Trucks

Az új Volvo FH az I-Save csomaggal: a legjobb üzemanyag-hatékonyság távolsági fuvarozáshoz

| 6 perc olvasási idő | 6 perc olvasási idő
Az új Volvo FH az I-Save csomaggal akár hét százalékkal csökkentheti az üzemanyagköltségeket. A titok? A szigorú tesztek eredményeként az egyedülálló D13TC motor és a továbbfejlesztett üzemanyag-megtakarítási funkciók egész sora együttesen a Volvo Trucks legkedvezőbb üzemanyag-fogyasztású teherautóját alkotják.
A Volvo FH teherautó I-Save csomagja a Volvo Turbo Compound (teljesítmény-visszanyerő turbina) technikával felszerelt D13TC motort és számos csúcstechnikájú jellemzőt – köztük a továbbfejlesztett I-See és I-Cruise rendszereket – ötvözi.

Svédországban az autópályán egy teherautó nyugat felé, egy titkos tesztpályára tart. A kormány mögött Lars Sjöö, a Volvo Trucks vezető projektmenedzsere ül. Elkötelezett mérnökök csapatával együtt az I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH teherautó végső tesztjeit végzi. A jármű minden jellemzőjét – az új, kis súrlódású hátsó tengelyektől a dugattyúkoronák alakjáig – üzemanyag-megtakarításra tervezték. 

„A Volvo Trucks hosszú évtizedek óta dolgozik az üzemanyag-hatékonyság folyamatos fokozásán, így nem létezik egy olyan mágikus csavar, amelyet elforgatva akár hét százalékkal csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás. A valóságban minden egyes töredékszázalékért meg kell küzdeni innovációkkal és finomhangolással” – mondja Lars Sjöö.

A kis üzemanyag-fogyasztás kulcsa a D13TC motor, amely Turbo Compound (teljesítmény-visszanyerő turbina) technikát alkalmaz – a nagy teljesítményű repülőgépmotorokban használt megoldást a közúti használathoz igazították. A Turbo Compound a kipufogógáz útjába a turbófeltöltő után beépített kiegészítő turbina, amely a kipufogógázokban maradt felesleges hőt és energiát újrafelhasználja. A felesleges energia hasznosításával a teljesítmény-visszanyerő turbina többletnyomatékot juttat a főtengelyre – az eredmény egy erőteljes és rendkívül üzemanyag-takarékos erőforrás.

Ám nem csupán a Turbo Compound gondoskodik az I-Save csomaggal felszerelt Volvo FH esetében az üzemanyag-megtakarításról. A teljes hajtásláncot a maximális hatékonyságra kalibrálták. Például a motorban a dugattyúkoronák egy új hullámalakú kialakítást kaptak. Ez a kialakítás a gázok és folyadékok áramlástanának tapasztalataira építve a hőt a henger közepére irányítja – ezzel távol tartja a hengerfalaktól, ahol csak elveszne hő formájában. „A hullámformájú dugattyúkorona a Volvo Trucks új, szabadalmaztatott innovációja. A dugattyúkorona alakjának megváltoztatásával a lángot visszairányítjuk a henger közepe felé. Ez hatékonyabb égést eredményez, kevesebb energiát veszítünk hő formájában” – magyarázza Mats Franzén, a Volvo Trucks hajtáslánc-stratégiai igazgatója. 

Az I-Save tartalmazza a Volvo Trucks olyan csúcstechnikájú megoldásait, mint a térképalapú I-See domborzatkövető szoftver, az I-Cruise sebességszabályozó I-Roll szabadonfutóval, az alapjárati motorleállító és a változó térfogatú kormányrásegítő-szivattyú. Az eredmény egy olyan teherautó, amely akár hét százalékkal csökkenti az üzemanyag-költségeket. „Legnagyobb ügyfélcsoportunk – a távolsági fuvarfeladatokat végzők – számára az üzemanyag az egyik legnagyobb költségtétel. Ezért fontos, hogy új, hatékony megoldásokat dolgozzunk ki” – fejti ki Mats Franzén.

Két további jelentős előnyt is kínál. Egyrészt a Turbo Compound motor hűtött kipufogógáz-visszavezető rendszerrel rendelkezik, amely csökkenti az égés során keletkező nitrogén-oxidok mennyiségét. Ez csökkenti az AdBlue-fogyasztást, ami még tovább mérsékli az üzemeltetők költségeit. „A motor és a hajtáslánc 1000 fordulat/percnél a leghatékonyabb. A motor ekkor takarítja meg a legtöbb gázolajat és AdBlue-adalékanyagot” – mondja Mats Franzén.

A másik hatalmas előnye a vezethetőség. A projektcsapat azzal a nagyra törő céllal állt neki a feladatnak, hogy egy olyan járművet alkotnak, amely nemcsak pénzt takarít meg, hanem egyúttal rendkívül élvezetesen vezethető is. Egy fejlett technikai megoldás segítette őket ezt elérni. A felesleges hő és energia hasznosításával a teljesítmény-visszanyerő turbina többletnyomatékot juttat a főtengelyre – így kisebb fordulatszámon nagyobb forgatónyomatékot ad le a motor. Az eredmény egy teherautó, amely erőfeszítés nélkül győzi le a dombokat, miközben a vezető munkakörnyezete csendesebb, ugyanis a nyomatékos motor kisebb fordulatszámon dolgozik.

