Generációk találkozása a Volvo skövdei motorgyárában

A hölgy még meg sem született az első Volvo FH 1993-as bemutatójakor.
A férfi ugyanekkor már évek óta a szerelősoron dolgozott.
Íme, Nesma és Daniel, akik ma kollégák a Volvo motorgyárában Skövde városában, ahol az FH fontos része, a motor születik. 
Generációk találkozása a Volvo skövdei motorgyárában

Nesma Odiso 1993-ban született, az első FH bemutatásának évében. Ma a skövdei motorgyárban dolgozik.

Szinte otthon érezheti magát az ember, ha végigsétál az üzemcsarnokon a Skövde városában található erőátviteli gyárban. Nem abban az értelemben, hogy ténylegesen ott laknának az emberek, hanem a barátságos légkör miatt. A munkatársak láthatóan jól ismerik egymást, ez a tény meleg és hívogató kezdetként indítja a látogatást. 

Nesma Odiso széles mosolyt küld felénk, amikor összefogja hosszú haját egy copfba. Valamivel több mint egy éve dolgozik itt.

„Nagyon szeretem ezt a munkát. Az én műszakom általában az éjszakai műszak, és a feladatom a motor részeinek összeépítése. Eleinte kicsit aggódtam, ám egy év alatt rengeteget tanultam. Úgy érzem, hogy mindennap próbára teszem magam” – mondja.

Férjével és fiával Skövdében él, nyolc éve érkezett Svédországba. Az 1993-as év, az első FH teherautó piacra kerülése, valójában a születési éve, így ő nem emlékszik az első FH teherautóra.

„Ó, nem! Édesanyám hasában voltam a bemutató idején. Amíg Svédországba nem jöttem, nem is hallottam az FH teherautókról. Azt azonban tudom, hogy a teherautó és – természetesen – a motorja jelentős sikert aratott. Jó érzés, hogy valami olyan szerelek össze, ami nagy és fontos része ennek a teherautónak.”

Generációk találkozása a Volvo skövdei motorgyárában

Daniel Lundgren operátorként dolgozott az összeszerelő soron 1993-ban.

A nevezetes teherautó és a fontos, első D12 motor azonban olyan, amire kollégája, Daniel Lundgren, jóformán minden nap gondol. Ő operátorként dolgozott 1993-ban a szerelősoron, és jól emlékszik még az általa összeszerelt első motorokra.

„Rendkívüli büszkeséget jelentett, hogy valaki a nagyvilágban az »én« motorommal felszerelt teherautót vezet majd” – meséli mosolyogva. 

Mai feladatköre kettős: Egyrészről a termékellenőrzések és a CoP-tesztelés első sori menedzsere, ahol a motort különböző módokon tesztelik. Ezenkívül egyúttal minőségellenőrzési vezető is, ahol a gyártási hibamegelőzésre összpontosít. Daniel már 17 éves kora óta dolgozik a cégnél.

„Amikor itt kezdtem dolgozni, szinte mindent kézzel végeztünk. Nesma ma már robotokat kezel, régen ilyenek nem segítették az összeszerelést. Ám a kollégákhoz fűződő viszony változatlan. Továbbá a Volvo egy olyan cég, amelyen belül növekedni lehet, és ezt igazán értékelem. Valójában ez egyúttal egy olyan tanács is, amelyet Nesmának továbbadnék. Fejlessze és képezze magát, ugyanis rengeteg lehetőség adódik rá” – magyarázza Daniel.

Nesma bólint. Az ő feladata részben a robotok kezelése, ám ez sokat is követel az operátoroktól.

„Kezdetben nehéz feladatot jelentett. Csak elképzelni tudom, hogy milyen lehetett, amikor még mindent manuálisan végeztek” – mondja. 

Ami pedig a fejlődési lehetőségekre vonatkozó tanácsot illeti – már készek a jövőre vonatkozó tervei.

„Később folytatni fogom tanulmányaimat itt Skövdében, és vállalati gazdaságtant hallgatok majd. Szeretnék a Volvo vállalatnál maradni, ám a diploma megszerzése után inkább a pénzügyi részlegen szeretnék dolgozni.”

Folytatjuk a sétát a szerelőcsarnokban, menet közben Daniel és Nesma is vidáman üdvözölnek kollégákat. Skövde egy viszonylag kis svéd város, és a Volvo gyára nagy szerepet játszik az identitásában.

„Az emberek generációk óta itt dolgoznak. A fiam, aki szintén 1993-ban született, ugyancsak itt dolgozik” – mondja Daniel, mire Nesma lelkesen hozzáteszi:

„Még valaki, aki ugyanakkor született, mint az FH teherautó. Ez menő!” 

Tények – Nesma Odiso
Életkor: 24 (novemberben 25)
Lakóhely: Skövde
Család: Férjem és fiam
Ezt csináltam 1993-ban a Volvo kötelékében: Még meg sem születtem
Jelenlegi munkám a Volvo vállalatnál: Operátor
A legjobb dolog a skövdei munkában: Otthon érzem magam, és esélyt kapok a fejlődésre
Szabadidő: Edzek és a családommal töltöm az időmet

 

Tények – Daniel Lundgren
Életkor:
48
Lakóhely: Skövde
Család: Három felnőtt gyermek, unokák és a kutyám, Sixten
Ezt csináltam 1993-ban a Volvo kötelékében: Operátorként dolgoztam, és részese voltam a D12 motor gyártósorát megépítő új részlegnek
Jelenlegi munkám a Volvo vállalatnál: A termékellenőrzések és a CoP-
tesztelés első sori menedzsere (50%) és minőségellenőrzési vezető (50%)
A legjobb dolog a skövdei munkában: Az összes csodálatos ember!
Szabadidő: A házamon dolgozom, motorozok, időt töltök a családdal és a kutyámmal

 

Tények – Skövdei üzem 

  • A Skövdei üzem a Volvo Group Trucks Operations része, és történelme több mint száz évre nyúlik vissza. Ma egy világszínvonalú gyártóüzem, amely a Volvo Group számára dízelmotorokat és alkatrészekkel szállít. 
  • Alkalmazottak száma: körülbelül 3000. 
  • A skövdei üzem teljes területe 265 000 négyzetméter, ami körülbelül 50 futballpályának felel meg.
  • A skövdei üzem fő folyamatai: öntés, gépi megmunkálás és összeszerelés. A gyár motorokat és motoralkatrészeket a világ minden földrészére exportál a Volvo Group üzemeinek.

Related News

A D12 motor – paradigmaváltás

Valóságos forradalmat jelentett a D12 motor az 1993-as bemutatásakor. Egyesek szerint a Volvo tíz évvel megelőzte a korát. Göran Nyholm – a Volvo mára nyugalmazott mérnöke – az elejétől elmeséli a történetet....

A biztonság mint költségmegtakarító >

A Volvo FH a világ egyik legbiztonságosabb teherautója, az innováció vezetője a kiemelkedő biztonsági jellemzők tekintetében. A biztonsági jellemzőkbe való befektetés – a vezető tudatos biztonságcentrikus gondolkodásával együtt – hozzájárulhat a ...

A Volvo FH teherautó 25 innovációja

Már a kezdetektől a jövő megváltoztatásán dolgozik a Volvo FH. Megváltoztatta a játékszabályokat 1993-ban, és még ma is úttörőnek számít a járművezetői kényelem, a biztonság, a teljesítmény és az adott üzletmenethez szabhatóság tekintetében. Íme 25 ...