Három dolgot nézek, amikor teherautót veszek: a szervizszolgáltatást, az üzemanyag-fogyasztást és a használtpiaci értéket. De számomra a szerviz a legfontosabb – mondja Michael Vermaak, miközben a kukoricáját tároló nagy silók felé tart.
Kora reggel van, a nap még csak most kel a hegyek mögött, amelyek a negyedik generációs gazda 2000 hektáros földjét határolják. Egymás után rakják meg a hét teherautót, amelyek azután eljuttatják a terményt a vásárlóknak Kelet-Fokföld egész területén. Nagy porfelhők terjengenek a levegőben, ahogyan a teherautók elindulnak a farmról kivezető, kanyargós kavicsos földutakon.
Száraz évszak van Dél-Afrikában, és súlyos aszály sújtja Kelet-Fokföldet. Ez pusztító hatással lehet a Michaelhez hasonló gazdákra nézve, akiknek a tevékenysége különböző időszakokra bontható, amelyek során öntözni kell, be kell takarítani a termést, és el kell végezni a rakodást és a szállítást. Michael úgy oldotta meg a dél-afrikai éghajlat kihívásait, hogy két vízturbinát és egy nagy víztározót telepített a közeli Fish River-csatornából származó víz tárolására, így gazdasága teljesen függetlenné és önellátóvá vált az energiaellátás szempontjából.
A bizalmat ki kell érdemelni. Az eladás csak a kezdet. Mindig az ügyfél rendelkezésére kell állni.
Aszály idején a víztározóból öntözi a földjeit, így elkerülheti a termésminőség romlását. Ugyanez a vágy, a nagyobb hatékonyságra való törekvés hajtotta, amikor 17 évvel ezelőtt elhatározta, hogy ő maga fogja szállítani a saját terményét.
„A saját teherautók nagy előnye, hogy biztosítani tudjuk az időbeni szállítást. A vevők jobb kiszolgálása egyben azt is jelenti, hogy jobb árat kapunk a terményeinkért” – mondja Michael, és így folytatja: „Mivel gabonatermesztők vagyunk, a munkánk nagyon szezonális. Nyáron napi 600 tonna búzát takarítunk be egy igen rövid, 6-8 napos időszak alatt. Ebben az időszakban bármilyen kiesés több millió rand veszteséget jelenthet.”
Az üzemidő biztosítása elsődleges fontosságú, és Michael elégedett a Volvo Trucks-szal és Koos Van Rooyen értékesítési vezetővel folytatott hosszú együttműködésével. Kettőjük üzleti kapcsolata 2004-ben kezdődött, amikor Michael szóbeszéd útján hallott Koosról.
Michael elmondja, hogy Koos más, mint a legtöbb értékesítő, akivel találkozott, mivel ő mindig készségesen segít, elejétől a végéig. „Ha bármilyen probléma merül fel, ő megoldja nekünk. Kiváló szolgáltatást kapunk, ezért ragaszkodunk hozzá és a Volvóhoz” – mondja Michael.
Koos Van Rooyen szerint a tisztesség – és a mindenkori segítőkészség – jelenti a sikeres együttműködés alapját. „A bizalmat ki kell érdemelni. Az eladás csak a kezdet. Mindig az ügyfél rendelkezésére kell állni, és teljes körű támogatást nyújtani nap mint nap” – állítja.
Koos elmondása szerint a Michael vállalkozására jellemző szezonalitás elég általános a dél-afrikai szállítmányozók körében, ezért dolgozott ki a Volvo Trucks egy új szolgáltatási szerződést, amely a
Flexi-Gold nevet kapta. Az új szerződés szerint az ütemezett karbantartási szolgáltatások és a szerződéses díjak követik a működési mintát, így biztosítva, hogy a szolgáltatás és a fizetés az egyes ügyfelek pénzforgalmához igazodjon.
„A Flexi-Gold szerződés nagy előnyt jelent a szállítási vállalatom számára. Megkönnyítette a működését, és sok terhet levett a vállamról. Anyagilag is előnyös számunkra: ha kevesebbet autózunk, kevesebbet is fizetünk. A Volvo gondoskodik a teherautók összes ütemezett szervizeléséről és karbantartásáról, így én a vállalkozásom fejlesztésére és a piaci versenyre összpontosíthatom a figyelmemet” – mondja Michael.
