A Volvo Dinamikus Kormányzás már bevezetése óta segít megelőzni a baleseteket, és teszi biztonságosabbá a teherautó-sofőrök mindennapi munkáját. Peter Een tapasztalt teherautó-sofőr, aki úgy gondolja, hogy a rendszer által elkerült egy olyan szituációt, ami máskülönben súlyos balesethez vezetett volna.
Peter Een egy faszállítmány lerakodása után visszafelé tartott munkaadójához – a Sundbergs Åkerihez, a svédországi Herrljungában –, amikor hirtelen hangos csattanást hallott. A jobb első abroncs durrdefekt következtében szétrobbant. „Azonnal eluralkodik az emberen a pánik” – mondja Peter, aki közel 50 éve vezet tehergépkocsikat. „A legutóbbi alkalommal, amikor ez történt, átsodródtam az út másik oldalára, mielőtt sikerült megállnom a bal oldali sávban. Csak a szerencsén múlott, hogy sikerült ennyivel megúsznom.”
Peternek azonban ezúttal nem kellett a szerencsére hagyatkoznia – a Volvo Dinamikus Kormányzás vigyázott rá. Annak ellenére, hogy 80 km/órás sebességgel haladt, a teherautó tökéletesen tartotta az irányt. „Kiderült, hogy leszakadt az abroncs, és én már a felnin haladtam. Késként vágtam át az aszfalton. A Volvo Dinamikus Kormányzás nélkül biztosan nem tudtam volna az úton tartani a teherautót, és nagyon rosszul is végződhetett volna a történet.”
Általában, amikor az első keréken durrdefekt történik, a kezdeti robbanás és a kiáramló levegő hatására az első kerekek elhúzzák a járművet, ami megbillen, és emiatt a jármű letér az pályájáról. Innen már a sofőr feladata, hogy kormányzással azonnal visszanyerje a jármű fölötti uralmat, és a teherautót az úton tartsa.
Ez alkalommal azonban a Volvo Dinamikus Kormányzás egység szenzorai azonnal észlelték a durrdefekt okozta akaratlan kormányzást. A Volvo Dinamikus Kormányzás vezérlőegység – amely képes beavatkozni a kormányzásba – ezután képes volt csökkenteni ezeket a mozgásokat, segítve a vezetőt a jármű irányban tartásában.
„Az első kerék gumiabroncsának durrdefektje akár 80 fokkal is befolyásolhatja a kormányzási szöget” – teszi hozzá Jan-Inge Svensson, a kormányszoftverek fejlesztéséért felelős terméktulajdonos, aki közreműködött a Volvo Dinamikus Kormányzás fejlesztésében.
„Ez azt eredményezheti, hogy a jármű a másodperc töredéke alatt kitörhet oldalirányba, és ennek végzetes következményei lehetnek. A Volvo Dinamikus Kormányzást úgy tervezték, hogy csökkentse ezeket a mozgásokat, és több időt hagyjon a vezetőnek a reagálásra. Természetesen az a körülményektől függ, hogy mennyire lesz képes támogatni a sofőrt a baleset elkerülésében.”
A hosszú vezetési intervallumok nagy terhelésnek teszik ki a járművezető vállát és hátát, de a Volvo Dinamikus Kormányzás támogatásával a kormányzás sokkal könnyebbé válik.
A gumiabroncs durrdefektje miatti sávelhagyás csak egy az olyan balesettípusok közül, amelyeket a Volvo Dinamikus Kormányzás potenciálisan megelőzhet. Egy másik példa a megcsúszás elkerülése a Stabilizáló Asszisztens nevű funkciójának köszönhetően. Ez a Volvo Dinamikus Kormányzás és az elektronikus menetstabilizáló rendszer – amely a jármű szenzorai segítségével figyeli a jármű stabilitását – kombinációjára támaszkodva működik.
