„2025-ig szeretnénk a tizedére csökkenteni a teherautók nem tervezett meghibásodásainak számát” – mondja Markus Efraimsson, a Volvo Trucks üzemidő-szolgáltatásokért felelős alelnöke. Ez igen nagyratörő célkitűzés, de a hálózati technológia fejlődésének köszönhetően egyre elérhetőbbé válik.
Ma már minden Volvo teherautó rendelkezik az iparág egyik legfejlettebb telematikai és diagnosztikai rendszerével. Ez – a legújabb csatlakoztatási technológiával együtt – lehetővé teszi a Volvo Trucks számára, hogy valós időben, távolról felügyelje és elemezze a kritikus alkatrészek adatait, és előre jelezze, mikor várható meghibásodás.
A teherautó utánkezelési, motor- és energiagazdálkodási rendszereiből származó adatokat a jármű állapotának további kulcsfontosságú mutatóival együtt továbbítják a belgiumi Gentbe, a Volvo Trucks nemzetközi üzemidő-felügyeleti központjába. Az adatokat itt feldolgozzák és kielemzik. Ha riasztást észlelnek, értesítik a helyi márkakereskedőt vagy a helyi üzemidő-felügyeleti központot, hogy a leállás előtt megtehessék a szükséges óvintézkedéseket. Jelenleg a valós idejű felügyelet a Volvo Arany Szerződés opciójaként érhető el a legtöbb európai piacon.
Shanna Schillewaert, aki szolgáltatásfejlesztőként több mint 500 műszaki munkatárssal és adatelemzővel dolgozik együtt a nemzetközi üzemidő-felügyeleti központ teherautókat felügyelő részlegénél, a következőképpen magyarázza a rendszer működését:
„Nemcsak összegyűjtjük és feldolgozzuk ezt a rengeteg valós idejű tehergépjármű-adatot, hanem fejlett gépi tanulási technikákat is alkalmazunk az elemzéshez és a meghibásodások előre jelzéséhez. Amellett, hogy mi vagyunk a teherautó-felügyelet szíve és lelke, technikai ismereteink és szakértelmünk segítségével olyan algoritmusok fejlesztésével is foglalkozunk, amelyek pontosan képesek előre jelezni a teherautók műszaki állapotát.”
Shanna munkájához az is hozzá tartozik, hogy biztosítsa a kétirányú információáramlást a központ műszaki csapata és a Volvo Trucks között. Erre azért van szükség, hogy a tapasztalatok és a visszajelzések segítségével tovább javíthassuk a nemzetközi üzemidő-felügyeleti központ által nyújtott szolgáltatásokat.
„Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy emberek állnak minden mögött, amit itt csinálunk. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy a lehető leggördülékenyebbé tegyük a folyamat egészét” – mondja.
A nemzetközi üzemidő-felügyeleti központ egyik fejlesztése például a nyelvi akadályok leküzdésére irányul. Legyen szó akár előrejelző riasztásokról, akár meghibásodásokról vagy műszaki támogatásról, a célunk az, hogy minden ügyféllel vagy márkakereskedővel a saját anyanyelvén tudjunk kommunikálni. A központ jelenleg 16 különböző nyelven biztosítja ezt a szolgáltatást.
A valós idejű adatok elemzésének köszönhetően a folyamataink lehetővé teszik, hogy még azelőtt cselekedjünk, mielőtt megtörténik a baj.
Kezdetben a nemzetközi üzemidő-felügyeleti központ tehergépjármű-felügyeleti központja mindössze öt európai piacot ölelt fel, most pedig már 24 országban vannak jelen szolgáltatásaikkal. A központ által nyújtott támogatás és a valós idejű teherautó-felügyelet kombinációjának köszönhetően már több ezer Volvo Trucks ügyfél élvezhette a karbantartás-előrejelzés előnyeit. A célunk az, hogy az elkövetkező években drasztikusan megnöveljük a valós időben felügyelt teherautók számát. A Volvo Trucks emellett azoknak az alkatrészeknek a számát is folyamatosan bővíti, amelyeket felügyel, illetve amelyektől adatokat gyűjt.
Shanna elmondása szerint végig követte a Volvo Trucks üzemidő-felügyeletének eddigi útját. „Amikor 10 évvel ezelőtt elkezdtem itt dolgozni, a meghibásodásokkal kapcsolatos problémákra válaszoltam, ami jórészt reaktív szolgáltatás volt. Azután a hálózatba kapcsolt szolgáltatások területén dolgoztam, ami az előfutára volt annak, amivel most foglalkozunk. Napjainkban kezd áttevődni a hangsúly a reaktívról a proaktív szolgáltatásokra. A valós idejű adatok elemzésének köszönhetően a folyamataink lehetővé teszik, hogy még azelőtt cselekedjünk, mielőtt megtörténik a baj. Ez a változás határtalan lehetőségeket rejt a szállítmányozási ágazat számára” – mondja.
