Új utakon

Önvezető Volvo FH teherautókat tesztelnek a norvégiai Brønnøy Kalk bányában, a járművek egy öt kilométeres szakaszon mészkövet szállítanak. Ez a Volvo Trucks első, valós üzemelési körülmények közötti önvezető megoldása. A cél a bánya termelékenységének és biztonságának jelentős mértékű javítása.

A Volvo Trucks első valós üzemelési körülmények közötti önvezető megoldása.

Önvezető Volvo FH teherautó a Brønnøy mészkőbányájában.

„Szabadságot biztosít, hogy nekünk dolgozik a technika. Például, a gépek akkor is dolgozhatnak, amikor mi aludni akarunk” – mondja Raymond Langfjord, a Brønnøy Kalk ügyvezető igazgatója az önvezető technika bevezetéséről a Nyugat-Norvégia kies tengerparti részén található hatalmas kőfejtőben. A drámai táj kemény feladat háttereként szolgál, ugyanis a teherautók folyamatosan nehéz környezetben, földutakon haladnak a velfjordi kőzúzóhoz és onnan vissza.

Raymond Langfjord

Raymond Langfjord, a Brønnøy Kalk ügyvezető igazgatója.

Tavaly mérföldkőnek számító megállapodást írt alá a Brønnøy Kalk és a Volvo Trucks. Azóta automatizált Volvo FH teherautókat tesztelnek, amelyek a kifejtett mészkövet a bányából alagutakon keresztül a közeli kikötőben található kőzúzóba szállítják, ahonnan a mészkő hatalmas hajókra kerül. A terv az, hogy az automatizált teherautók teljesen működőképesé váljanak őszig. A Brønnøy Kalk nem önvezető járműveket vásárolt, hanem valójában a Volvo Trucks teljes körű, személyre szabott szállítási megoldását – konkrétabban a mészkő automatizált szállítását a két csomópont között. Az önvezető teherautókat a gumikerekes homlokrakodó kezelője irányítja egy munkaterületkezelési rendszerrel.

Raymond Langfjord szerint az automatizálásra való váltás fő oka, hogy így a bánya kezelheti a termelékenységet, a rugalmasságot és a biztonságot érintő kihívásokat. „Százéves perspektívában gondolkozunk. Ma a termelés és a karbantartás két műszakban, manuálisan történik, míg a mészkövet exportáló hajókat éjjel-nappal, a hét minden napján rakodják. A mészkő automatizált, folyamatos szállításával jelentősen megnövelhetjük a termelőkapacitásunkat.”

Volvo FH rakományát üríti

Az automatizált teherautók a kifejtett mészkövet a közeli kikötőben található pofástörőbe ürítik. Ezután azt hatalmas hajókra rakodják.

Raymond Langfjord 2006 márciusában kezdett a Brønnøy Kalk bányában dolgozni. Első munkakörében gépkezelőként és robbantási segédként tevékenykedett – kaviccsal teli vödröket cipelt a robbanószerrel megtöltött lyukak feltöltéséhez. Az évek folyamán fokozatosan egyre nagyobb felelősséget kapott, a művezetői és a termelési vezető szerepe vezetett az ügyvezető igazgatói kinevezéséhez 2017 januárjában. „Munkánk minden szintjéről rendelkezem tapasztalattal, és nagyon jól ismerem a különböző folyamatokat. Ez segít az előttünk álló hosszú távú kihívások felismerésében.”

A Brønnøy Kalk egyik fő problémája az, hogy a bánya egy nagy költségű országban található, miközben termékével a globális piacon versenyez. Ez azt jelenti, hogy folyamatos az igény a versenyképesség növelésére, és ezért 2015-ben a Brønnøy Kalk belső párbeszédet kezdeményezett a munkamódszerei jobbításáról. Egy projektcsoport létrehozása után több féllel is kapcsolatba léptek, így került a képbe a Volvo Trucks. A munkagépeket kínáló Volvo Construction Equipment szintén részt vett a folyamatban, szilárd kapcsolat alakult ki a cégek között, és megkezdődött az eszmecsere a megvalósítható önvezető megoldásokról. Azóta a felek közötti folyamatos és szoros párbeszéd segített fokozni a bányászati cég bizalmát.

