A kerékpárosok és a gyalogosok védelme a városi forgalomban

A nehéz tehergépjárművek okozta közúti balesetek száma csökken. A Volvo Trucks kutatása azonban azt mutatja, hogy a kerékpárosokat és gyalogosokat érintő esetek száma stagnál. A balesetek csökkentése érdekében további lépéseket kell tenni. Az új technológia, a frissített jogszabályokkal, a jobb infrastruktúrával, a nagyobb biztonságtechnikai tudatossággal és a jobb láthatósággal kombinálva, biztonságosabbá teheti városaink forgalmát.

A kerékpárosok és a gyalogosok védelme a városi forgalomban

 

Világtendencia, hogy a városok egyre nőnek, ugyanis heti hárommillió ember költözik be a nagyvárosokba.

"A városok összehozzák az embereket, de oly sok ember és jármű gyűlik össze ugyanazon a helyen, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok nagyon sok súlyos közlekedési és akár halálos balesetet szenvednek.

Ezt a kérdést széles körben kell kezelni a technológia és az együttműködés révén "- mondja Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks Közlekedési és Termékbiztonsági Igazgatója.

A Volvo Trucks az egyik alapvető értékévé tette a biztonságot az elmúlt 90 év során, és sokoldalú megközelítést alkalmaz a közlekedésbiztonság terén. Ez kiterjed a közlekedésbiztonsági kutatásra, a járművek biztonsági technológiáinak fejlesztésére, úgy, mint a Sávtartást Támogató Rendszer és az Ütközésre Előre Figyelmeztető Rendszer Vészfékkel, a járművezetők képzésére és a biztonságosabb járművek tervezésére. A munka egy másik fontos része a közlekedésbiztonsági figyelemfelkeltő programok, mint a "Stop Look Wave" (Állj meg, Nézz körül és Integess") és a "See and be seen" ("Látni és Látszani"), amelyek gyermekeknek és kerékpárosoknak szólnak.

"Mivel a járművezetők, kerékpárosok és gyalogosok osztoznak az utakon, kulcsfontosságú, hogy megértsék egymás szükségleteit és korlátait. Gépjárműgyártóként sokat tehetünk annak érdekében, hogy senki se sérüljön meg egyik járművünk balesetében sem, és növeljük a közúti közlekedésbiztonság általános szintjét. Van egy zéró baleset-elképzelésünk "- mondja Carl Johan Almqvist.

Most sok város választja ezt a kihívást szerte a világon. A nagyvárosok közül több tucat világszerte a "zéró baleset" elérését tűzte ki célul a közlekedési balesetekkel kapcsolatban. Londonban például a város közlekedési hatósága, a Transport for London célja, hogy az útjain nulla súlyos sérüléses és halálos áldozatot követelő baleset legyen, és hogy az összes londoni utazás 80 százaléka gyalogosan, kerékpárral vagy tömegközlekedéssel történjen 2041-re.

Víziójának elérése érdekében London számos intézkedést hajt végre a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében, a sebességkorlátozástól az utcák és a város legveszélyesebb csomópontjainak áttervezéséig.

A londoni közlekedés a döntéshozatal középpontjába állította a közúti veszélyt, és szorosan együttműködik a veszélyeztetett úthasználókkal és a járműgyártókkal - beleértve a Volvo Trucks-ot is - a megoldások megtalálásához.

"Szükségünk van a szállítmányozó vállalatokra, hogy javítsák flottájuk biztonságát" - mondja Will Norman, a Transport for London gyaloglásért és kerékpározásért felelős biztosa.

A Transport for London egyik legfontosabb kezdeményezése a világ első, a városi nehéz tehergépjárművekre vonatkozó Direct Vision Standard (DVS) kifejlesztése.

A javaslattervezet szerint a 12 tonna feletti nehéz tehergépjárműveknek a fülkéből való közvetlen kilátás magas szintjét kell bizonyítaniuk, vagy más ezzel egyenértékű biztonsági intézkedést, hogy 2020-tól Londonban működhessenek.

"A teherautó vezetőfülkéjéből való közvetlen kilátás jelentősen csökkenti a gyalogosokra és a kerékpárosokra leselkedő veszélyt, mivel a holt terek az ütközések legfontosabb okozói" - mondja Will Norman.

A kiváló szétlátás biztosítása a gépjárműből fontos része a Volvo Trucks biztonsági filozófiájának.

