Az üzemanyag-fogyasztás minden várakozást felülmúló csökkentése

7 perc olvasási idő 7 perc olvasási idő

Mindössze négy év alatt a cseh Vapas fuvarvállalat 10 százalékkal csökkentette az üzemanyag-fogyasztást. A siker kulcsa a rendszeres továbbképzések – a vezetők oktatása, hogy a lehető legtöbbet kihozzák a Volvo legújabb megoldásaiból.

A Volvo műszaki megoldásainak jobb ismeretével a vállalat teljes üzemanyag-fogyasztása 10 százalékkal csökkent.

Petr Šišlák egy töltőpisztolyt fogva áll az előtérben, mögötte egy Volvo teherautó látható

Petr Šišlák jövőképe, hogy a Vapas az első számú fuvarvállalattá válik a piacon. „A Volvo Trucks jóvoltából jelentősen javítottunk az üzemanyag-fogyasztás és a vezetőink képzettsége terén.”

Ez a cukorrépa betakarításának szezonja, ami hektikus időszak a Vapas flottamenedzsere, Petr Šišlák és járművezetői számára. Az elkövetkező három hónapos időszakban a cég teherautóinak a nap 24 órájában dolgozni kell, gyakran burkolatlan talajon haladva, például mezőkön és saras csapásokon, valamint keskeny és gyakran meredek utakon. „Csehországban a fuvarozás jellege kemény követelményeket támaszt az üzemanyag-fogyasztás kapcsán” – magyarázza Petr Šišlák, miközben feltölt egy teherautót a vállalat üzemanyagtöltő állomásán. Felkapaszkodik a fülkébe és hozzáteszi: „Ma az üzemanyag az összes költségünk 40 százalékát teszi ki, és a verseny kíméletlen. A versenytársaink elé kellett kerülnünk, erre a vezetőink jobb oktatásával láttunk lehetőséget.”

Petr Šišlák egész életében érdeklődött a szállítmányozás és a teherautók iránt, arról álmodott, hogy teherautó-vezetővé válik majd.

Már több mint húsz év telt el azóta, hogy a Vapas vállalatnál megkezdte karrierjét járművezetőként. A múltban két másik cseh fuvarcégnél is vezetett, de öt évvel ezelőtt visszatért Vapas kötelékébe. Ma ő a flottamenedzser, vagyis ő felel a cég működési költségeinek csökkentéséért. Immár a flotta felét Volvo teherautók alkotják, ezért Petr Šišlák az első évet tesztvezetéssel és a Volvo technikájának kiértékelésével töltötte. Így jobban megértette, mi áll a Dynafleet rendszerben látható számok mögött, mi az eredmények oka, valamint hogyan tudják jobban kihasználni a technikát.

„Olyan erős teherautók kellenek, amelyek nemcsak biztonságosan és időben megérkeznek, hanem egyúttal kis üzemanyag-fogyasztást is kínálnak. Mindig keresünk olyan új jellemzőket és megoldásokat, amelyek segíthetnek az üzemanyag-megtakarításban.”

Petr Šišlák, flottamenedzser

„Manapság egy Volvo teherautó olyan, akár egy számítógép. Folyamatosan a lehető legkisebb üzemanyag-fogyasztást biztosítja, ugyanilyen egyenletes teljesítményt az emberek nem képesek egy nyolcórás munkanap során végig nyújtani. Azonban ehhez a járművezetőinknek pontosan tudniuk kell, hogyan használják a rendszereket. Azt mondanám, hogy cégünk sikerének 80-90 százaléka ezen múlik” – magyarázza Petr Šišlák.

Az első kiértékelő év után úgy döntött, hogy heti rendszerességű járművezetői továbbképzést indít a Volvo Trucks oktatóival. Abban az időben a Vapas járművezetői a Dynafleet vörös zónájában teljesítettek, ezt az eredményt Petr Šišlák mind a saját, mind az ő tudásuk hiányosságainak tulajdonította.

Volvo teherautó egy kanyargós hegyi úton

Csehországban a fuvarozás jellege, valamint a szűk és gyakran meredek utak, kemény követelményeket támaszt az üzemanyag-fogyasztás kapcsán.

A Dynafleet üzemanyag-hatékonysági pontszám
Az 1 és 100 közötti pontszám azt jelzi, hogy mennyire hatékonyan vezetik a teherautót. Három színt használnak a járművezetői teljesítmény mérésére.
Vörös: 1–50 pont – gyenge teljesítmény.
Sárga: 50–80 pont – fejlődési lehetőségeket kínál.
Zöld: 80–100 pont – kiváló teljesítmény.

 

Ma már mindegyik vezető a zöld zónában teljesít, és folyamatosan nyomon követik a saját eredményüket. Tanácsot kérnek a flottamenedzserüktől, hónapról hónapra igyekeznek jobbá válni.


„Mostanra teljes mértékben kihasználjuk a Dynafleet adatait. Ez szinte a járművezetők bizonyítványa, amelyben láthatjuk az egyéni erősségeiket és gyengeségeiket, valamint ez alapján jutalmazzuk őket, ha bizonyos területeken fejlődnek. Mindössze egyetlen év alatt láttam olyanokat, akik akár 25 százalékkal javították az üzemanyag-fogyasztásukat.”