A kapcsolat az első naptól nagyszerű. A Volvo Trucks nem értékesítői szemszöggel beszélt velünk.

Raymond Langfjord

a Brønnøy Kalk ügyvezető igazgatója

Volvo FH egy alagútban

A bányától a pofástörőig az önvezető teherautók egy öt kilométeres szakaszt teljesítenek. Az útvonal nagy része két hosszú alagútból áll, amelyek 3,5 kilométer, illetve 800 méter hosszúak.

„Természetesen még nem rendelkezünk minden válasszal. Hinni kell abban, hogy tudunk együtt dolgozni, közösen megoldásokat találni a kihívásokra. A kapcsolat az első naptól nagyszerű. A Volvo Trucks nem értékesítői szemszöggel beszélt velünk. Nem a költségekről és nyereségről vagy a szerződésekről tárgyaltunk, hanem arról, hogy mi működhet nálunk. Nem rejtőztek mögöttes szándékok a mondatok mögött, közösen előre tudtuk mozdítani az ügyet, hogy a technika és a kreativitás kerüljön előtérbe.”

Raymond Langfjord úgy véli, hogy az önvezető megoldás használata a biztonságot is fokozza majd. A bányai szállítás jelentős része alagutakban történik, 2018 augusztusában egy teherautó kigyulladt, amikor a kőzúzónál ürítette rakományát. Szerencsére az egy nyílt terület, és senki sem sérült meg, de a keletkezett hő- és energiamennyiség komoly figyelmeztetést jelentett. Ha az egyik alagútban történne ilyesmi, az akár halálos kimenetelű is lehet. E kockázaton kívül számos más kihívást is le kellett küzdeni annak érdekében, hogy az automatizált teherautók tökéletesen működjenek. Hosszú ideig a Volvo Trucks automatizálási csapata távolról, a göteborgi bázisukról tesztelte a megoldást, így a módosításokat gyorsan elvégezhették. A csapat rendszeres élés teszteket is végzett a bányában. 

Volvo FH kilép az alagútból

A Volvo FH kilép az első alagútból, és rövid ideig a szabad ég alatt halad, mielőtt belépne a következő alagútba.

Raymond Langfjord lelkes a Brønnøy Kalk jövőjével és az automatizálás által kínált lehetőségekkel kapcsolatban. „A következő lépés számunkra, hogy teljesen elektromos járművekre váltsunk. Őszintén szólva, nem tudom, hogy miként alakul a jövő. Ez egy új technika, és tudjuk, hogy várhatók gyermekbetegségek. Ám a Volvo Trucks kezdetektől fogva nyíltan beszélt velünk. Ha probléma merült fel, megoldották. Így bízunk abban, hogy végül minden remekül működik majd. Az értékeink és a hírnevünk tökéletesen illeszkednek egymáshoz.”

Automatizált Volvo FH halad a Brønnøy bányában

Ha minden a tervek szerint halad, akkor az önvezető teherautók folyamatosan, éjjel-nappal dolgoznak majd 2019 őszétől, ezáltal növelve a bánya termelékenységét.

Brønnøy Kalk AS

Történelem: A Brønnøy Kalk AS céget 1997-ben alapították. Tulajdonosa a Norsk Mineral AS, a bányaiparban 1948 óta tevékenykedő családi vállalkozás. 

Szolgáltatások: A cég a mészkőkitermelésre specializálódott, amelyet többek között a papíripar színanyagainak gyártására használnak. 

Alapítva: 1997.

Tulajdonos: Norsk Mineral AS. 

Alkalmazottak száma: 50. 

Jellemző rakomány: Mészkő. 

Önvezető Volvo teherautók száma: 6.

Kerekes homlokrakodók száma: 4.