Noha a nap közepén járunk, a forgalom meglehetősen nyugodt New Yorkban. A Harlem negyed szomszédsága kihalt és csendes, mint egy szellemváros. Anna Wrige Berling, a Volvo Advanced Technology and Research biztonsági koordinátora kipillant egy ablakon egy kereszteződésre, ahol egy 30 tonnás Volvo FH teherautó jobbra fordul. Hirtelen egy kisfiú szalad ki az utca közepére.
A gumik csikorgása áthatja a levegőt, de ütközés nincs. A teherautó néhány centiméterre a megdermedt fiútól megáll.
„Ez egy igencsak lehetséges helyzet városi forgalomban” – mondja Anna Wrige Berling csendesen, miközben kilép az utcára, és ellenőrzi a fiú és a teherautó közötti távolságot.
Ezúttal nem volt ok az izgalomra. A fiú csak egy szivacsbábú, a Harlem negyedet pedig csupán egy függöny imitálja. A teherautót egy automatikus rendszer irányítja.
Az AstaZeróban vagyunk, a dél-svédországi Borås városának szomszédságában. Ez a világ első aktív biztonsági rendszerek tesztelésére szolgáló valós méretű tesztlétesítménye. A létesítmény 2014 augusztusában nyitott meg, és segítségével a Volvo Trucks szeretné megerősíteni világelső pozícióját az aktív biztonsági technológia és az intelligens járművek terén. A kutatás gyakran létfontosságú. A WHO legfrissebb Globális közúti közlekedési helyzetjelentése szerint évente mintegy 1,2 millióan vesztik életüket közúti közlekedési balesetben világszerte.
Az AstaZeróban a városi környezethez kapcsolódóan mindenféle útviszonyok szimulálhatók forgalommal együtt egy korszerű infrastruktúrán belül. A teljes területet egy 5,7 kilométer hosszú autópálya övezi. Középen található egy 700 méter hosszú gyorsítási pálya, amelyről négy sáv vezet a nagy sebességű területre. Egy igazi aszfalttenger.
Gyakran azért következnek be balesetek, mert a járművezető nem figyel. Az emberi tényező napjainkban tízből kilenc balesetben szerepet játszik – innen ered az aktív biztonság iránti igény.
A természetes forgalmi körülmények a teszteléshez létfontosságúak, a Volvo Trucks így tudja hatékonyan fejleszteni jövőbeni biztonsági rendszereit. Az aktív biztonsági rendszerek rendkívül összetettek, és átfogó teszteket igényelnek mielőtt teljesen biztonságosan használhatók lennének.
„Itt teljesen biztonságos körülmények között kereshetjük a határokat. A fejlesztési folyamat során lehetővé kell tenni, hogy a rendszer hibázzon, és egy felfújható autónak vagy próbababának ütközzön. A tesztek pontosságának és megismételhetőségének javítása érdekében robotok vezetnek. Valós forgalomban erre nem lenne lehetőség” – mondja Anna Wrige Berling.
A passzív biztonsági rendszerekkel szemben – ezek olyan technológiák, amelyek a baleset bekövetkezésekor védenek minket, mint például a biztonsági öv és légzsák –, az aktív biztonsági rendszereknek minimálisra kell csökkenteniük a baleset bekövetkezésének kockázatát.
„Gyakran azért következnek be balesetek, mert a járművezető nem figyel. Az emberi tényező napjainkban tízből kilenc balesetben szerepet játszik – innen ered az aktív biztonság iránti igény. Ezt azonban nem úgy értjük, hogy általában a járművezetők hibáznak, hanem úgy, hogy a forgalmi helyzetek rendkívül összetettek lehetnek. Általában úgy tekintünk az aktív biztonsági rendszerekre, mint az emberi tényezőt kompenzáló járművezető-támogató rendszerekre” – mondja Anna Wrige Berling, aki egy időben a Volvo Balesetkutató Csapatát is vezette.
A Volvo Trucks legújabban jelentős időt tölt az AstaZeróban a „Nem ütköző személyautók és teherautók” kutatási projekttel. A Volvo Cars-szal együttműködve folytatott projektben kamerákat és radarérzékelőket alkalmazó járművek figyelik a városi környezetet, hogy elkerüljék az ütközést olyan puha objektumokkal, amelyeket egy teherautó-vezető nehezen vesz észre – kerékpárosokkal és gyalogosokkal.
Annak ellenére, hogy az AstaZeróban tesztelt innovációk tudományos fantasztikumnak tűnnek, a technológia nagyon is valóságos. A „Nem ütköző személyautók és teherautók” tesztek eddig rendkívül ígéretes eredményeket hoztak.
„Még mindig számos tesztet kell elvégezni, mielőtt készen állnánk a piaci bemutatásra, de már több intelligens biztonsági rendszer vesz részt a forgalomban. Számos országban 2015 novemberétől kötelezővé válnak bizonyos aktív biztonsági rendszerek az újonnan épített teherautókban” – mondja Anna Wrige Berling.
A Volvo Trucks egy ideje már rendelkezik a törvényi előírásoknak megfelelő szabványosított aktív biztonsági rendszerekkel.
Volvo teherautókkal ne történjenek balesetek. Ez a végső cél. Egyesek talán mosolyognak rajta, és azt mondják, hogy ez soha nem fog bekövetkezni, de a nulla az egyetlen elfogadható szám, ezért erre törekszünk.
A legújabb és legtöbbször emlegetett rendszer – a Volvo ütközés-figyelmeztetés vészfékrendszerrel – szintén radar és kamera kombinációjából áll. Ha a rendszer álló vagy lassan mozgó járműveket észlel a teherautó előtt, hang- és fényjelzés figyelmezteti erre a járművezetőt. Ha a járművezető nem reagál, a rendszer önmaga fékez – először óvatosan, majd teljes erővel, amíg a teherautó teljesen meg nem áll, elkerülve az ütközést.
Az úgynevezett Sávtartást támogató rendszer, amely zümmögő hanggal figyelmezteti a járművezetőt, ha akaratlanul átlépi az útburkolati jelzéseket, egy olyan Volvo rendszer, amely már teljesíti a kötelező követelményeket.
Előnyei ellenére azonban a műszaki fejlődés nem nyújt teljes megoldást a közúti közlekedésbiztonsági problémákra. „Meg kell hajolnunk azelőtt, hogy a közúti közlekedés biztonsága nemcsak a technológián múlik, társadalmi kérdés is” – mondja Johan Almqvist, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.
A WHO jelentése szerint az elmúlt években számos ország csökkentette a közlekedési balesetek számát. Jelentős szerepet játszott ebben a járműbiztonsági technológia fejlődése, de ugyanúgy a nemzeti szinten tett erőfeszítések a zéró balesetek jövőképének eléréséért. A Volvo Trucks is rendelkezik saját jövőképpel a zéró balesetekről.
„A teherautó egy rendkívül biztonságos munkakörnyezet, ha használják a biztonsági övet, de ezt szeretnénk kiterjeszteni a fülkén kívülre is, és a többi közlekedőt is bevonni biztonsági látóterünkbe. Volvo teherautókkal ne történjenek balesetek. Ez a végső cél. Egyesek talán mosolyognak rajta, és azt mondják, hogy ez soha nem fog bekövetkezni, de a nulla az egyetlen elfogadható szám, ezért erre törekszünk” – mondja Carl Johan Almqvist.