Trucks

„Nehéz felülmúlni”: 100 kilométerenként alig 24 liter üzemanyag-fogyasztás az I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH-val

| 4 perc olvasási idő | 4 perc olvasási idő
Miután a Manuel Gonzalez Transportes éveken keresztül folyamatosan fejlesztette üzemanyag-hatékonyságát, úgy gondolta, hogy a flotta elérte azt a szintet, amelyen már nem lehet tovább csökkenteni. Aztán a cég kipróbálta az új, I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH-t.

Antonio Pérez 30 éve vezet teherautókat, ebből 28 évet a Manuel Gonzalez Transportes cégnél töltött. Az apja is teherautó-vezető volt, akárcsak hat testvére. Biztosan állíthatjuk, hogy ismeri a teherautókat; és nem habozott, amikor felmerült a lehetőség, hogy az elsők között próbálja ki az I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH-t.

„Nagyon kellemes vezetni, mert ilyen alacsony fordulatszámon alig van hangja” – mondja, miközben áthalad a meleg, száraz tájon Spanyolország középső részén. „Azt szeretem az új motorban, hogy a kis fordulatszámon jobban reagál. Lehet magasabb sebességi fokozatot használni, mert bírja a nyomaték. És mivel kevesebbet kell fokozatot váltani, a teherautó kevesebb üzemanyagot fogyaszt.” 

Jó hír ez Thomás Fernándeznek, a Manuel Gonzalez Transportes társtulajdonosának és műveleti koordinátorának. „A jelenlegi árak mellett az üzemanyag-fogyasztás nagyon fontos” – magyarázza. „Nagyon alacsony haszonkulccsal dolgozunk, és minden az árról szól. 30 éve a szakmában vagyok, és nem mindig volt ez így, most azonban minden szállítással foglalkozó vállalatnál így van. Nem lehetsz drágább, mint a többiek.”

Lehet magasabb sebességi fokozatot használni, mert bírja a nyomaték. És mivel kevesebbet kell fokozatot váltani, a teherautó kevesebb üzemanyagot fogyaszt.

A Manuel Gonzalez Transportes egy Madrid külvárosában található családi vállalkozás, amely az elmúlt 50 év során fokozatosan nőtt és bővült, így ma már flottája több mint 80 teherautóból áll. A vállalat jövője szempontjából elengedhetetlenül fontos, hogy sikeresen csökkentsék és minimalizálják az üzemanyag-fogyasztást, és egyúttal a költségeket is. 

„Jelenleg az átlagunk 100 kilométerenként 28 liter üzemanyag, de ez négy évvel ezelőtt még 35 liter, nyolc évvel ezelőtt pedig 38 liter volt” – magyarázza Thomás Fernández. „Folyamatosan csökken, de nem egyszerű dolog ez, mert az Euro 5 és Euro 6 bevezetésével a teherautók több üzemanyagot használtak. Meghatározhatjuk, hogy milyen teherautót szeretnénk, például a kerekeket, ez sokat segít. De őszintén szólva nem sok mindent tudunk befolyásolni, mivel nem mi gyártjuk a teherautókat.”

Thomás Fernández azonban úgy gondolja, hogy az ágazat valóban egy olyan fordulóponthoz érkezett, ahol a gyártók az európai kibocsátási szabványoknak megfelelő motorokat tudnak fejleszteni, miközben képesek üzemanyagot megtakarítani. Az új, I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH-t hozza fel tökéletes példaként. A cég hónapok óta teszteli az új modellt, különböző utakon és teherrel, de mindig ugyanazt azt eredményt kapja.

„Az elmúlt pár hétben már két literrel, azaz 24 literre csökkent az üzemanyag-fogyasztás 100 kilométeres távon. Egy 13 literes motornál nem egyszerű ezt elérni, és szerintem nehéz felülmúlni. Úgy gondoljuk, hogy hosszú távon még többet fog csökkenni.”

