A görög hitelválság kemény csapást mért a logisztikai szektorra. A Marinos Vasilopoulos International Transport a nehéz körülmények ellenére is növekszik.
A Görögországot a csőd szélére kényszerítő adósságválság hatodik évében járunk. Míg korábban a bankok nagyvonalú feltételek mellett adtak kölcsönt a helyi vállalkozásoknak, a hitel mára elapadt. Az üzleti környezet az országban egyszerűen brutális.
„Természetesen mi is megéreztük a válság hatását” – mondja Elias Marinos, a Marinos Vasilopoulos International Transport tulajdonosa.
Összességében 119 ezerrel, vagyis 38 százalékkal csökkent a legnagyobb görög társadalombiztosítási alap, az IKA adatbázisában megtalálható cégek száma 2008 óta.
A logisztikai iparágban fuvarvállalatok százai mentek tönkre. Ám az árhullámszerű hanyatlás közepette néhány vállalkozásnak sikerült a felszínen maradnia, sőt akár jó irányba haladni: az egyik ilyen a Marinos Vasilopoulos International Transport fuvarvállalat, amely 62 teherautóval szállít hűtött élelmiszereket Európa-szerte.
„A válság arra kényszerítette a görög fuvarvállalatokat, hogy rendkívül jól szervezetten működjenek és felügyeljék kiadásaikat a túléléshez, de mi mindig is így irányítottuk a vállalkozásunkat. Mindig is nagyon elővigyázatosan cselekedtünk, megfontolt lépésenként bővítettünk és arra koncentráltunk, hogy minőségi ügyfelekre tegyünk szert.”
Megara városában, Athéntól 50 kilométerre található a vállalat székhelye, amely szembenézett a válsággal, jól teljesített és így növekedni tudott. A cég 2008 és 2014 eleje között öt új teherautót vásárolt. A Marinos Vasilopoulos International Transport összesen 62 járműből álló flottájában immár 15 Volvo teherautó található, és a közelmúltban a vállalat vett egy vadonatúj Volvo FH16 vontatót – az elsőt Görögországban.
A könnyű hitelszerzés idején egyes görög fuvarvállalatok a nagyvonalú banki kölcsönökön felbuzdulva státuszszimbólumként vettek nem igényelt teherautókat. Ám Elias Marinos mindig megvárta, hogy legyen elég biztos rakománya minden egyes új teherautója számára.
A gondosan megválasztott kiadások megóvtak attól, hogy a válság beköszöntésekor bajba kerüljünk.
A Marinos Vasilopoulos az első Volvo teherautóját (egy F12 modellt) 1985-ben vásárolta, akkor, amikor a vállalat éppen újabb nemzetközi szállítmányok végzésére bővült. Akkoriban még Elias Marinos édesapja, Dimitrios Marinos volt a cég tulajdonosa, Elias pedig járművezetőként dolgozott. A Volvo teherautók minősége, valamint a Saracakis Brothers céggel, a Volvo Trucks görögországi importőrével és kereskedőjével való jó munkakapcsolat miatt maradt a Volvo márkánál – közel 30 évvel azután is, hogy az első Volvo teherautó megjelent a flottában.
„Vehetne az ember egy olcsóbb használt teherautót például, ám a Volvo teherautók tartósak, még kemény körülmények között is. A minőség minden részletben tetten érhető – a váltó minősége például kiváló.”
Amikor Görögország első új FH16 vontatójáról beszél, akkor a szemei folyamatosan csillognak. Röviddel az első 2013 végi beszerzés után már gondolkodik is egy második megrendelésén.
Egy görög logisztikai vállalatot irányítani soha nem jelentett egyszerű feladatot. Az ország hegyes-völgyes útjai keskenyek, a 3,8 millió lakosú fővárosba, Athénbe vezető utakon pedig gyakran megállásig torlódnak a járművek. A különböző szigetekre és országokba induló kompok azt jelentik, hogy minden teherautónak mindig pontosan kell érkeznie, különben órákat várhat a következő hajóra.
Szeretem a munka jelentette nyomást, a problémamegoldást. Számomra ez olyan, mint egy sakkjátszma.
A válság egyik jelentős hatása, hogy a nagy verseny jellemezte görögországi szállítási iparágban még kiélezettebbé vált a verseny. A fizetőképességi problémák miatt sok ügyfél a megrendelését a legutolsó pillanatra halasztja.
„Gyakran egészen addig várnak, amíg pénzhez nem jutnak. Ha nincsen pénzük, akkor nem rendelik meg a szállítást, így a megrendeléseket gyakran a legutolsó pillanatban kapjuk meg.”
A kiskereskedelmi szektor is drámaian megváltozott a krízis utóbbi öt éve alatt. A jellemzően kis családi vállalkozásoktól elmozdult a görög kiskereskedelmi szektor, mostanra egyre jobban uralják a nagy szereplők. A fuvarvállalatok ezért a fizetőképes ügyfelekért vérre menő harcot folytatnak. Kemény verseny alakult ki, hogy megszerezzenek olyan nagy üzletláncokat, mint a Makro vagy a legnagyobb görög hústermelő, a Voudouris szerződését. Ezért e nagyobb ügyfelek megszerzése és megtartása kulcsfontosságú.
„Szeretem a munka jelentette nyomást, a problémamegoldást. Az összes különböző tényező figyelembe vétele: számomra ez olyan, mint egy sakkjátszma” – mondja Elias Marinos. Ám nem üres frázisok ezek, nagy játékos ő – ezüst és arany bábukkal ékesített sakktábla díszíti irodáját.
Nem bánja a kemény és sokszor megterhelő munkát. Tinédzser korában teherautó-vezetők segédjeként dolgozott, később, a húszas éveiben pedig járművezetőként – így a munkáról és az életről kortársaitól eltérő nézeteket alakított ki.
„Megtanultam átlátni a nagyobb képet. Megtanultam, hogy keményen kell dolgozni.”
Járművek: 62 teherautó, ebből 15 Volvo:
A legtöbb teherautó I-Shift automatizált sebességváltóval rendelkezik.