Noha már megvalósította gyerekkori álmát, a 2000 hektáros gazdaságot, még tovább szeretne bővülni. A következő pár évben két újabb turbinát fog telepíteni, hogy több tejterméket állíthasson elő, és 1500-ról 5000-re növelje a szarvasmarha-állományát. Pedig 1992-ben, amikor átvette a birtokot, amit az édesapja vásárolt mindössze pár hónappal a halála előtt, és burgonya termesztésébe fogott 10 hektáron, sokan azt gondolták, hogy bele fog bukni.
A Flexi-Gold szerződés nagy előnyt jelent a szállítási vállalatom számára. Megkönnyítette a működését, és sok terhet levett a vállamról.
„Meg voltak győződve arról, hogy a burgonyatermesztés rossz ötlet, és azt mondták, hogy egy éven belül csődbe megyek. Ehelyett szerencsés húzásnak bizonyult. Azt hiszem, bizonyos mértékig magamnak akartam bizonyítani, és meg akartam mutatni, hogy tévednek. Talán mind a mai napig ezt csinálom” – mondja.
Hozzáteszi: „Szeretem a gazdálkodást. Mindig azt mondom, hogy nem a munkám, hanem a hobbim, ezért soha nem merül fel bennem, hogy szabadságra kellene menni. És nagyon büszke vagyok a lojális munkásaimra. Nagyrészt nekik köszönhetem a sikerem.”
Michael optimista a gazdaság jövőjét illetően. Hosszú távon azt reméli, hogy Dél-Afrikában javulni fog a biztonsági helyzet, és enyhül a faji kérdés, és hogy gyermekei vele együtt fognak gazdálkodni.
De elismeri, hogy egyéb kihívások is vannak, és hogy a legnagyobb ezek közül pillanatnyilag az utak állapota. Nemcsak a rossz útminőség miatt, hanem a teherautó-sofőröket újabban fenyegető veszélyek miatt is. „Az utóbbi időben egyre veszélyesebbé vált” – mondja.
Michael flottamenedzsere, Nardus Rademeyer pár órája indult a farmról, hogy célba juttasson egy szállítmányt. Az út egyenetlen, mivel a teherautó többnyire kis földutakon halad, melyek állapota változó. Mindenütt por van, még a teherautó belsejében is.
„Valahányszor a Volvo szervizeli valamelyik teherautónkat, cserélniük kell a légszűrőket” – mondja Nardus a száraz tájra mutatva, amikor egy kis majom ugrik a látóterébe. Dél-Afrikában ez megszokott látvány, annak ellenére, hogy az utak többségét kerítés választja el a környező természettől.
A flottamenedzser elmondása szerint számos okból mindennap kihívást jelent a közlekedés ezeken az utakon, és nagyon kell figyelnie. Az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében is alkalmazkodnia kell az útminőséghez, ugyanakkor arra is ügyelnie kell, hogy időben célba érjen a szállítmány.
„Nagyon örülök neki, hogy Volvo FH teherautókkal járunk. Nemcsak azért, mert sofőrbarát jármű, hanem a szervizszolgáltatás miatt is. Tudom, hogy a Volvo emberei soha nem hagynak minket cserben, és ha út közben lerobban a kocsi, azonnal segítenek.”
Michael Vermaak Boerdery
Alapítva: 1992.
Tulajdonos: Michael Vermaak.
Alkalmazottak száma: 200 (7 járművezetővel).
Rakomány: kukorica, burgonya, búza, lucerna, tejtermék.
Teherautók száma: 7 (mind Volvo FH 440 6x4).
Cégtörténet: Az 1992-ben alapított, kis burgonyatermesztő gazdaságként induló Michael Vermaak Boerdery folyamatosan bővült a szomszédos földek felvásárlása révén. Jelenlegi 2000 hektáros területével Kelet-Fokföld egyik legnagyobb gazdaságának számít.
Szolgáltatások: Mezőgazdasági termékeket, pl. burgonyát, kukoricát, búzát és tejtermékeket állítanak elő és szállítanak kelet- és nyugati-fokföldi ügyfeleik számára.
Volvo Flexi-Gold Szerződés
A Volvo Flexi-Gold szerződéssel az ütemezett karbantartási szolgáltatások és a szerződéses díjak követik a működési mintát, így biztosítva, hogy a szolgáltatás és a fizetés a pénzforgalomhoz igazodjon.