Trucks

Fokozott kényelem a kettős akkumulátorokkal

Elegendő erőt képes biztosítani az összes fedélzeti funkcióhoz és a biztos reggeli elinduláshoz a Volvo Trucks új kettős akkumulátorrendszere.
Fedélzeti fogyasztók
Hűtőberendezések, fűtések és hűtések, szórakoztató rendszerek, mobiltelefonok, laptopok és táblagépek – ez csak néhány példa a fülkében manapság használt eszközökből, amelyek gyorsan lemeríthetik az akkumulátort és nem kívánt állásidőhöz vezethetnek.

Bár egy teherautó akkumulátorának legfontosabb funkciója az önindítón keresztül a motor indítása, az elektromos rendszer terhelése folyamatosan nő. Hűtőberendezések, fűtések és hűtések, szórakoztató rendszerek, sőt az elmúlt években immár telefonok, laptopok és táblagépek is – ezek mind létfontosságúak a távolsági fuvarozást végző mai járművezetőknek. Ám ezek egyúttal rengeteg energiát fogyasztanak, amely gyorsan lemerítheti az akkumulátort, így a jármű nem indítható. 

A Volvo Trucks új kettős akkumulátorrendszerét éppen e dilemma megoldására fejlesztettük ki. Két különálló akkumulátorcsomagból áll: az egyik kizárólag a motor indítását szolgálja, a második pedig a fedélzeti elektromos fogyasztókat látja el árammal. Ez biztosítja, hogy mindig rendelkezésre áll a motor indításához szükséges kapacitás, ám egyúttal a teherautó egyéb részeinek nagy áramfogyasztását is lehetővé teszi.

A fedélzeti életet zselés akkumulátorok szolgálják ki – az ilyen egységek a hagyományos ólomsavas akkumulátoroknál sokkal több ciklust elviselnek. „Amikor egy hagyományos akkumulátor 0 százalékos töltöttségig tartó mélykisülést él meg, akkor a kapacitásának körülbelül öt százalékát elveszíti” – mondja Hans Westerlind. „Azonban a zselés akkumulátorokat a kisülésre tervezték. Valójában akár 200 mélykisülési ciklus után is akár 95 százalékos kapacitással üzemelhetnek.”

A kettős akkumulátorrendszer a legjobban a távolsági felhasználáshoz illik, ahol a járművezetők általában nagyobb teljesítményt várnak el az elektromos rendszertől. Azonban városi áruterítés során is hasznos lehet. „Ha rövid szakaszokat tesz meg, gyakori megállással és újraindulással, akkor nehéz lehet minden nap teljesen feltölteni egy hagyományos akkumulátort” – magyarázza Samuel Nerdal. „Ám a zselés akkumulátorok sokkal gyorsabban felveszik az energiát, így ezek jobban feltölthetők ilyen vezetési körülmények esetén.”

Több töltési ciklus
A hagyományos akkumulátorok sérülnek, amennyiben 50 százalék alá merítik azokat. Amennyiben mélykisülést (0 százalék) szenvednek el, akkor akár kapacitásuk körülbelül öt százalékát is elveszíthetik. Ha ez többször is előfordul, akkor bizony rövid időn belül ki kell cserélni az akkumulátort. Azonban a zselés akkumulátorokat úgy tervezték, hogy elviseljék a mélykisülést, kapacitásukat pedig a hagyományos akkumulátoroknál tíz-tizenötször több cikluson keresztül képesek megőrizni.

Fokozott fedélzeti kényelem
A járművezetők számára a kettős akkumulátorrendszer azt jelenti, hogy a fedélzeti elektromos eszközök jólléti és kényelmi funkcióit maradéktalanul élvezhetik – nem kell aggódniuk, hogy ezzel veszélyeztetik a teherautó indíthatóságát. Például nyugodtan végigaludhatják az éjszakát az álló helyzeti fűtés használatával, nem kell az éjjel közepén felkelni, és beindítani a motort az akkumulátorok újratöltésére.

Üzemanyag-takarékosság és környezetvédelem
Számos teherautó-vezető úgy őrzi meg az akkumulátorok töltöttségét, hogy a motort járni hagyja egész éjjel. Ez a „megoldás” óránként körülbelül három liter üzemanyagot fogyaszt. Ha figyelembe vesszük, hogy jellemzően milyen hosszú időre áll meg egy teherautó minden éjjel, és hány ilyen éjszaka fordul elő útközben, akkor kiderül, rendkívül sok üzemanyagot igényel és nagy költséget jelent csupán a fülke fűtése – a szükségtelen szén-dioxid-kibocsátásról nem is beszélve.

Kevesebb nem tervezett leállás
A hagyományos akkumulátorok lemerülése során első funkcióként a motor indíthatósága vész el. Ám az új kettős akkumulátorrendszerrel ez az utolsó funkció, amely elvész. Ehelyett elsőként a segédberendezések kapcsolnak le fokozatosan, amely a kritikus figyelmeztetésekkel együtt bőséges előjelzésként szolgál a vezető számára – már azelőtt, hogy az indíthatóság veszélybe kerülne. Összességében ez jelentősen csökkenti a lemerült akkumulátorok miatti nem tervezett leállás kockázatát.

Az elindulási képesség biztosítása hidegben
A hideg időjárás jelentősen csökkenti az akkumulátorok kapacitását, egy teljesen lemerült akkumulátor -5 °C hőmérséklet esetén megfagy (összehasonlításképpen egy teljesen feltöltött akkumulátor akár -70 °C hőmérsékletnek is ellenáll). A kettős akkumulátorrendszer – a külön indítóakkumulátorokkal – megőrzi az indíthatóságot még rendkívül hideg körülmények esetén is.

Gyorsabb feltöltés
A zselés akkumulátorok nem csupán több ciklust viselnek el, hanem a hagyományos akkumulátoroknál akár 50 százalékkal gyorsabban újratölthetők. Ez rendkívül előnyös az olyan teherautók esetében, amelyek sokszori megállással és újra elindulással járó ciklusokat teljesítenek, amelyek során az akkumulátorokat nem képesek teljesen feltölteni.