Trucks

Megalkotni a tökéletes teherautó-hangzást

Gyakran magától értetődőnek tekintjük a teherautók zaját. Egyszerűen elfogadjuk a zajok létezését. Azonban a Volvo egyik csapata elkötelezetten dolgozik a biztonság és a kényelem fokozásán a teherautók belső és külső hangjainak optimalizálásával.
Háromdimenziós akusztikai kamera.
Egy háromdimenziós akusztikai kamerát – amely sok kis mikrofonnal bír – használnak a zajforrások megkeresésére.

Számos tényező szükséges ahhoz, hogy egy teherautó a lehető legbiztonságosabb és legkényelmesebb jármű legyen. A csúcsmodern műszaki megoldások, az automatizált vezetés és a forradalmi dizájn mind részei a jövő teherautóinak fejlesztésének. Azonban gyakran alábecsült szempont, hogy mennyire befolyásolhatja a vezetési élményt az, mekkora zajt okoznak a teherautó különböző részei.

A Volvo Trucks azonban már több évtizede elkötelezetten munkálkodik a zajok optimalizációján. A Volvo első zajkamráját 1982-ben alakították ki a svédországi Göteborg városában. Azóta folyamatos a munka a Volvo teherautók zajkibocsátásának módosításán, a zaj- és vibrációs tesztmérnökök egy csapata Göteborgban fáradhatatlanul azon dolgozik, hogy a Volvo Trucks a vetélytársai előtt maradjon e téren.

 

A Zaj és Vibráció Labor zsong a csöndes munkától. Érdekes kinézetű gépek vörös fényeket bocsátanak ki, és egy hatalmas, csendes stúdióban, amelynek falait hangelnyelő anyagok borítják, egy Volvo FH tesztjármű áll középen. Itt három mérnökkel találkozunk, akik sok évnyi tapasztalattal rendelkeznek a Zaj, Vibráció és Nyersesség (Noise, Vibration & Harshness, röviden NVH) szakterületén. Theresia Manns, Geir Andresen és Torbjörn Ågren szorosan együttműködik egy körülbelül tíz mérnökből álló csapatban, főként itt helyben dolgoznak, ám gyakran a Volvo Trucks tesztpályáján a Göteborg melletti Hälleredben.

Gyakran azt gondolják az emberek, hogy csupán csökkenteni kívánjuk a zajszintet. azonban a hangok minősége is egy fontos szempont.

„Azon dolgozunk, hogy optimalizáljuk a teherautók által kibocsátott belső és külső zajokat” – mondja Theresia Manns. „Gyakran azt gondolják az emberek, hogy csupán csökkenteni kívánjuk a zajszintet. azonban a hangok minősége is egy fontos szempont. Célunk, hogy a lehető legjobb hangminőséget érjük el, és fokozzuk a vezető által megélt élményt, mind a biztonság, mind a kényelem szempontjából.”

A szervezet többi ágával való együttműködés fontosságát Torbjörn Ågren is elismeri. „A teherautó minden egyes jellemzőjéért egy-egy Jellemzővezető felel. Az ő felelősségük a rájuk bízott jellemzők kifejlesztésének koordinálása. E tekintetben az általunk vezetett jellemző a komplett jármű zajai. Rendszeresen kommunikálunk a komponensek és a projektprogram felelőseivel. Egyértelmű, hogy fontos tájékozottnak, előre felkészültnek lenni a törvényi előírások tekintetében is. A terméktervezési részleg mindig magas lécet állít fel, majd együtt dolgozunk azon, hogy meghatározzuk, pontosan mire vágyik az ügyfél az optimalizált hang tekintetében. Az is fontos, hogy számításba vegyük, mit tesznek a versenytársaink e téren.”

Az NVH-mérnökök mindennapi munkája a fejlesztés, illetve a különböző Volvo teherautók tesztelése zajforrások utána kutatva, valamint e területeken a jobbító intézkedések kidolgozása. A törvényi előírások értelmében a teherautók jóváhagyott zajmérését kültéren kell elvégezni.

„Jelenleg a hatóságok nem ismerik el a beltéri tesztelést” – mondja Geir Andresen. „Azonban a jövőben ez is elfogadottá, engedélyezetté válhat. Éppen ezért a Volvo Trucks tesztpályáján az ISO-tesztpálya létfontosságú a zajmérési munkánkhoz. Nehéz valós körülményeket szimulálni épületen belül, éppen ezért a hitelesített törvényi tesztjeinket szabadtéren végezzük.”

A teherautók zajkibocsátását világszerte szigorú törvényi előírások szabályozzák. Az európai piac és néhány további piac az ENSZ-EGB előírásait követik, ám a zajszint törvényi előírásai piaconként eltérnek. Ezenkívül a helyi zajkibocsátási előírásokat is figyelembe kell venni.

A hangokkal végzett munka összetett mivoltát a Zaj és Vibráció Laborban található hatalmas mennyiségű mérőberendezés is jól mutatja. Az egyik legkülönlegesebb kinézetű szerkezet a háromdimenziós akusztikai kamera, amely egy nagy diszkógömbhöz hasonlít, és sok kis mikrofonnal bír. Ezt az eszközt használják a hangforrások meghatározására, ezzel keresik a fülke belsejében a zajok eredetét. A zajt algoritmusok számítják ki, ez alapján készítik el a zajszint térbeli képét. Az egyes területekről mért nagyobb zajszintet a képen a világos színű zónák jelölik. Így a csapat meghatározhatja az egyes hangforrásokat, s azon dolgozhat, hogy ezeket a teherautó kívánt összhangázásához igazítsák.