„Legnagyobb ügyfélcsoportunk – a távolsági fuvarfeladatokat végzők – számára az üzemanyag az egyik legnagyobb költségtétel. Ezért fontos, hogy új, hatékony megoldásokat dolgozzunk ki.”

A különbség azonnal érezhető. A tesztek során Lars Sjöö és kollégái a teherautót 40 és 60 tonnás szerelvényként is próbára tették. Biztosítani kívánták, hogy a teherautó igazán lendületes az emelkedőkön, és bármilyen terhelés mellett csendes marad. 

Valójában az I-Save csomag minden egyes jellemzőjét szigorú, valós körülmények között végzett tesztekkel fejlesztettek ki, és különböző I-Save teherautó-kombinációkat hasonlítottak össze a hagyományos dízelmotoros teherautókkal. Így alkottak teljes képet arról, hogy milyen különbséget jelent az új technika. 

 

Rengeteg órát töltöttek közúti teszteléssel. Miután a Volvo Trucks hivatásos tesztsofőrjei este befejezték a munkát a tesztpályán, a mérnökök csapata éjjelente gyakran elvitte a járműveket egy körre. „Nem akarunk az irodában ragadni egy prezentációt nézegetve” – mondja Lars Sjöö mosolyogva. „Amikor egy módosításról beszélünk, akkor elvisszük a teherautókat egy tesztkörre, hogy saját szemünkkel lássuk, hogyan működik az elképzelés.”

„Ahhoz, hogy idáig eljussunk, több ezer óra tesztelés kellett a laborban és az utakon. Ám így egy olyan teherautót kínálunk, amely ugyanannyira jó a járművezetők számára, mint ammennyire jó az üzemeltetők számára.”

Néhány héttel később Lars Sjöö végzett munkájával, így a Volvo Trucks téli tesztpályájától, amely az északi sarkkör közelében fekszik, útra kel az egyik új teherautóval a Volvo Trucks 1700 kilométerre fekvő központjába. Ez pontosan az a nagy kihívásokat jelentő távolsági feladat, amelyre a teherautót építették. „Csak a kormány mögé ülve bizonyosodhatsz meg arról, hogy valóban olyan megoldást dolgoztál ki, amelynek minden jellemzője megfelel az elvárásoknak” – árulja el Lars Sjöö. 

„Ha csak az üzemanyag-fogyasztásra koncentrálsz, akkor veszélybe sodorhatsz olyan más jellemzőket, mint a vezetői kényelem vagy a teljesítmény. Ez a munkamódszer az egész folyamatot összetettebbé teszi. Ám a világ legjobb teherautóinak építésekor nem engedhetők meg a kompromisszumok” – összegzi. „Ahhoz, hogy idáig eljussunk, több ezer óra tesztelés kellett a laborban és az utakon. Ám így egy olyan teherautót kínálunk, amely ugyanannyira jó a járművezetők számára, mint ammennyire jó az üzemeltetők számára.” 

Egy D13TC Euro 6 D-lépcsőjű motorral és Távolsági üzemanyagcsomaggal (I-Save) specifikált teherautó és egy D13 eSCR Euro 6 D-lépcsőjű motorral felszerelt, Távolsági üzemanyagcsomaggal nem rendelkező jármű összehasonlítása. A tényleges üzemanyag-fogyasztás számos tényezőtől függ, mint például a sebességszabályozó használata, a domborzat, a vezető vezetési tapasztalata és az időjárási viszonyok. Bővebb információk itt. 

VOLVO FH AZ I-SAVE CSOMAGGAL

Az I-Save minden jellemzőjét üzemanyag-megtakarításra tervezték. A Volvo FH típushoz elérhető a D13TC motor 460 vagy 500 lóerős változatával.

Motor
D13TC (Turbo Compound) motor 460 vagy 500 lóerővel.

Alapjárati motorleállító
Az alapjáraton járó motort 2,5 perc után automatikusan leállítja, ezzel üzemanyagot takarít meg. 

Sebességváltó
I-Shift, I-Shift kúszófokozatokkal vagy I-Shift Dual Clutch váltó – mindegyik távolsági fuvarozásra optimalizált szoftverrel.

Továbbfejlesztett I-See 
Felhőalapú térképadatok használatával a továbbfejlesztett I-See megbízható módon ellátja a teherautót a nagy felbontású térképekről származó információkkal, így segíti az üzemanyag-megtakarítást. A rendszer távoli helyeken helyi útadatokat használ. 

I-Cruise sebességszabályozó I-Roll szabadonfutóval
A Volvo Trucks intelligens sebességszabályozója az I-Roll szabadonfutó funkcióval együtt üzemanyagot takarít meg. 

Hátsó tengelyek
Új, kisebb súrlódású, rendkívül hatékony egységek.

Kormányrásegítő 
Változó térfogatú kormányrásegítő-szivattyú.

A Volvo FH az I-Save csomaggal különösen megfelelő az olyanoknak, akik évente jellemzően több mint 120 000 kilométert vezetnek.

Érdekli a Volvo FH az I-Save csomaggal? Lépjen kapcsolatba helyi Volvo kereskedőjével!