Trucks

Üzemanyagcellás teherautók – Mikor és miért van szükségünk rájuk?

| 3 perc | 3 perc
Manapság az üzemanyagcellás teherautók felkapott témának számítanak. Daniel Bergstrand, a Volvo Trucks üzemanyagcellás teherautóinak termékmenedzsere széles körű tájékozottsággal rendelkezik ebben a témában. Hallgassuk meg véleményét a legújabb fejlesztésekről, és arról, hogy miért van szükség ezekre a teherautókra a szállítmányozási ágazatban!
Üzemanyagcellás teherautók – Mikor és miért van szükségünk rájuk?
A Volvo hidrogén üzemanyagcellás teherautókat fejleszt, amelyek az évtized második felében kerülnek forgalomba.

Mi az a hidrogén üzemanyagcellás teherautó?

Az üzemanyagcellás teherautó olyan elektromos teherautó, amely a teherautó tartályaiban tárolt hidrogénnel működő üzemanyagcellákból állít elő villamos energiát. Az üzemanyagcellában a hidrogén és az oxigén elektrokémiai reakcióval egyesülve elektromos áramot, hőt és vizet állít elő. Ez nagy különbség egy akkumulátoros elektromos teherautókhoz képest, amelyek külső áramforráson keresztül feltöltött akkumulátorokból nyerik az energiát.


Mikor érdemes egy fuvarozó cégnek üzemanyagcellás teherautót választani?

Az üzemanyagcellás teherautók különösen alkalmasak hosszabb távolságokra és nehéz, energiaigényes feladatokra. Ilyen jármű mellett dönteni akkor is okos választás, ha nincs idő az akkumulátor töltésére, például az éjjel-nappal üzemelő teherautóknál. Ezenkívül az üzemanyagcellás teherautók megoldást jelenthetnek azokban az országokban és régiókban, ahol az elektromos hálózat korlátai miatt nem lehetséges az akkumulátoros elektromos teherautók gyorstöltése.

Daniel Bergstrand a Volvo üzemanyagcellás teherautóinak termékmenedzsere.

Melyek a legnagyobb előnyei ezeknek a teherautóknak?

A legnyilvánvalóbb előnyük, hogy ez egy zéró emissziós technológia, amely lehetővé teszi a nagy távolságokra történő szállítást, és amely a víz kivételével nem bocsát ki más égésterméket, tehát nincs kipufogógáz-kibocsátás. A hatótáv és a tankolási idő nagyon meggyőző, mivel egy üzemanyagcellás teherautó hatótávja akár 1000 km is lehet, a tankolás pedig kevesebb, mint 15 perc alatt megtörténik.


Az üzemanyagcellás teherautó hidrogénnel működik. Manapság sok szó esik a hidrogénről, vajon miért?

A hidrogén lehetőséget nyújt az energia tárolására. Ez azt jelenti, hogy felhasználható például az ingadozóan rendelkezésre álló megújuló forrásokból, úgymint a szél- és napenergiából származó energia tárolására, amelyet egyébként csak előállításkor lehetne felhasználni. Ez egy nagyszerű lehetőség az éghajlatra gyakorolt hatások csökkentésére vagy megszüntetésére.

Számos iparágnak, például az acél- és vegyiparnak szüksége lesz megújuló energiaforrásokból előállított hidrogénre, hogy át tudjon állni a klímasemleges termelésre. Ezért széles körben elterjedt nézet, hogy a hidrogén a jövőben nagy mennyiségben fog rendelkezésre állni, ami a szállítmányozási ágazat számára is előnyös lesz.

Az üzemanyagcellás teherautók előnyei közé tartozik a nagy hatótávolság és a gyors tankolás.

Hány üzemanyagcellás teherautót fogunk látni a jövőben az utakon?

Ezt ma nehéz megjósolni. Ez többek között a technológiai fejlesztésektől, a hidrogénhez való hozzáféréstől és annak költségeitől, valamint az adózással és a jogszabályokkal kapcsolatos politikai döntésektől függ.
 

Meddig jutott a Volvo az üzemanyagcellás teherautók fejlesztése terén, és melyek az előttünk álló legfontosabb mérföldkövek?

Amíg mi itt beszélgetünk, aközben is teszteket futtatunk üzemanyagcellás teherautóinkon a tesztpályánkon, ami nagyon izgalmas dolog. 2023-ban megkezdjük a tesztek futtatását a közutakon, 2025-ben pedig kiválasztott ügyfelekkel indítunk próbaüzemeket. Üzemanyagcellás teherautóink bevezetésére az évtized második felében kerül sor, szóval azért van még tennivalónk.

A fuvarozóknak azonban nem kell várniuk, hogy elindulhassanak a zéró emissziós szállítás felé vezető úton. A Volvo már ma is az akkumulátoros elektromos teherautók teljes választékát kínálja, amelyek nagyon versenyképesek. Ezek továbbra is nagyon fontos szerepet fognak játszani a szállítmányozási ágazat szén-dioxid-mentesítésében, még akkor is, amikor az üzemanyagcellás teherautók már elérhetővé válnak. A szállítás szén-dioxid-mentesítésére másik lehetőséget kínálnak a jelenleg is rendelkezésre álló, megújuló üzemanyaggal, például biogázzal és HVO-val (hidrogénezett növényi olajjal) működő teherautóink. 

Kapcsolódó cikkek

Latest Press Release

Latest Press Release