Az I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH a legújabb Volvo Trucks modell, amelyet a Manuel Gonzalez Transportes az elmúlt években tesztelt. „Mindig nyitottak voltunk arra, hogy új megoldásokat és teherautókat próbáljunk ki, ha úgy gondoljuk, hogy azok jó befektetést jelenthetnek a számunkra” – mondja Thomás Fernández. „A legtöbb teherautónk Volvo, és hosszú ideje szoros együttműködésben dolgozunk a Volvo Trucksszal.”

Az költségek alacsonyan tartása és a versenyképesség megőrzése mellett a Manuel Gonzalez Transportes számára nagy kihívást jelent még a sofőrhiány. Ez a probléma az egész ágazaton belül megfigyelhető Spanyolországban, részben a jogosítvány megszerzésének magas költségei miatt. Ennek leküzdése érdekében tapasztalatlan járművezetőket alkalmaznak, és a vállalat képzi ki őket. Ezért szívesen fogadunk minden olyan megoldást, amely megkönnyíti a teherautóvezetést és segít a tapasztalatlan járművezetőknek üzemanyagot megtakarítani, mint például a továbbfejlesztett I-See. Thomás Fernández szerint ennek a vezetésre gyakorolt hatása elengedhetetlen része a termelékenység és a hatékonyság fejlesztésének.

„Minden új járműnek van egy korrekciós időszaka, mert időbe telik, amíg a gépjárművezetők hozzászoknak, és betanítjuk az embereket” – magyarázza. „Amikor az első automatikus sebességváltók megjelentek, senki sem akarta használni őket. Az emberek szerint nehéz volt velük manőverezni, és csúszott a sebességváltó. Ma meg már senki sem hajlandó kézi sebességváltót használni. Ugyanez történik most is.”

Az elmúlt pár hétben már két literrel, azaz 24 literre csökkent az üzemanyag-fogyasztás 100 kilométeres távon.

Néhány dolog azonban nem változik, például egy sikeres szállítási vállalat működtetésének az alapszabályai: „Mindig jó emberekre és jó járművekre van szükség. Mindkettő ugyanúgy kell a sikerhez.” 

 

Manuel Gonzales Transportes
Alapítva:
 1960-as évek
Tulajdonos: Manuel González Blázquez által alapított családi vállalkozás.
Alkalmazottak száma: 125 (86 járművezetővel).
Jellemző rakomány: Fagyasztott és szabályozott hőmérsékleten szállítandó áruk.
Teherautók száma: 82 (főleg Volvo Trucks, néhány Renault Trucks, MAN és Iveco).
Cégtörténet: A családi tulajdonban lévő Manuel Gonzalez Transportes az 1960-as évek óta működik. Ma a cégnek nyolc létesítménye van Spanyolországban és Portugáliában.
Szolgáltatások: A szolgáltatások széles skáláját kínálja különféle rakományokhoz, az európai expressz csomagszállításoktól az intermodális konténerszállító hajók szállításáig.


Volvo FH I-Save csomaggal

A Volvo FH I-Save csomaggal jelenleg a Volvo Trucks leginkább üzemanyag-takarékos, távolsági fuvarozásra tervezett teherautója. A D13TC motor és a korszerűsített üzemanyag-takarékossági funkciók célja az akár 7%-os üzemanyagköltség-megtakarítás biztosítása. A D13TC motor a nagy teljesítményű repülőgép-hajtóművekből ismert, és közúti viszonyokra igazított Turbo Compound technológiát alkalmazza: a TC-egység újrahasznosítja a teherautó kipufogógázaiból származó hőt és energiát. A teljes hajtáslánc is a maximális üzemanyag-hatékonyságot szolgálja a kevesebb hőveszteséget biztosító új dugattyúkialakítással. Ráadásul az I-Save csomag részét képezi a Volvo Trucks számos korszerű technológiája, például a térképalapú I-See szoftver és az I-Roll funkcióval kiegészült I-Cruise. Ezt a teherautót különösen az évente általában 120 000 km-nél nagyobb távolságot megtevő távolsági fuvarozók számára tervezték.