Trucks

Új utakon

Önvezető Volvo FH teherautókat tesztelnek a norvégiai Brønnøy Kalk bányában, a járművek egy öt kilométeres szakaszon mészkövet szállítanak. Ez a Volvo Trucks első, valós üzemelési körülmények közötti önvezető megoldása. A cél a bánya termelékenységének és biztonságának jelentős mértékű javítása.
A Volvo Trucks első valós üzemelési körülmények közötti önvezető megoldása.
Önvezető Volvo FH teherautó a Brønnøy mészkőbányájában.

„Szabadságot biztosít, hogy nekünk dolgozik a technika. Például, a gépek akkor is dolgozhatnak, amikor mi aludni akarunk” – mondja Raymond Langfjord, a Brønnøy Kalk ügyvezető igazgatója az önvezető technika bevezetéséről a Nyugat-Norvégia kies tengerparti részén található hatalmas kőfejtőben. A drámai táj kemény feladat háttereként szolgál, ugyanis a teherautók folyamatosan nehéz környezetben, földutakon haladnak a velfjordi kőzúzóhoz és onnan vissza.

Tavaly mérföldkőnek számító megállapodást írt alá a Brønnøy Kalk és a Volvo Trucks. Azóta automatizált Volvo FH teherautókat tesztelnek, amelyek a kifejtett mészkövet a bányából alagutakon keresztül a közeli kikötőben található kőzúzóba szállítják, ahonnan a mészkő hatalmas hajókra kerül. A terv az, hogy az automatizált teherautók teljesen működőképesé váljanak őszig. A Brønnøy Kalk nem önvezető járműveket vásárolt, hanem valójában a Volvo Trucks teljes körű, személyre szabott szállítási megoldását – konkrétabban a mészkő automatizált szállítását a két csomópont között. Az önvezető teherautókat a gumikerekes homlokrakodó kezelője irányítja egy munkaterületkezelési rendszerrel.

Raymond Langfjord szerint az automatizálásra való váltás fő oka, hogy így a bánya kezelheti a termelékenységet, a rugalmasságot és a biztonságot érintő kihívásokat. „Százéves perspektívában gondolkozunk. Ma a termelés és a karbantartás két műszakban, manuálisan történik, míg a mészkövet exportáló hajókat éjjel-nappal, a hét minden napján rakodják. A mészkő automatizált, folyamatos szállításával jelentősen megnövelhetjük a termelőkapacitásunkat.”

Raymond Langfjord 2006 márciusában kezdett a Brønnøy Kalk bányában dolgozni. Első munkakörében gépkezelőként és robbantási segédként tevékenykedett – kaviccsal teli vödröket cipelt a robbanószerrel megtöltött lyukak feltöltéséhez. Az évek folyamán fokozatosan egyre nagyobb felelősséget kapott, a művezetői és a termelési vezető szerepe vezetett az ügyvezető igazgatói kinevezéséhez 2017 januárjában. „Munkánk minden szintjéről rendelkezem tapasztalattal, és nagyon jól ismerem a különböző folyamatokat. Ez segít az előttünk álló hosszú távú kihívások felismerésében.”

A Brønnøy Kalk egyik fő problémája az, hogy a bánya egy nagy költségű országban található, miközben termékével a globális piacon versenyez. Ez azt jelenti, hogy folyamatos az igény a versenyképesség növelésére, és ezért 2015-ben a Brønnøy Kalk belső párbeszédet kezdeményezett a munkamódszerei jobbításáról. Egy projektcsoport létrehozása után több féllel is kapcsolatba léptek, így került a képbe a Volvo Trucks. A munkagépeket kínáló Volvo Construction Equipment szintén részt vett a folyamatban, szilárd kapcsolat alakult ki a cégek között, és megkezdődött az eszmecsere a megvalósítható önvezető megoldásokról. Azóta a felek közötti folyamatos és szoros párbeszéd segített fokozni a bányászati cég bizalmát.

A kapcsolat az első naptól nagyszerű. A Volvo Trucks nem értékesítői szemszöggel beszélt velünk.

„Természetesen még nem rendelkezünk minden válasszal. Hinni kell abban, hogy tudunk együtt dolgozni, közösen megoldásokat találni a kihívásokra. A kapcsolat az első naptól nagyszerű. A Volvo Trucks nem értékesítői szemszöggel beszélt velünk. Nem a költségekről és nyereségről vagy a szerződésekről tárgyaltunk, hanem arról, hogy mi működhet nálunk. Nem rejtőztek mögöttes szándékok a mondatok mögött, közösen előre tudtuk mozdítani az ügyet, hogy a technika és a kreativitás kerüljön előtérbe.”

Raymond Langfjord úgy véli, hogy az önvezető megoldás használata a biztonságot is fokozza majd. A bányai szállítás jelentős része alagutakban történik, 2018 augusztusában egy teherautó kigyulladt, amikor a kőzúzónál ürítette rakományát. Szerencsére az egy nyílt terület, és senki sem sérült meg, de a keletkezett hő- és energiamennyiség komoly figyelmeztetést jelentett. Ha az egyik alagútban történne ilyesmi, az akár halálos kimenetelű is lehet. E kockázaton kívül számos más kihívást is le kellett küzdeni annak érdekében, hogy az automatizált teherautók tökéletesen működjenek. Hosszú ideig a Volvo Trucks automatizálási csapata távolról, a göteborgi bázisukról tesztelte a megoldást, így a módosításokat gyorsan elvégezhették. A csapat rendszeres élés teszteket is végzett a bányában. 

Raymond Langfjord lelkes a Brønnøy Kalk jövőjével és az automatizálás által kínált lehetőségekkel kapcsolatban. „A következő lépés számunkra, hogy teljesen elektromos járművekre váltsunk. Őszintén szólva, nem tudom, hogy miként alakul a jövő. Ez egy új technika, és tudjuk, hogy várhatók gyermekbetegségek. Ám a Volvo Trucks kezdetektől fogva nyíltan beszélt velünk. Ha probléma merült fel, megoldották. Így bízunk abban, hogy végül minden remekül működik majd. Az értékeink és a hírnevünk tökéletesen illeszkednek egymáshoz.”

Brønnøy Kalk AS

Történelem: A Brønnøy Kalk AS céget 1997-ben alapították. Tulajdonosa a Norsk Mineral AS, a bányaiparban 1948 óta tevékenykedő családi vállalkozás. 

Szolgáltatások: A cég a mészkőkitermelésre specializálódott, amelyet többek között a papíripar színanyagainak gyártására használnak. 

Alapítva: 1997.

Tulajdonos: Norsk Mineral AS. 

Alkalmazottak száma: 50. 

Jellemző rakomány: Mészkő. 

Önvezető Volvo teherautók száma: 6.

Kerekes homlokrakodók száma: 4.