„Óriási különbséget jelent”: Elképesztő mértékű üzemanyag- és AdBlue-megtakarítás Finnország kihívást jelentő útjain

4,5 perc olvasási idő 4,5 perc olvasási idő

A finn Kuljetusliike Antti Airaksinen vállalat a közelmúltban kezdett el I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH teherautót használni az élelmiszer-szállítmányozási tevékenységéhez. Az üzemanyag-fogyasztás azóta 100 kilométerenként 4,5 literrel csökkent, ami óriási hatással van a vállalat jövedelmezőségére.

Egy csendes, ködös délutánon egy Volvo FH kúszik végig a félreeső, hóval borított, kelet-finnországi erdei utakon. A kormánynál Toni Korhonen ül, aki mirelitáruval igyekszik a nagyjából 120 000 fős Kuopio város körüli kis falvak botljaiba. 

Antti Airaksinen, vezérigazgató, Antti Airaksinen Oy

Antti Airaksinen, vezérigazgató, Antti Airaksinen Oy

„Errefelé csalókák az utak, vastag hó borítja a számos bukkanót és éles kanyart. Gyakran kell megállnom, néha egy-egy kisvárosban akár több mint egy tucatszor. Mindez nagyon megdobja a fogyasztást.”

2018 közepén a Kuljetusliike Antti Airaksinen (lefordítva Antti Airaksinen Szállítmányozás) vállalat egy helyszíni tesztelési program keretében szerezte be első I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH teherautóját. A D13 Turbo Compound motor a teljesítmény visszanyerésével még nagyobb nyomatékot nyújt, ezáltal biztosítva a teherautó nagy fokú hatékonyságát és üzemanyag-takarékosságát.

„Az új teherautó már most rendkívül nagy hatással van a cég működésére” – mondja Antti Airaksinen, az 1990-ben általa alapított családi vállalkozás ügyvezető igazgatója.

„Az üzemanyag-fogyasztás 100 kilométerenként 4,5 literrel csökkent. Ha egy teherautó a megfelelő vezetési technika mellett 4,5 literrel kevesebb gázolajat fogyaszt, ez évi kétmillió literes fogyasztásnál már óriási különbséget jelent.” 

I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH halad a havas úton

A vállalat minden tehergépkocsija körülbelül 180–250 ezer kilométert fut évente, ezért Antti nagy hangsúlyt fektet az üzemanyag-gazdaságosságra, és figyelemmel kíséri az összes járművezető üzemanyag-fogyasztási teljesítményét és vezetési stílusát a Volvo Trucks Dynafleet nevű flottakezelő rendszere segítségével. Különösen fontosnak tartja az alapjáraton töltött üzemidő csökkentését az üzemanyag maximális kihasználása érdekében. Az alapjárati motorleállító csupán egy a számos I-Save-funkció közül, amely Antti szerint nagyon hasznosnak bizonyult.

Az új Volvo FH I-Save csomaggal már most igen népszerű a csapat körében. „A sofőröknek nagyon tetszik az új teherautó – mondja mosolyogva Antti Airaksinen. Az alacsony fordulatszámon elérhető nyomatékát sokan dicsérik. Kevesebb sebességváltásra van szükség, amikor felfelé halad az ember. Valójában a háromfős csapatunk annyira szereti ezt a teherautót, hogy nem is akarják átadni a külsős sofőröknek.”

Ez a nagy teljesítményű, mégis üzemanyag-takarékos teherautó rendkívül nagy hatással van a szállítmányozási munkánkra.”

Antti Airaksinen, vezérigazgató, Antti Airaksinen Oy

Szabályozott hőmérsékleten szállítandó áruk felsorakozva Antti Airaksinen előtt

A vállalat szabályozott hőmérsékleten szállítandó áruk fuvarozására szakosodott, ez a tevékenység teszi ki a bevételük mintegy 90%-át.

Antti vállalatának bevétele 90%-ban az élelmiszeriparhoz köthető. Járműveik elsősorban Finnországban közlekednek, bár az egyik a Benelux államokat járja. A sofőrök egyik rendszeres útvonala a finn fővárosból, Helsinkiből Kuopióba vezető út. Kuopióból pedig a környező kisvárosokba és falvakba szállítanak.

Az új, I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH hosszú üzemórákkal dolgozik, három műszakban, heti hat napon. „A kelet-finnországi vidéki környezet sok kihívást jelent a tél közepén – mondja Antti Airaksinen. „Ez a nagy teljesítményű, mégis üzemanyag-takarékos teherautó rendkívül nagy hatással van a szállítmányozási munkánkra. Nagyon örülünk annak is, hogy a Volvo által biztosított központi szerviz- és karbantartási szolgáltatás Kuopióban áll rendelkezésre. A helyi műhelyek rendkívül rugalmasan működnek, ami nagyon előnyös a cégünknek.”

