„Elektromos meghajtású és csendesebb városi áruszállító teherautók használatával egyszerre számos kihívásnak megfelelünk. Zavaró zaj és kipufogógázok híján az érzékenyebb városközpontokban is üzemelhetnek a járművek. Ráadásul a szállítás a kevésbé forgalmas időszakokban is végezhető, például késő este és éjszaka. Ez csökkenti az utak terhelését a csúcsidőszakban, így mind az úthálózat, mind a járművek a jelenleginél hatékonyabban kihasználhatók" - teszi hozzá Claes Nilsson.
A svédországi Stockholm városa és a KTH Királyi Műszaki Intézet a közelmúltban végzett egy projektet, amely az éjszakai áruszállítás hatásait tanulmányozta Stockholm központjában. Mivel a teherautók elkerülték a csúcsforgalmat, a fuvarfeladatokat a normális szállítási idő harmada alatt végezték el.
A városi környezetekben az életminőség fokozásához fenntarthatóbb szállítási megoldások szükségesek. Egy fejlett logisztikai rendszer, valamint az utak hatékonyabb kihasználása az esti és éjszakai órákban, azt is lehetővé teszi, hogy több kisebb járművet kevesebb mennyiségű, ám nagyobb méretű jármű váltson ki, amivel tovább csökkenthető az emisszió és a forgalom.
Egy áruelosztó teherautó egy hagyományos kishaszonjármű terhelhetőségének több mint tízszeresét kínálja. Amennyiben a fuvarfeladatok nagyobb részét akkor végezhetnék, amikor eleve kevesebben közlekednek az utakon, az jelentősen csökkentené a balesetveszélyt is.
„Technikai megoldásaink és szaktudásunk alapját az elektromobilitás terén a Volvo elektromos buszainak már bizonyított és kereskedelmi forgalomban elérhető megoldásai jelentik, valamint olyan megoldások, amelyeket a Volvo a hibrid teherautóin már 2010-ben bemutatott. A járművek csupán egyetlen részét képezik a széles körű villamosítás sikeréhez szükséges feltételeknek.
A hosszú távon fenntartható szállítmányozás megteremtése egy összetett feladat, amely átfogó és széles körű intézkedéseket igényel. Szorosan együttműködünk ügyfelekkel, városokkal, töltőhálózat-szolgáltatókkal, valamint más érdekeltekkel, hogy megteremtsük az elektromos teherautókhoz szükséges kereteket" - magyarázza Jonas Odermalm, a Volvo Trucks középkategóriás járművek termékstratégiájáért felelős vezetője.
„Hiszünk abban, hogy a városi áruterítés teljes villamosítása az első lépcső. Azonban más felhasználási területek járműveinek villamosításán is dolgozunk. Ez csupán a kezdet" - foglalja össze Claes Nilsson.
Az Egészségügyi Világszervezet és az ENSZ becslése alapján a bolygó népességének 60 százaléka - körülbelül ötmilliárd ember - él majd városokban 2030-ban. Ez a jelenlegihez képest valamivel több mint egymilliárd fős növekedést jelent.
A városiasodás gyors üteme hatalmas elvárásokat támaszt majd a közlekedési rendszerekkel szemben, amelyek sok esetben már a jelenlegi igényekkel sem birkóznak meg. A Európai Unióban a becslések szerint a közlekedési torlódások és az ezekből következő közlekedési problémák ára körülbelül 100 milliárd euró évente.