyes helyzetbe került. A járművezetőt vörös LED fény figyelmezteti, amely a szélvédőn tükröződik. Ezt egy villogó fény és hangjelzés követi, amennyiben a vezető nem reagál.

A vészfékrendszert pedig akkor aktiválja, ha a vezető e figyelmeztetések kapcsán egyáltalán nem cselekedett.