Trucks

Az EG Eriksson építőipari fuvarvállalat valós körülmények között teszteli az új Volvo FMX teherautót

| 7 perc olvasási idő | 7 perc olvasási idő
Az új Volvo FMX teherautót kifejezetten arra tervezték, hogy az építőipari járművezető munkáját könnyebbé, biztonságosabbá és kényelmesebbé tegye. Az EG Eriksson svéd építőipari fuvarvállalat próbára tette.
Az EG Eriksson örömmel fogadta az új Volvo FMX-et járműflottája új tagjaként.

Nagy a sürgés-forgás a Skellefteå melletti slindi betonüzemben, Svédország északkeleti partján. Az EG Eriksson flottájából három teherautó is a telephelyen van, és a napi betonszállítmány betöltésére vár. A szállító teherautói könnyen felismerhetők kék fülkéjükről, ismert márkajelzésükről és piros puttonyukról.

De az egyik fülke elüt a többitől. A jellegzetes kék fényezés és szürke felirat helyett fekete-fehér fólia borítja. A fólia egy tesztautót rejt, egy vadonatúj Volvo FMX-et.

Nagyon régóta vártuk már az új Volvo FMX-et, mert tudtuk, hogy ez más lesz, mint a többi teherautó, nem utolsó sorban a járművezetők munkakörnyezetét illetően.
Joakim Eriksson, tulajdonos

„Amikor felkértek minket a tesztvezetésre, egy percig sem haboztunk. Lelkes hívei vagyunk az új technológiáknak, és általában mi vásároljuk meg elsőként az új teherautó-modelleket itt, Skellefteåben. Tulajdonképpen a Volvo FMX a legalkalmasabb az általunk végzett feladatokra, de mivel eddig csak a régi modell volt kapható, inkább Volvo FH járműveket vásároltunk helyette” – mondja Joakim Eriksson, az EG Eriksson egyik társtulajdonosa.

A cég betonszállításra szakosodott, és építőipari és bányaipari megbízásokat teljesít. Tesztsofőrként immár fontos szerepet tölt be a Volvo Trucks új termékeinek és szolgáltatásainak tesztelésében és fejlesztésében is. Speciális berendezés naplózza a teherautó összes adatát, és kéthavonta a szervizben is átvizsgálják a teherautót. A járművezető gyakori párbeszédet folytat a tesztmérnökkel, melynek során visszajelzést ad a termékről és tájékozódik az új funkciókról. Mindez arra szolgál, hogy a Volvo Trucks termékfejlesztő csapata minél hamarabb felfedezze és megoldja a lehetséges hibákat.

Az EG Eriksson által tesztelt új FMX betonkeverővel van felszerelve, amelybe kb. nyolc köbméter beton fér. Szükség esetén 15 perc alatt ki lehet cserélni a betonkeverőt egy sóderszállításra alkalmas platóra.

Az EG Eriksson örömmel fogadta az új Volvo FMX-et járműflottája új tagjaként. A cég székhelyén, Skellefteåben éppen folyamatban van Svédország legnagyobb ipari projektje: a Northvolt akkumulátorgyárának építése. Egy 100 futballpálya nagyságú területen hamarosan közel 3000 ember fog lítium-ion akkumulátorokat gyártani az elektromosautó-ipar számára.

Társadalmi szempontból az új üzem nemcsak új munkalehetőségeket, hanem új lakások, iskolák és infrastruktúra iránti igényt is jelent: „Rengeteg építkezés zajlik mostanság a környéken, ami minket is érint. Telente általában kevesebb a fuvar, de idén nem így van” – mondja Joakim Eriksson.

Míg az építkezések betonigénye napról napra változhat, a bányászati megbízások kiszámíthatóbbak. Két tehergépkocsi jár váltott műszakban – az év minden napján – a Renström bányájába, Skellefteåtől kb. 40 km-re északkeletre. „2008-ban kezdtünk betont szállítani a bányának. Ezek a szállítmányok azért fontosak, mert folyamatos megbízást jelentenek. A bányában az időjárástól függetlenül mindig szükség van betonra. Más munkák esetén nem ez a helyzet. Ha szakadni kezd az eső, akkor fennáll annak a veszélye, hogy az építkezésekre aznap nem tudunk szállítani” – magyarázza Joakim Eriksson.

Az EG Eriksson az év minden napján szállít betont a Skellefteå közelében található Renström nevű bányába. A betont arra használják, hogy megerősítsék a bánya falait a repedések megelőzése érdekében.

Joakim Eriksson személyében már a család harmadik generációja dolgozik a cégnél, amelyet a nagyapja alapított 1953-ban. A kezdetben sódert és fát szállító egyszemélyes vállalkozás lassan bővítette üzleti tevékenységét. A vállalkozás már 20 alkalmazottal és 12 teherautóval büszkélkedhet, és néhány, más feladatokra való teherjárművel is rendelkezik. Joakim Eriksson számára mindig is természetes volt, hogy ő is csatlakozik a családi vállalkozáshoz.

Eric Åström, a Volvo Trucks márkakereskedője már csaknem 15 éve működik együtt Joakim Eriksson vállalatával.

„Amint elvégeztem az iskolát, azonnal beálltam járművezetőnek. A vállalat növekedésével azonban az elvégzendő feladatok száma is megnőtt. Így most már csak akkor szállítok árut, ha valaki megbetegszik, vagy nagyon sok megrendelést kapunk. De még mindig úgy gondolom, hogy teherautót vezetni az egyik legjobb dolog a világon” – mondja.