Toni Korhonen, sofőr, az új, I-Save fülkével felszerelt Volvo FH-ban

Toni Korhonen, járművezető, Antti Airaksinen Oy

A D13TC motor egy másik nagyra értékelt jellemzője a hűtött kipufogógáz-visszavezető rendszer, amely csökkenti a nitrogén-oxid mennyiségét az égésfolyamat során. Ezáltal jelentősen kevesebb AdBlue-ra van szükség. „A motor 50%-kal kevesebb AdBlue-t fogyaszt, mint a korábbi típusok, amit természetesen beleszámítunk a teljes megtakarításba” – mondja Antti Airaksen. „Ahogy egyre nagyobb távokat teszünk meg, nagy reményeket fűzünk ahhoz, hogy az I-Save egyre növekvő mértékben járul hozzá a vállalat jövedelmezőségéhez.” 

Toni Korhonen újra úton van, és a kis Kaavi faluba indul egy szállítmány fagyasztott kenyérrel. 

A csapatommal magunknak akarjuk ezt a teherautót. Nem adjuk át senki másnak.

Toni Korhonen, járművezető, Antti Airaksinen Oy

Már öt éve dolgozik teherautósofőrként, ebből négy évet a Kuljetusliike Antti Airaksinen cégnél töltött, gyakran éjszakai fuvarokkal gondoskodva a Kuopio környéki települések ellátásáról. „Ez nagyon gyönyörű, vadregényes vidék, és szeretek ilyen megbízható teherautó volánja mögött ülni. Vezettem már más márkájú járműveket, de a Volvóban különösen szeretem, hogy nagyon kényelmes vezetni – mondja, hozzátéve – hat hónapja dolgozom az I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH teherautón. A munkatársaimmal nagyra értékeljük az alacsony fordulatszámon biztosított nyomatékot, amelynek köszönhetően jól húz felfelé. A csapatommal magunknak akarjuk ezt a teherautót – nem adjuk át senki másnak!”

 

Közeli kép egy I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH teherautóról, ahogy egy havas útra ráfordul

Kuljetusliike Antti Airaksinen Oy
Alapítva:
1990
Tulajdonos: Antti Airaksinen
Alkalmazottak száma: 80, ebből 50 járművezető
Jellemző rakomány: Fagyasztott és szabályozott hőmérsékleten szállítandó áruk
Teherautók száma: 27, ebből 23 Volvo
Legnagyobb ügyfél: Kesko
Cégtörténet: A családi vállalkozást 1990 márciusában alapították a finnországi Kuopióban. A kezdetben mind belföldi, mind nemzetközi szállítmányozást végző cég 1997-től elsősorban a belföldi szállításra koncentrál.
Szolgáltatások: A cég fagyasztott és hűtött élelmiszerek terjesztésére specializálódott, és 26 – szinte kizárólagosan Volvo márkájú – merevalvázas teherautót üzemeltet különféle pótkocsikkal.

Volvo FH I-Save csomaggal
A Volvo FH I-Save csomaggal jelenleg a Volvo Trucks leginkább üzemanyag-takarékos, távolsági fuvarozásra tervezett teherautója. A D13TC motor és a korszerűsített üzemanyag-takarékossági funkciók célja az akár 7%-os üzemanyagköltség-megtakarítás biztosítása. A D13TC motor a nagy teljesítményű repülőgép-hajtóművekből ismert, és közúti viszonyokra igazított Turbo Compound technológiát alkalmazza: a TC-egység újrahasznosítja a teherautó kipufogógázaiból származó hőt és energiát. A teljes hajtáslánc is a maximális üzemanyag-hatékonyságot szolgálja a kevesebb hőveszteséget biztosító új dugattyúkialakítással. Ráadásul az I-Save csomag részét képezi a Volvo Trucks számos korszerű technológiája, például a térképalapú I-See szoftver és az I-Roll funkcióval kiegészült I-Cruise. Ezt a teherautót különösen az évente általában 120 000 km-nél nagyobb távolságot megtevő távolsági fuvarozók számára tervezték.

Related News

Akár 10%-kal is csökkenhet az üzemanyag-fogyasztás: Az I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH „egy lépéssel előrébb jár” a francia fuvarozó szerint

A vezető francia fuvarozó, a Gautier Fret Solutions (GFS), az elsők között volt, akik az új, I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH-t tesztelték. Egy év telt el azóta, és az eredmények lenyűgözőek: Az üzemanyag-fogyasztás 100 literenként három ...

„Nehéz felülmúlni”: 100 kilométerenként alig 24 liter üzemanyag-fogyasztás az I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH-val

Miután a Manuel Gonzalez Transportes éveken keresztül folyamatosan fejlesztette üzemanyag-hatékonyságát, úgy gondolta, hogy a flotta elérte azt a szintet, amelyen már nem lehet tovább csökkenteni. Aztán a cég kipróbálta az új, I-Save csomaggal ...

Erdőmester

Második helyen végzett a Volvo Trucks Járművezetői Kihívás globális döntőjében, az üzemanyag-takarékos vezetés valódi mestere. A rönkszállító teherautókat üzemeltető és vezető Bert „Knatte” Johansson tudja, miként hozza ki a legtöbbet minden csepp ...