Újjáélesztett motorok

Nehézkategóriás teherautók elhasznált motorjai új életet nyernek a Flen városában található üzemben. Az újragyártás után ezek ugyanolyan jók, mint az új motorok, ráadásul ez a folyamat kisebb környezeti terheléssel jár.
A fleni gyárban

Edward Finstorp operátor egy Volvo teherautó D13 motorjára szerel fel segédberendezéseket. A fleni gyár a Volvo Group legnagyobb újragyártó üzeme. Ez a telephely építi újra többek között a Volvo CE, a Volvo Buses és a Volvo Penta motorjait is.

Lars Färnskog

Lars Färnskog, a svédországi Flen városában található Volvo Parts üzem üzemvezetője.

Odakint, a svédországi Flen városában található Volvo Parts üzem alacsony épületei előtt sorokban állnak a kék műanyag ponyvával letakart motorok, és arra várnak, hogy beengedjék őket a meleg csarnokba. A Volvo Trucks európai és ázsiai kereskedései által visszaküldött összes motor ide kerül. A motorok csupán az egyik termékkategóriát jelentik a 40 különböző cserealkatrész közül, amelyet a Volvo Trucks az ügyfeleinek kínál, ám a motorok újragyártásához szükséges a legtöbb idő.

„Körülbelül 57 óra telik el a csarnokba való beérkezés és a motor tesztelése, fényezése között” – magyarázza Lars Färnskog üzemvezető. 

Az újragyártási folyamat a szétszereléssel kezdődik. Az egész motort szétszedik. A már nem felhasználható alkatrészeket az újrahasznosítóba küldik, míg az újragyártható alkatrészek a tisztás és a homokfúvó felé veszik az irányt. Miután a nedvesség, olajmaradék és festék mind eltűnt, az alkatrészek továbbkerülnek a megmunkálási részlegre.

Szelepház

Egy koordináta-mérőeszköz ellenőrzi a szelepházat, amely a D12 motor olajnyomását szabályozza.

Forgattyús tengely polírozása

Kristine Söderlund operátor egy forgattyús tengely olajnyílásait polírozza. Ez csak egy azon sok eljárás közül, amelyeket elvégeznek mielőtt a különböző alkatrészeket újra egy motorrá összeszerelnek.

Itt számos felületet rendkívül precízen és gondosan lecsiszolnak, illetve marnak az olyan alkatrészeken, mint például a hengerfejek, a forgattyús tengelyek és a hengertömbök. 

„Az összes egység okkal kerül hozzánk. Mivel nem tudjuk, hogyan használták a motort, ezért nagyon fontos biztosítani, hogy ne legyenek egyenetlen felületek” – mondja Jörgen Karlsson, az egyik hengerfej-felújító munkatárs. 

Sok kollégájához hasonlóan ő is rendkívül mélyreható ismeretekkel rendelkezik a motorok kapcsán. Az újragyártás a legjobb képességeket igényli. A fleni gyárban a Volvo Trucks számára 150-200 különböző motorváltozatot gyártanak újra.

„A legtöbb ide érkező motor nyolc-kilenc éves. Azonban néha kapunk motorokat a hetvenes évekből! Biztosítjuk, hogy ezek is a legjobb gondoskodást kapják” – teszi hozzá Jörgen Karlsson.

Az üzemen keresztül vezető útja során a motor minden komponensét több fázisban megvizsgálják. Amikor elérkezik a tesztelés ideje, a motornak ugyanazokon a vizsgálatokon kell megfelelnie, mint egy új motornak. 

„Egy újragyártott motorra ugyanolyan garanciális feltételek vonatkoznak, mint az Eredeti Volvo Alkatrészekre, és ugyanazt a minőséget, tartósságot és teljesítményt nyújtják” – mondja Lars Färnskog.

Forgattyús tengely

Egy D12 motor forgattyús tengelye homokfúvásra vár. Az újragyártás során fontos minden rendellenességet eltávolítani, az összes felületet teljesen simává alakítani.