Az EG Eriksson fennállásának több mint 65 éve alatt jóformán csak Volvo teherautók alkották a cég járműparkját. A Volvo márkakereskedés mindössze pár száz méterrel arrébb található, és a szerviz ajtaja szinte mindig nyitva van. Egy betonszállító szűkös időkerettel gazdálkodhat, ezért ha bármilyen probléma adódik, fontos, hogy a teherautó mielőbb újra útnak indulhasson. „Jó az együttműködésünk a szervizzel, és mindig segítenek, ha szükségünk van rá. Tisztában vannak vele, hogy néha valóban nagyon szorít minket az idő” – mondja Joakim Eriksson.

A flottát jelenleg két Volvo FMX és tíz Volvo FH alkotja. „Nagyon régóta vártuk már az új Volvo FMX-et, mert tudtuk, hogy ez más lesz, mint a többi teherautó, nem utolsó sorban a járművezetők munkakörnyezetét illetően. A betonszállítás során a sofőr egy műszakban általában 50–70-szer ugrik ki és be a vezetőfülkéből. Az FMX-nek alacsonyabb a fellépője, és az ember már akkor is sokkal kevésbé fárad el, ha minden alkalommal megspórol egy lépcsőfokot” – mondja Joakim Eriksson.

Torbjörn Forsman éppen az új Volvo FMX-et vezeti. „Az egyik legfontosabb előrelépés a jó kilátás” – mondja.

Többnyire városi forgalomban közlekedünk, ahol a jó kilátás döntő tényező. Az új FMX ablakai nagyobbak, és az oldalsó tükrök is máshová kerültek. „Az új teherautóból fantasztikus a kilátás. Előre és oldalra is jól ki lehet látni, és nem takar be a tükör” – magyarázza Joakim Eriksson.

Torbjörn Forsman az a sofőr, aki mindezidáig a legtöbb időt töltötte az új FMX kormánya mögött. Minden héten jelentkezik a Volvo Trucks tesztelési részlegénél, hogy megbeszéljék, hogyan működik a teherautó és az új funkciók. Az új teherautót nagy előrelépésnek tartja ahhoz képest, amelyet általában vezet.

„A jobb kilátás mellett az új fülke tágasabb is: több a hely a vezető felett és körülötte. Az is fontos, hogy a munka fizikailag nem túl megterhelő. Nagyon szeretem a munkámat, és addig szeretnék vezetni, amíg csak lehet. Nagyon sokat számít, hogy a Volvo FMX alacsonybelépésű fülkével rendelkezik. Csakúgy, mint a Volvo Dinamikus Kormányzás, amely megkönnyíti a teherautó kormányzását, főleg a szűk helyeken” – teszi hozzá.

Torbjörn Forsman viszonylag új alkalmazott az EG Erikssonnál, de már több feladatkörben is dolgozott a családi vállalkozásban az 1980-as évek eleje óta. És nagyjából ugyanennyi ideje vezet betonszállító teherautót. Sofőrként Torbjörn Forsman a műszak legnagyobb részét a teherautóban tölti. „A fülke jóformán az ember munkatársává válik. Ezért fontos, hogy minden megfelelően működjön, hogy legyen elég hely, hogy legyenek jó tárolási lehetőségek és korszerű funkciók, amelyek megkönnyítik a munkát. Az új FMX-ben ez mind megvan” – mondja.

Az építési munkák még biztosan eltartanak néhány évig Skellefteåben. De hogy azután mi lesz, senki nem tudja. Joakim Eriksson számára az jelent nagy kihívást, hogy mindig egy lépéssel előrébb járjanak másoknál, rövid és hosszú távon egyaránt. „Jelenleg annyira lefoglal minket a napi szállítmányok megszervezése, hogy nem nagyon jut időnk azon gondolkodni, milyen lesz a jövő, beleértve azt is, hogy hány teherautóra és hány emberre lesz szükségünk. A betonipar meglehetősen kiszámíthatatlan, úgyhogy valószínűleg érdemes lenne bővíteni a tevékenységünket. Bízom a vállalat növekedésében, és remélem, hogy a gyermekeim egy napon majd a helyembe lépnek” – mondja.

Az építési munkák még biztosan eltartanak néhány évig Skellefteåben. De hogy azután mi lesz, senki nem tudja. Joakim Eriksson számára az jelent nagy kihívást, hogy mindig egy lépéssel előrébb járjanak másoknál, rövid és hosszú távon egyaránt. „Jelenleg annyira lefoglal minket a napi szállítmányok megszervezése, hogy nem nagyon jut időnk azon gondolkodni, milyen lesz a jövő, beleértve azt is, hogy hány teherautóra és hány emberre lesz szükségünk. A betonipar meglehetősen kiszámíthatatlan, úgyhogy valószínűleg érdemes lenne bővíteni a tevékenységünket. Bízom a vállalat növekedésében, és remélem, hogy a gyermekeim egy napon majd a helyembe lépnek” – mondja.

EG ERIKSSON HAULIERS
Cégtörténelem: 
A családi vállalkozást Erik Gustav Eriksson alapította 1953-ban a Skellefteå közelében fekvő Klutmarkban, Svédország északkeleti részén. Az első években a vállalkozásnak csak egy teherautója volt, amellyel sódert és fát szállítottak.
Tevékenységek: A cég elsősorban betont szállít, főleg építőipari és bányaipari megrendelésre, ezenkívül sódert szállít betonüzemekbe. Egyéb feladatokra néhány rakodóval is rendelkezik. 
Alapítva: 1953.
Tulajdonosok: Joakim Eriksson és Urban Eriksson.
Alkalmazottak száma: 20.
Teherautók száma: 10 db Volvo FH és 2 db Volvo FMX. Ezenkívül 2019 márciusa óta egy új Volvo FMX-et is tesztelnek.
Szállítási feladatok: Beton- és kavicsszállítás.
Legnagyobb ügyfél: Byggbetong John Dahlgren.