Ez a munka mind a Volvo Trucks jelenlegi stratégiájának része, amelynek célja, hogy ügyfeleink teherautói minél több időt tölthessenek az utakon. Egy másik kezdeményezés is kapcsolódik ehhez a célkitűzésünkhöz, amely a szervizidő további csökkentésére irányul, hogy az ne okozzon fennakadást a szállítmányozási feladatok teljesítésében. A valós idejű felügyelet lehetővé teszi, hogy a nem tervezett leállások előre jelezhetők és tervezhetők legyenek, és akár a korábban beütemezetett karbantartási szervizlátogatásokkal is összeegyeztethessük őket. Ha ugyanis a teherautó adatait kielemezzük, és ennek fényében mindig rendelkezésre állnak a szükséges szakemberek és alkatrészek, a szervizlátogatások még hatékonyabbá és még ritkábbá válnak.
Ebből kifolyólag az új, hálózatba kapcsolt teherautó-széria bemutatásával párhuzamosan elérhetővé vált a Volvo Uptime Care Szerződés is, amely előtérbe helyezi a megelőző karbantartás előnyeit. Ez az új szerződés folyamatosan frissülő karbantartási ütemterveket kínál a teherautó tényleges használata és állapota, az előre tervezett műhelylátogatások és a teherautó műszeregységében szereplő, a szervizelés idejét jelző automatikus értesítések alapján.
Az egészben az a legérdekesebb, hogy a gépi tanulás lehetőséget kínál a rejtett hibák azonosítására és a meghibásodások pontosabb előrejelzésére is.
A hálózatba kapcsolás ma már azt is lehetővé teszi, hogy az adatok eljussanak a teherautóhoz, így távolról is elvégezhetőek a szoftver- és a paraméterfrissítések. A távoli szoftverletöltések akár ebédszünetben is elvégezhetőek, és jelentős csökkenést eredményeznek a szervizlátogatások számában. Az ezáltal elérhető időmegtakarítás miatt ez megint egy olyan technológiai újítás, melynek segítségével a Volvo Trucks új mércét állít fel a tehergépkocsik üzemidejének tekintetében.
Végül, de nem utolsósorban a legújabb gépi tanulási módszerekkel lehetőség nyílik a nem tervezett megállások még pontosabb előre jelzésére. A Volvo Trucks jó irányba halad afelé, hogy minél többet tudjunk meg arról, hogyan működnek a teherautók a valós helyzetekben. Így még korábban előre jelezhetők lesznek az alkatrészek meghibásodásai – bizonyos esetekben akár 100 nappal is. Ezáltal megnő az esélye annak, hogy ezeket az információkat felhasználva a jövőben még jobb, még dinamikusabb termékeket fejlesszünk.
„Az egészben az a legérdekesebb, hogy a gépi tanulás lehetőséget kínál a rejtett hibák azonosítására és a meghibásodások pontosabb előrejelzésére is. Ez azt jelenti, hogy amellett, hogy szinte teljesen kiküszöbölhetőek lesznek a nem tervezett szervizlátogatások, arra is fényt deríthetünk, hogy pontosan mi okozza az alkatrészek meghibásodását. Ez pedig izgalmas lehetőséget kínál arra, hogy folyamatosan az úton tartsuk ügyfeleink teherautóit” – mondja Markus Efraimsson.
A Volvo Trucks új módszerekkel gondoskodik teherautók ezreinek valós idejű felügyeletéről és adatainak elemzéséről. Közelgő hiba észlelése esetén a Nemzetközi Üzemidőközpont riasztást kap, így megtehetőek a megfelelő megelőző intézkedések. A kritikus elemek valós idejű felügyelete ma már a legtöbb európai piacon elérhető a Volvo Arany Szerződés opciójaként. Ez a szolgáltatás fokozatosan bevezetésre kerül a többi piacon is, és a közeljövőben opcionálisan elérhető lesz a többi Volvo szervizszerződés mellé is.
TÁVOLI SZOFTVERLETÖLTÉS
A hálózatba kapcsolás továbbfejlesztése megkönnyíti a távoli szoftverletöltéseket, így a teherautóknak nem kell csak emiatt ellátogatniuk a szervizbe. Az új szoftver letölthető és mindaddig tárolható a teherautóban, amíg a járművezető alkalmas időpontot nem talál a telepítésre. A Volvo szoftverkiegészítői akár távolról is letölthetők az egyszerű és kényelmes frissítés érdekében.
VOLVO UPTIME CARE SZERZŐDÉS
A Volvo Trucks újonnan bevezetett, Volvo Uptime Care Szerződése kifejezetten az üzemidő javítását célozza. A szerződés központi szerviztervezést is tartalmaz, amely a jobb hálózatba kapcsolási lehetőségeknek köszönhetően lehetővé teszi a Volvo Trucks számára, hogy a teherautó valós használatának és állapotának követésével folyamatosan frissítse és optimalizálja a karbantartási ütemtervet. Az Uptime Care bizonyos alkatrészek távfelügyeletével minimalizálja a váratlan meghibásodások kockázatát is. Ezeknek az adatoknak köszönhetően a szervizlátogatások előre tervezhetőek, a szükséges alkatrészek pedig előre megrendelhetőek. Ez a szolgáltatás szerepel a többi, hálózatba kapcsolt szolgáltatásokat tartalmazó Volvo szervizszerződésben is.