Az összes alkatrész újragyártása vagy újra cserélése mellett minden motorváltozat esetében a legfrissebb specifikációnak megfelelő frissítéseket és változtatásokat is elvégzik. Ez azt jelenti, hogy a Flent elhagyó motorok ugyanolyan jók, mint újkorukban – vagy még annál is jobbak. 

„Gondoskodunk arról, hogy mindent – az üzemanyag-ellátástól a szoftverig – optimalizáljunk. Az ügyfelek, akik egy újragyártott motort vásárolnak egy jobb terméket kapnak kedvezőbb áron, és egyúttal kisebb környezeti terhelés mellett” – mondja Lars Färnskog.

Egy újonnan legyártott teherautó-motorral szemben egy újragyártott motor gyártási folyamata 85 százalékkal kevesebb energiafogyasztású. A felhasznált nyersanyagok tekintetében pedig 80 százalék a csökkentés mértéke. Lars Färnskog meggyőződése, hogy az újragyártott alkatrészek iránti igényt növelni fogják ezek a nagy léptékű környezeti előnyök.

Hengerfej ellenőrzése

Mágneses por és egy lámpa segítségével a hengerfejet ellenőrzik repedések után kutatva. A repedések egyértelműen láthatók a zöld fényben.

„Tudjuk, hogy a világ természeti erőforrásai korlátosak, és a nyersanyagok ára is emelkedik. Egyúttal ügyfeleink fokozzák elvárásaikat a termékeink fenntarthatósága és újrafelhasználhatósága tekintetében” – mondja. 

A cseredarabok – például a váltók vagy motorok – újragyártásához fontos ezeket erre már a tervezési folyamat során felkészíteni. Éppen ezért a fleni üzem szorosan együttműködik a termékfejlesztéssel, és a projektekhez már azok korai fázisában hozzájárul. 

„A második életükre eleve felkészített termékek hatalmas értéket képviselnek a vállalatunk, az ügyfeleink és a környezet számára” – magyarázza Lars Färnskog.

 

A második életükre eleve felkészített termékek hatalmas értéket képviselnek a vállalatunk, az ügyfeleink és a környezet számára.

Lars Färnskog

üzemvezető, Flen

A fleni üzem

Forgattyús tengely

A Volvo Trucks összesen 40 cserealkatrészt kínál – a szűrőktől a szivattyúkon át egészen a váltókig és a motorokig.

40 – A Volvo cserealkatrészek száma a Volvo Trucks kínálatában – a szűrőktől a szivattyúkon át egészen a váltókig és a motorokig.

85% – Az energiafogyasztás csökkentése az újragyártási folyamatot egy új teherautó-motor gyártásával összehasonlítva. 

80% – A nyersanyag-felhasználás csökkentése az újragyártási folyamatot egy új teherautó-motor gyártásával összehasonlítva. 

90% – Egy régi teherautó-motor újrahasznosítási szintje. 

57 – Egy teherautó-motor újragyártásához átlagosan szükséges munkaórák száma. 

150-200 – A Volvo Trucks különböző motorváltozatainak száma, amelyeket újragyártanak. 

210 – Az alkalmazottak száma.

27 000 m2 – Az üzem teljes területe.

Related News

Így szerelik össze egy Volvo teherautó fülkéjét

Körülbelül 900 alkatrészből áll össze egy Volvo teherautó fülkéje – mindössze hat óra alatt Göteborg város Tuve városrészében, a Volvo Trucks összeszerelő üzemében....

Szín, hűség

Teljesen automatizált robotok és színszakértők csapata gondoskodik a Volvo Trucks fényezőüzemében arról, hogy minden fülke egyenletes és kiváló minőségű fényezéssel, valamint a tökéletes színben hagyja el a csarnokot. ...

Itt születnek a motorok

Látogassunk el a svédországi Skövde városában található Volvo-üzembe, ugyanis itt készül a márka összes motorja! Itt ráadásul megismerhetik az Euro 6-os technika mögött álló mérnököket is....

Cikkek szűrése

5 true 5