Ez különösen fontos a városi környezetbe tervezett járművek esetén, például a korszerűsített Volvo FE alacsony fülkés szériánál, amely rendkívül alacsony alvázzal rendelkezik, és a lehetőség van olyan, megnövelt méretű ablakokkal kérni, amely átláthatóvá teszi a fülke ajtók nagy részét. Az extra ablakok lehetővé teszik a vezető közvetlen kilátását a jármű oldalán.

"Ez a leghatékonyabb eszköz, amely maximalizálja a közvetlen kilátást, mert a járművezetővel szinte szemmagasságban állnak a kerékpárosok és a gyalogosok az úton" - mondja Claes Avedal, a Volvo Trucks biztonsági igazgatója.

A városokban közlekedő teherautók is biztonságosabbá válnak a jobb technológia révén a veszélyeztetett úthasználók jármű körüli detektálása révén. Az EU által finanszírozott Xcycle projektben a Volvo Trucks együttműködik a technológiai vállalatokkal és kutatóintézetekkel, és az egyik technológia magába foglalja a kerékpárosok észlelési rendszerét is.

"A teherautók és a kerékpárosok baleseteinek közel 40 százaléka a jármű utasoldali részén történik. Ez a legkritikusabb terület az utas oldali forduláskor. Az Xcycle projektben azt szeretnénk megtudni, hogyan csökkenthetjük az ilyen típusú baleseteket azáltal, hogy ötvözzük a jármű-felderítő rendszereket és az intelligens közlekedési rendszert a városban wifi használattal.

Mind a tehergépjármű-vezető, mind a kerékpáros figyelmeztetést kap, hogy észlelje a vészhelyzetet"- mondja az Xcycle projektvezetője Jerome Vigneron a Volvo Trucks-tól.

A jövőben további biztonsági követelmények várhatók. 2023-ig az Európai Bizottság arra törekszik, hogy technológiai standardokat valósítson meg a veszélyeztetett úthasználók felderítésére. A nehéz tehergépjárművekre vonatkozó láthatósági normák is bevezetésre kerülnek. "Nagyon örülünk, hogy a közlekedésbiztonságra vonatkozó igények jobban érvényesülnek. Mindannyian együtt vagyunk - minden úthasználót be kell vonni a városok közúti biztonságának javításához "- mondja Carl Johan Almqvist.

Terminológia:

A veszélyeztetett közlekedő olyan közutat használó csoportot jelent, akik magas sérülési vagy baleseti aránnyal bírnak, főleg a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorkerékpárosok tartoznak ide.

Tények: 4 módszer a veszélyeztetett úthasználók védelmére a városokban

1. Jobb utcatervezés

A jármű sebességének csökkentése és a motorizált járművek és a veszélyeztetett úthasználók elválasztása megemelt járdákkal és védett kerékpárutakkal jelentős különbséget jelenthet a biztonság terén. Az útkereszteződések megtervezésekor, különös figyelmet fordítva a csomópontokban a konfliktusok csökkentésére a kerékpárosok és a kanyarodó járművek között.

2. Tudatos biztonság

A veszélyeztetett úthasználók körében tudatosítani kell a kockázatot, a gépkocsivezetőknél pedig alaposabb biztonsági képzéseket kell adni. 

A Volvo Trucks közúti közlekedésbiztonsági figyelemfelhívó programjai: "Stop Look Wave" és "See and Be Seen" a balesetek megelőzésére szolgálnak, már több int 20 országban.

3.Új technológia

A veszélyeztetett úthasználók észlelésére szolgáló technológiát már olyan esetekre fejlesztették ki, amikor egy jármű a kerékpáros útját keresztezve kikanyarodik. Közben az oldalvédőkkel felszerelt járművek minimálisra csökkenthetik a veszélyeztetett közlekedők sérüléseit.

4. Láthatóság növelése

A járművek ablakai, jobb tükrök, kamerák és az alacsony alvázú járművek használata a városban a közvetlen és közvetett láthatóság javulását és a biztonság növekedését eredményezi. A fuvarozó cégek azzal tudják elősegíteni a közlekedés biztonságának növelését, hogy a legmegfelelőbb eszközt választják ki a fuvarfeladathoz, elkerülve a nagy teherautókat vagy a túl sok tehergépkocsit a városközpontokban.

Nagy felbontású fotók:

http://images.volvotrucks.com/latelogin.jspx?recordsWithCatalogName=Volvo+Trucks:35315,Volvo+Trucks:35314,Volvo+Trucks:35313,Volvo+Trucks:35312,Volvo+Trucks:35311,Volvo+Trucks:36039