Az jól látszik, hogy Petr Šišlák rendkívül lelkes a munkája iránt. Elmagyarázza, hogy elkötelezettsége részben az új műszaki megoldások iránti érdeklődéséből származik. A kemény vezetési körülmények miatt a Vapas csak három évig tartja meg teherautóit, ám ennek az az előnye, hogy mindig új flottával rendelkezik. Petr Šišlák számára ez is egy megvalósult álom, hiszen a világ legfejlettebb teherautóival dolgozhat, és folyamatosan egyeztet a Volvo Trucks márkával a legújabb megoldásokról. Ő az aki aprólékosan és pontosan az adott üzemelési körülményekhez specifikálja az összes teherautójukat.

„A továbbfejlesztett I-See igazi főnyereményt jelentett nekem, ugyanis így jobb a kommunikáció én és a teherautóm között.”

Josef Truksa, teherautó-vezető

Az oktató és a Vapas több járművezetője körülállnak egy teherautót egy tréning során

Minden péntek délután a Volvo Trucks munkatársa, Luděk Růžička továbbképzést tart a Vapas járművezetőinek.

„Alapvetően nekünk olyan erős teherautók kellenek, amelyek nemcsak biztonságosan és időben megérkeznek, hanem egyúttal kis üzemanyag-fogyasztást is kínálnak. Mivel azonban különböző típusú munkákat végzünk, ezért különböző teljesítményszintek és áttételezések szükségesek. Néhány teherautó esetében szükséges a légrugózás az első és a hátsó tengelyen egyaránt, így a járművek nehéz terepen is sérülés nélkül közlekedhetnek. Mindig keresünk olyan új jellemzőket és megoldásokat, amelyek segíthetnek az üzemanyag-megtakarításban” – mondja. Két hónappal ezelőtt Petr Šišlák a Volvo Trucks kereskedőjéhez fordult, megkérte, hogy kipróbálhassa a legújabb üzemanyag-megtakarítási funkciót. Azóta ő és néhány járművezető a Volvo két teherautóját tesztelte, amelyekben már az I-See legújabb, térképalapú verziója dolgozik, amely egy felhőszolgáltatásból kéri le a jármű előtti útszakaszra vonatkozó adatokat.


Mivel a rendszer pontosan tudja, hogy mi jön, az üzemeltetési költségek csökkennek, és ezzel egyidejűleg a járművezetőre is kisebb nyomás nehezedik. Körülbelül egy hónapnyi tesztelés után Petr Šišlák azt mondja, hogy az üzemanyagköltségek 9,9 százalékkal csökkentek.


„Őszintén megmondom, hogy megdöbbentem a fogyasztási értékeken. Manapság a 22 liter/100 kilométeres átlag egy 15 tonna terhelésű járműszerelvénnyel lenyűgöző” – mondja. Ám az előnyök ezzel nem érnek véget: „Ráadásul a vezetőink rendkívül jól fogadták a továbbfejlesztett I-See szoftvert. Azt mondják, hogy soha nem vezettek ennél jobbat. Ezért ez fontos eszközt jelent majd számunkra a jövőben a fogyasztás csökkentésére.”


Az új rendszert tesztelő vezetők egyike Josef Truksa, aki nyolc éve áll a Vapas alkalmazásában. Ma Drnoholec környékéről szállít cukorrépát a Hrušovany nad Jevišovkou településen – a Vapas székhelyén – található cukorfinomítóba.


„A továbbfejlesztett I-See igazi főnyereményt jelentett nekem, ugyanis így jobb a kommunikáció én és a teherautóm között. Sokkal könnyebbé teszi a vezető munkáját! Ezzel a rendszerrel drasztikusan csökkent az üzemanyag-fogyasztás” – mondja Josef Truksa.

Josef Truksa, a Vapas járművezetője ül a fülkében

Josef Truksa, teherautó-vezető

Számára komoly előnyt jelentett ez a teherautó, mivel ő és a többi járművezető az üzemanyag-megtakarítás mértékében kap jutalmat. A bónuszrendszer népszerűnek bizonyult a vezetők körében. Josef Truksa szerint ez az ösztönző a továbbképzéssel együtt motiválja őt és kollégáit, hogy jobban teljesítsenek. Néhányan szórakozásképpen egymás ellen is versenyeznek, és amikor tanácsra szorulnak menet közben, akkor Petr Šišlák telefonját csörgetik meg segítségért. Ezt a flottamenedzser igazán értékeli.


„Lényegében edzőként dolgozom itt, így a munkám boldoggá és elégedetté tesz. Tudom, hogy átadom a tapasztalataimat másoknak. Tudom, hogy megéri csinálnom. Nemcsak a fuvarozásról szól ez, hanem a járművezetőkről is, akik manapság nem annyira jól láthatók” – foglalja össze Petr Šišlák.  

Légi fotó egy cukorrépával megtöltött teherautóról

Cukorrépát Csehország minden régiójában, ám Szlovákiában és Ausztriában is termesztenek, a Vapas e területekről is szállít.

A Vapas vállalatról

Alapítva:
1993.

Cégtulajdonos:
Josef Záruba.

Alkalmazottak száma:
300.

Teherautók száma:
200, ebből 100 Volvo.

Szerelvényössztömeg:
45 tonna.

Használati idő (az értékesítés előtt):
3 év.

Jellemző szállítmányok:
Cukorrépa, finomított cukor, gabonafélék, homok, kavics (főként ömlesztett anyagok).

Related News