Ha a legcsekélyebb megcsúszási hajlamot is észleli, például mert a hátsó kerekek elvesztik a tapadást, a rendszer automatikusan ellentétes irányú finom ellenkormányzással segíti a jármű stabilizálását.
A sávelhagyásos balesetek leggyakoribb oka nem a gumiabroncsok durrdefektje. Sokkal gyakoribb eset, hogy a vezető fáradtsága vagy figyelmetlensége okozza ezeket. A Volvo Dinamikus Kormányzás rendszer támogatásával működő Sávtartást Támogató Asszisztens célja, hogy segítsen az ilyen helyzetekben. Automatikusan bekapcsol, amikor a teherautó eléri az 55 km/h sebességet, és egy kamera segítségével követi a sávjelzéseket, így folyamatosan figyeli a teherautó helyzetét. Amikor azt észleli, hogy a teherautó a sávján kívülre sodródik, jelet küld a Volvo Dinamikus Kormányzásnak, amely ennek megfelelően finom ellenkormányzással korrigálja az irányt. A rendszer a vezetőt is figyelmezteti a kormánykerék vibrációjával.
A Volvo Dinamikus Kormányzás támogatásával megrakodva sem okoz gondot a manőverezés és a tolatás. Az oldalszél sem befolyásolja olyan jelentősen a jármű viselkedését; így az sokkal stabilabban viselkedik vezetés közben. Mintha egy másik teherautó lenne.
Bár egyértelműen a közlekedési balesetek jelentik a legnagyobb veszélyt a teherautó-vezetés során, hosszabb távon az egyik legnagyobb foglalkozáshoz kapcsolódó veszély a vezetéssel járó fizikai megterhelés, ami különösen a vezető nyakát, hátát és vállát veszi igénybe. Ennek oka a hosszú órákig tartó egy helyben ülés a folyamatos kormányzási korrekciók, amit még olyan szituációk is súlyosbíthatnak, mint a lejtőn, rossz úton és erős oldalszélben történő vezetés.
A Volvo Dinamikus Kormányzás azonban képes észlelni ezeket a körülményeket, és ennek megfelelően automatikusan korrigálni a kormányzást. Így mentesíti a vezetőt a folyamatos terhelés nagy része alól, amivel a kormányszög folyamatos korrekciója jár.
A Volvo Dinamikus Kormányzás személyes beállításaiban a vezetők a körülményeknek és személyes preferenciáiknak megfelelően módosíthatják a kormánykerék által nyújtott érzetet is. Választhatnak az előre programozott beállítások közül, amelyek optimális kormányzást biztosítanak a különböző úttípusokhoz és helyzetekhez, vagy akár szabadon is beállíthatják a különböző paramétereket a teljes testreszabás érdekében.
„A hosszú vezetési intervallumok nagy terhelésnek teszik ki a járművezető vállát és hátát, de a Volvo Dinamikus Kormányzás támogatásával a kormányzás sokkal könnyebbé válik” – mondja el Jan-Inge.
„Segít kiküszöbölni azt a sok apró és folyamatos zavaró tényezőt, amelyek elfáraszthatják a vezetőt, és így egy sokkal jobb munkakörnyezethez járul hozzá. Ennek eredményeként a vezető nyugodtabb és kevésbé fárad el. Emellett jobban tudnak koncentrálni az útra és a környezetükre, így biztonságosabb vezetővé is válnak.”
Peter Eennek is kétségtelenül ez a tapasztalata: „A Volvo Dinamikus Kormányzás támogatásával megrakodva sem okoz gondot a manőverezés és a tolatás. Az oldalszél sem befolyásolja olyan jelentősen a jármű viselkedését; így az sokkal stabilabban viselkedik vezetés közben. Mintha egy másik teherautó lenne.”
Összefoglaló: A Volvo Dinamikus Kormányzás biztonsági előnyei
A Volvo Dinamikus Kormányzást úgy alkották meg, hogy…
Itt bővebb információkat talál a Volvo Dinamikus Kormányzásról: