Odakint, a svédországi Flen városában található Volvo Parts üzem alacsony épületei előtt sorokban állnak a kék műanyag ponyvával letakart motorok, és arra várnak, hogy beengedjék őket a meleg csarnokba. A Volvo Trucks európai és ázsiai kereskedései által visszaküldött összes motor ide kerül. A motorok csupán az egyik termékkategóriát jelentik a 40 különböző cserealkatrész közül, amelyet a Volvo Trucks az ügyfeleinek kínál, ám a motorok újragyártásához szükséges a legtöbb idő.
„Körülbelül 57 óra telik el a csarnokba való beérkezés és a motor tesztelése, fényezése között” – magyarázza Lars Färnskog üzemvezető.
Az újragyártási folyamat a szétszereléssel kezdődik. Az egész motort szétszedik. A már nem felhasználható alkatrészeket az újrahasznosítóba küldik, míg az újragyártható alkatrészek a tisztás és a homokfúvó felé veszik az irányt. Miután a nedvesség, olajmaradék és festék mind eltűnt, az alkatrészek továbbkerülnek a megmunkálási részlegre.
Itt számos felületet rendkívül precízen és gondosan lecsiszolnak, illetve marnak az olyan alkatrészeken, mint például a hengerfejek, a forgattyús tengelyek és a hengertömbök.
„Az összes egység okkal kerül hozzánk. Mivel nem tudjuk, hogyan használták a motort, ezért nagyon fontos biztosítani, hogy ne legyenek egyenetlen felületek” – mondja Jörgen Karlsson, az egyik hengerfej-felújító munkatárs.
Sok kollégájához hasonlóan ő is rendkívül mélyreható ismeretekkel rendelkezik a motorok kapcsán. Az újragyártás a legjobb képességeket igényli. A fleni gyárban a Volvo Trucks számára 150-200 különböző motorváltozatot gyártanak újra.
„A legtöbb ide érkező motor nyolc-kilenc éves. Azonban néha kapunk motorokat a hetvenes évekből! Biztosítjuk, hogy ezek is a legjobb gondoskodást kapják” – teszi hozzá Jörgen Karlsson.
Az üzemen keresztül vezető útja során a motor minden komponensét több fázisban megvizsgálják. Amikor elérkezik a tesztelés ideje, a motornak ugyanazokon a vizsgálatokon kell megfelelnie, mint egy új motornak.
„Egy újragyártott motorra ugyanolyan garanciális feltételek vonatkoznak, mint az Eredeti Volvo Alkatrészekre, és ugyanazt a minőséget, tartósságot és teljesítményt nyújtják” – mondja Lars Färnskog.
Az összes alkatrész újragyártása vagy újra cserélése mellett minden motorváltozat esetében a legfrissebb specifikációnak megfelelő frissítéseket és változtatásokat is elvégzik. Ez azt jelenti, hogy a Flent elhagyó motorok ugyanolyan jók, mint újkorukban – vagy még annál is jobbak.
„Gondoskodunk arról, hogy mindent – az üzemanyag-ellátástól a szoftverig – optimalizáljunk. Az ügyfelek, akik egy újragyártott motort vásárolnak egy jobb terméket kapnak kedvezőbb áron, és egyúttal kisebb környezeti terhelés mellett” – mondja Lars Färnskog.
Egy újonnan legyártott teherautó-motorral szemben egy újragyártott motor gyártási folyamata 85 százalékkal kevesebb energiafogyasztású. A felhasznált nyersanyagok tekintetében pedig 80 százalék a csökkentés mértéke. Lars Färnskog meggyőződése, hogy az újragyártott alkatrészek iránti igényt növelni fogják ezek a nagy léptékű környezeti előnyök.
„Tudjuk, hogy a világ természeti erőforrásai korlátosak, és a nyersanyagok ára is emelkedik. Egyúttal ügyfeleink fokozzák elvárásaikat a termékeink fenntarthatósága és újrafelhasználhatósága tekintetében” – mondja.
A cseredarabok – például a váltók vagy motorok – újragyártásához fontos ezeket erre már a tervezési folyamat során felkészíteni. Éppen ezért a fleni üzem szorosan együttműködik a termékfejlesztéssel, és a projektekhez már azok korai fázisában hozzájárul.
„A második életükre eleve felkészített termékek hatalmas értéket képviselnek a vállalatunk, az ügyfeleink és a környezet számára” – magyarázza Lars Färnskog.
A második életükre eleve felkészített termékek hatalmas értéket képviselnek a vállalatunk, az ügyfeleink és a környezet számára.
40 – A Volvo cserealkatrészek száma a Volvo Trucks kínálatában – a szűrőktől a szivattyúkon át egészen a váltókig és a motorokig.
85% – Az energiafogyasztás csökkentése az újragyártási folyamatot egy új teherautó-motor gyártásával összehasonlítva.
80% – A nyersanyag-felhasználás csökkentése az újragyártási folyamatot egy új teherautó-motor gyártásával összehasonlítva.
90% – Egy régi teherautó-motor újrahasznosítási szintje.
57 – Egy teherautó-motor újragyártásához átlagosan szükséges munkaórák száma.
150-200 – A Volvo Trucks különböző motorváltozatainak száma, amelyeket újragyártanak.
210 – Az alkalmazottak száma.
27 000 m2 – Az üzem teljes területe.