Trucks

Könnyebb üzemanyag-hatékony megoldást választani

Jövőre, 2019-ben lép érvénybe az Európai Unió új, az üzemanyag-fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátást érintő szabályozása. Ez jobb átláthatóságot és felelősségrevonhatóságot eredményez majd, végső soron pedig hatékonyabb szállítási megoldásokat.
Lars Mårtensson
Lars Mårtensson, a Volvo Trucks környezetvédelmi és innovációs igazgatója szerint az EU új szabályozása kéz a kézben jár a Volvo Trucks saját klímavédelmi törekvéseivel.

Mi az EU új előírásainak lényege?
„Az Európában értékesített nehézkategóriás teherautók esetében 2019-től nyilatkoznia kell a gyártóknak a jármű üzemanyag-fogyasztásáról és a szén-dioxid-kibocsátásáról. A várható üzemanyag-fogyasztás és szén-dioxid-kibocsátás értékeit szimulációval határozzák meg, amelynek alapját az összes releváns részegység egyedi mérése adja.”

Miért szükséges az előírás?
„A nehézkategóriás teherautók az európai szén-dioxid-kibocsátás körülbelül öt százalékáért felelősek. Ezt csökkenteni kell, amennyiben az EU el kívánja érni klímavédelmi célját, hogy a szállítás által kibocsátott üvegházhatást okozó gázok mennyiségét 30 százalékkal mérsékelje 2030-ra (a 2005-ös szinthez képest).”

Miért kell egy szimulációs eszköz, miért nem jó egy olyan egyetemes iparági szabvány, mint az Euro 6?
„A nehézkategóriás teherautók jellemzően egyedi építésűek, specifikációjuk bizonyos ügyféligényekhez igazodik, és számtalan különböző konfiguráció elérhető. Ezek a tényezők mind befolyásolják az üzemanyag-fogyasztást, és lehetetlenné teszik, hogy minden egyes járművet külön lemérjenek. Azonban a szimulációs eszközzel és a mérésekkel kiszámolható az egyes teherautó-konfigurációk specifikus szén-dioxid-kibocsátása és üzemanyag-fogyasztása. Következetességet biztosít, hogy az összes adatot egy jóváhagyott folyamat keretében számolják ki, és ez alapján készül a nyilatkozat.”

Összességében a nyilatkozati értékekkel a teherautó-tulajdonosok könnyebben választhatnak a vállalkozásuk számára egy üzemanyag-hatékony megoldást.

Miként érinti majd ez az előírás a teherautók tulajdonosait?
„A nyilatkozati értékek nagyobb átláthatóságot biztosítanak, segítségükkel könnyebben összehasonlítható a különböző teherautó-gyártók személyre szabott konfigurációja. Ez abban is segíti a fuvarvállalatokat, hogy jobb rálátást kapjanak arra, miként hatnak a különböző tényezők – például a légellenállás és a gördülési ellenállás – az üzemanyag-fogyasztásra és a szén-dioxid-kibocsátásra. Még nagyobb hangsúlyt kap ezzel a környezetvédelem. Összességében a nyilatkozati értékekkel a teherautó-tulajdonosok könnyebben választhatnak a vállalkozásuk számára egy üzemanyag-hatékony megoldást.”

Mennyire megbízhatóak ezek a nyilatkozatok?
„A szén-dioxid-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási nyilatkozat alapja egy szabványos számítógépes szimuláció, valamint az átlagos európai vezetési körülmények. Azonban a számítások nem veszik figyelembe a járművezető tudásszintjét, az egyedi vezetési körülményeket vagy éppen az olyan műszaki innovációk hatását, mint az egyes gyártók egyedi üzemanyag-takarékossági megoldásai. Éppen ezért ezek az értékek főként segédletként használhatóak a járművek közötti relatív különbségek összehasonlítása során, ezért a Volvo Trucks továbbra is tanácsadással segíti majd ügyfeleit a legjobb megoldás megtalálásához.”               

Mi a Volvo Trucks nézete az új szabályozásról?
„Üdvözöljük az új szabályozást! Ez ugyanis nagyon jól illeszkedik a saját környezetvédelmi törekvéseinkhez, az éghajlatra való összpontosításunkhoz. Hisszük, hogy előnyös, ha a teherautók vásárlóit egységes mérési módszereken alapuló üzemanyag-fogyasztási információkkal láthatjuk el. Ez sokkal könnyebbé teszi ügyfeleink számára, hogy üzemanyag-hatékony, kisebb szén-dioxid-kibocsátású járművet válasszanak.”

Tények

Az Európai Unió stratégiája a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére három egymást követő lépcsőből áll.

Nyilatkozat: A 2019. január elsején életbe lépő első lépcső elvárja, hogy a teherautó-gyártók nyilatkozzanak az új gyártású teherautók szén-dioxid-kibocsátásáról és üzemanyag-fogyasztásáról.

Nyomon követés és jelentés: A javasolt második lépcsőben a teherautó-gyártóknak a nyilatkozati értékeket jelenteniük kell az Európai Unió felé, a szervezet erről nyilvános jelentéseket készít. Amennyiben elfogadják, akkor ez a lépcső 2020. február 28-án lép majd életbe.

Határértékek: Harmadik lépcsőként szén-dioxid-kibocsátási határértékek bevezetése várható. A határértékekre vonatkozó szabályozás végső tervezetének elkészülte 2019 szeptemberéig várható.