Trucks

Hogyan vonzzunk cégünkhöz új sofőröket, és hogyan kezeljük a járművezető-hiányt

Dieter De Waele
2023-09-11
Vezetők világa
Author
Dieter De Waele
Driver Development Manager

A szállítmányozási ágazatban tapasztalható sofőrhiány miatt a teherautó-vezetők nagyon keresettek. A legújabb kutatások azt mutatják, hogy a képzésből frissen kikerülő új járművezetők – kevés szakmai tapasztalatuk miatt – akadályokba ütköznek az álláskeresés során. Még annak ellenére is, hogy a járművezetők hiánya komoly problémát jelent. Miért van ez, és mit tehetnek a teherautó-üzemeltetők?

Az új sofőrök bevonzása világszerte kulcsfontosságú a szállítmányozási ágazat számára. Az IRU 2022-ben készült éves járművezetői felmérése rámutat a globális járművezető-hiányra. Ugyanakkor egy 2021-es – angol, német, francia és svéd nyelven készült – belső kutatások szerint a járművezetők 22 százaléka negatívan nyilatkozott a munkalehetőségekről.  Egy új járművezető így fogalmazott:

„Elvégeztem a tanfolyamot, hogy karriert válthassak, és úgy gondoltam, hogy elég könnyű lesz munkát találni, hiszen másról sem hallunk, csak a sofőrhiányól. A valóság ezzel szemben sokkoló volt, regisztráltam az ügynökségeknél, kiküldtem az önéletrajzokat, és rengeteg helyre jelentkeztem, de az általános válasz, az volt, hogy nem volt válasz vagy az, hogy legalább két év tapasztalat szükséges.”

Amikor a szállítmányozási ágazatban éles az árverseny, és lehetőleg rövidíteni szeretnék a szállítási határidőket, az különösen az új és potenciális sofőröket érinti. Dieter De Waele járművezetők képzésével foglalkozó vezető, aki rámutat arra, hogy természetesen mindenki jól képzett, 10 év tapasztalattal rendelkező sofőrt szeretne, de a realitás nem ez.

„Könnyű megijedni a hirdetésektől. Inkább arra kell koncentrálni, hogy flottaüzemeltető mit kínálhat a sofőrnek, ahelyett, hogy elsősorban azt hangsúlyoznánk, hogy mit várunk tőlük. Toborzáskor ügyeljenek arra, hogy a sofőrök biztonságban érezzék magukat, jó tájékoztatást kapjanak, majd biztosítsanak számukra befogadó munkakörnyezetet. Arra is hajlandóságot kell mutatni, hogy a megfelelő képzésekbe fektessenek, mert az hosszú távon megtérül” – mondja Dieter.

A képzések segítségével biztonságosan vezető és lojális járművezetőkre tehetünk szert.

A kutatások szerint* a tanulószerződéses képzési programok és a vállalat által finanszírozott képzések egyaránt népszerűek és fontosak voltak az új járművezetők számára, amikor döntést hoztak arról, hogy ki lesz az első munkáltatójuk. A támogatott képzések anyagi szempontból megkönnyítették a szakmába való belépést, de néhányan aggodalmukat és bizonytalanságukat fejeztek ki a képzéssel kapcsolatban.

„A tanfolyamon meg lehet szerezni a jogosítványt, de kevés időt töltünk a volán mögött, és nem mindig készít fel a való világra, valamint az ott felmerülő mentális és fizikai kihívásokra. A megoldás részét képezheti, ha egy tapasztalt sofőrtől tanulunk, valós forgalmi és munkakörülmények között, és beszélgetünk vele” – mondja Dieter De Waele.

Valójában az új sofőrök számára a legfontosabb témakör (30 százalék) a tanácsadás volt, ideértve az ágazattal és a teherautóvezetői léttel kapcsolatos általános kérdéseket. Még ha a fizetés is fontos tényező volt (11 százalék ezt helyezte előtérbe), a képzés és a foglalkoztathatóság még nagyobb aggodalomként merült fel.

Egyes sofőrök úgy érezték, hogy a tanfolyamról frissen kikerülve nincsenek megfelelően felkészítve arra, hogy megbirkózzanak a munka követelményeivel. A munkaadó részéről gyakorolt erős a nyomás a gyors szállítások érdekében, együtt azzal a bizonytalansággal, ami a teherautó sűrű forgalomban való manőverezésével jár, illetve a balesetektől való félelem arra sarkallja őket, hogy idő előtt elhagyják a pályát az őket érő mentális stressz következtében.

„Megértem, hogy az új sofőrök aggódnak a rengeteg elvárás miatt, és nem biztosak magukban. Fontos, hogy a sofőrképzés és a gyakorlatok megfeleljenek a valóságnak, és a vezetőség lássa a képzés számos különféle előnyét. Azt, hogy ez mind anyagi téren, mind a sofőrök megtartása szempontjából előnyös lehet vállalkozásának” – mondja Dieter.

Előfordulhat, hogy a képzés során használt járműszerelvény és a márka nem mindig az, amit a valós munkakörnyezetben használnak, és ez stresszt okozhat – teszi hozzá Dieter. A rakomány rögzítése, a manőverezés és a parkolás trükkös helyzetekben, a munkához szükséges esetleges adminisztrációval kapcsolatos képzés, valamint a meglévő sofőrtök tapasztalatai olyan szempontok, amelyek megkönnyíthetik a sofőr beilleszkedését az első munkahelyén, és arra késztethetik, hogy maradjon is ott.

 

Néhány szó arról, hogy mi motiválja leginkább az új sofőröket

Nem meglepő, hogy az egyik szempont, amire az új sofőrök fő motiváló tényezőként említhetünk, a versenyképes fizetés. A nem kielégítő fizetés, valamint más demotiváló tényezők, mint például a stressz és a képzés hiánya, gyorsan arra ösztönzik a vezetőt, hogy új munkáltató után nézzen. De számos fiatalabb sofőr azt is megkérdezte, hogyan növelhetné fizetését az évek során, és hogyan tehetne szert megélhetésre, ezzel is rámutatva, hogy hajlandó karriert építeni az ágazatban, és hosszú távon gondolkodni. A képzés volt a második legfontosabb motiváló tényező, és a kutatás rámutatott, hogy az elérhető képzés lehetővé tette, hogy a legkülönbözőbb háttérrel érkező emberek beléphessenek az ágazatba, és jó jövedelemre tegyenek szert.

„A fizetés fontos tényező, de az is fontos, hogy milyen márkákat üzemeltetünk, milyen a teherautóink állapota, és hogy a sofőröket jól fogadják, illetve gondoskodnak-e biztonságukról és megfelelő tájékoztatást kapnak-e. És mivel az új sofőrök kezdetben általában feszültek, mind a kutatások, mind a tapasztalatok azt mutatják, hogy a képzés nemcsak biztonságosan vezető, nyugodt és magabiztos járművezetőket ad nekünk, hanem arra is készteti őket, hogy lojálisak legyenek, és ott maradjanak a munkahelyükön” – mondja Dieter.

Itt tovább olvashat, ha többet szeretne megtudni a járművezetők támogatásáról és a járművezetők képzéséről, vagy felveheti a kapcsolatot helyi Volvo Trucks kapcsolattartójával.

* A Volvo Trucks belső kutatása 2021-ből, angol, német, francia és svéd nyelven.