Néha a jármű valamely területének zajszintjét csökkentve hirtelen észrevehető egy korábban nem hallható hang.

A csapat munkájának további fontos szempontja figyelembe venni, miként kapnak információkat a járművezetők a teherautók hangjaiból.

„A teherautó reakciói a fülkében többnyire csak hallhatók, nem láthatók” – mondja Theresia Manns. „A zaj olyan információkat hordoz, amelyre reagál a vezető. Ráadásul az embereknek sokszor fel sem tűnik valami kellemetlen zaj, amíg az meg nem szűnik.”

A teherautók végleges teljes zajszintjének kialakítása sok köztes cél teljesítésével lehetséges. „Néha a jármű valamely területének zajszintét csökkentve hirtelen észrevehető egy korábban nem hallható hang” – folytatja Geir Andresen. „Mi a teljes teherautóval dolgozunk. Hiszen a gerjedő hangok például bejuthatnak a fülkébe a jármű más részeiből. Éppen ezért a hangszigetelés és a szerkezeti felépítésen végzett munka nagyon fontos.”

 

A fülkebelső zajszintjének biztonsági vonatkozására a zaj frekvenciáján végzett munka mutat rá.

„A járművezetők elfáradnak a kis frekvenciájú zajtól” – magyarázza Theresia Manns. „Minden arról szól, hogy a vezető ne halljon kellemetlen zajokat, hanem jó hangélményben legyen része. Olyan környezet megteremtésén munkálkodunk, amelyben a vezető rendkívül sok időt tölthet el anélkül, hogy rossz hatással lenne rá a monoton zaj, még akkor is, ha annak ereje kicsi.”

A teherautó egy adott hangjának kiszűrése igen fáradságos munka a laboratórium tesztmérnökei számára. „A Begubózott Teherautó” egy időigényes folyamat, amely során a járművet teljes egészében beburkolják azért, hogy egy adott zajforrást elemezzenek részletesen. Kevésbé időigényes módszereket is alkalmaznak mind a tesztkamrákban, mind a tesztpályán. 

Minden arról szól, hogy a vezető ne halljon kellemetlen zajokat, hanem jó hangélményben legyen része.

„Akkor a legsűrűbb a munka, amikor kültéri hitelesített méréseket kell végezni és az idő is kedvez ehhez” – mondja Torbjörn Ågren. „Rengeteg előkészítő munkát kell elvégezni. Egy új törvényi szabályozás bevezetését megelőző időszak is igen aktív, valamint az egyes projektekben is akadnak dolgosabb szakaszok.”

Amikor búcsúzunk a csapattól, akkor ők már ismét a háromdimenziós akusztikai kamerát készítik elő az újabb tesztekhez. Torbjörn Ågren úgy foglalja össze, hogy az ő munkájuk arról szól, hogy megtalálják a megfelelő egyensúlyt – szó szerint és átvitt értelemben egyaránt.

„Olyan módosítások lehetőségét keressük, amelyek pozitívan befolyásolják a vezetési élményt. A fokozatos jobbítás folyamata ez. Legfőbb célunk, hogy a teherautó úgy hangozzon, mint egy Volvo.”

 

Fontos hangforrások, amelyeken sok múlik

MOTOR:
a teherautó lüktető szíve, a motorhangok kulcsfontosságú információt közvetítenek a vezető felé.

SEBESSÉGVÁLTÓ
a teherautó sebességváltója hangot hallat akkor, amikor kapcsolják, ezeket a hangokat fontos összeegyeztetni a jármű többi részével.

LÉGBEÖMLŐ:
a szívócső egy közvetlen hangösszeköttetés a motor hengerei és a környezet között, információt kommunikál a vezető felé a motor működési állapotáról.

LÉGKONDICIONÁLÓ
Nem elég az, ha a teherautó légkondicionálója jól működik. Nem szabad olyan hangokat keltenie, amelyek zavarják a vezetőt.

GUMIABRONCSOK:
Az útfelület és a gumiabroncsok érintkezése zajt generál. Egy tapasztalt teherautó-vezető a gumik zajának változását például a csúszós útfelületre való figyelmeztetésként használja.

HÁTSÓ TENGELY:
Nagy forgatónyomatékot továbbít a váltóból a kerekek felé a hátsó tengely differenciálműve. A tengely fogaskerekeit úgy kell optimalizálni, hogy ne szolgáljanak szükségtelen zajforrásként.

Előnyök: A jó akusztikai környezet létfontosságú

STRESSZ HELYETT RELAXÁCIÓ
A nagy távolságokat vezetők számára létfontosságú, hogy kényelmes és pihentető legyen a fülkében töltött idő, így tudnak az útra koncentrálni.

OKOS EGYÜTTMŰKÖDÉS
A vezető figyel a teherautó különböző hangjaira, amelyek információkat nyújtanak a jármű állapotáról. Ezt az információt a teljesítmény optimalizálására használják. A másokkal való kapcsolattartás is fontos szempont, ehhez is jó hangminőség szükséges.

MINŐSÉGÉRZET

Az optimalizált belső és külső hang fontos hozzájárulás a Volvo-minőséghez. Jó példa erre az ajtó becsukásakor hallható hang, amely alapvetően meghatározza a minőségről alkotott benyomást.