Volvo Trucks

MAGYARORSZÁG

×

Villamosítás könnyedén

Többről szólnak az elektromos teherautók, mint az akkumulátorok és a töltőállomások – segíthetnek a járművezetők munkakörülményeinek javításában és a fuvarvállalatok nyereségének növelésében. A Volvo Trucks három szakértője segít eligazodni az elektromos jövőben.
Volvo FE Electric.
A Volvo FL és FE Electric a Volvo Trucks márka első elektromos járművei, amelyek a városi szállítási igények többségét lefedik.

Gyorsan reagált a piac arra, hogy a Volvo Trucks bejelentette, az első Volvo FL és FE elektromos teherautói készen állnak arra, hogy az utakra kerüljenek.

„Ügyfelek felhívtak minket: »Végre! Már vártunk erre!«” – mondja Anna Thordén, a Volvo Trucks elektromobilitási termékmenedzsere. „Sok ügyfél, aki felveszi velünk a kapcsolatot, egyre szigorodó szabályozással szembesül a működési területén. Mások újonnan indult vállalatoktól vásároltak elektromos járműveket, és kiderült, hogy azok nem nyújtanak megfelelő támogatást. Ha bármi történik a teherautójukkal, akkor magukra maradnak” – mondja.

Sok ügyfél, aki felveszi velünk a kapcsolatot, egyre szigorodó szabályozással szembesül a működési területén.

Ezzel szemben a Volvo Trucks teljes körű megoldásokban gondolkozik az elektromos járművek terén – így biztosítja, hogy ügyfeleiről megfelelő módon gondoskodjon.

Mindeddig a Volvo Trucks az elektromos változatokat csak korlátozott számú referenciaügyfélnek kínálta kipróbálásra, ám a terv az, hogy a termelést felfuttassa a következő néhány évben. Santosh Harakamani, a Volvo Trucks stratégiai tervezési menedzsere szerint már kezdenek helyükre kerülni azok a fontosabb tényezők, amelyek segítenek majd az elektromos járműveket a fősodorba bejuttatni, és az elektromos járművekre való váltás gyorsabban megtörténik majd, mint azt a legtöbb elemző megjósolta.

„Három tényező határozza meg általában, hogy egy technológiai váltás megtörténik-e: az új technikának üzleti szempontból életképesnek kell lennie, az ügyfeleknek el kell fogadnia, és műszakilag kiforrottnak kell lennie.” 

Egy jelentős mérföldkövet már elértünk. A megújuló energia teljes élettartamra vonatkozó fajlagos költsége immár a világ számos részén a szénével egyenlő, ez a tényező ösztönzi majd a megújuló energiába történő befektetéseket. A becslések szerint 2040-ig világszinten az energiaügyi beruházások több mint 70 százalékát megújuló források kihasználására fordítjuk majd. Eközben az akkumulátorok árának gyors zuhanása az elemzők várakozásain is túlmutatott.

A Volvo Trucks villanymotoros kínálata


Egy másik fontos fejlemény, hogy a Bloomberg New Energy Finance kutatóintézet jelentősen módosította az akkumulátorárakra vonatkozó előrejelzését – azt, hogy mikor kerül azonos árszínvonalra egy elektromos autó egy kőolajszármazékkal működővel. A teherautó-tulajdonosok számára az akkumulátorárak gyors változása azt biztosítja, hogy az elektromos teherautó teljes birtoklási költségében a megtérülés a vártnál korábban bekövetkezik. Eközben jelentősen nő majd az akkumulátorok energiasűrűsége is, ami növeli majd a járművek hatótávolságát.

Ráadásul számos ország már most olyan szabályozások mellett döntött, amelyek felgyorsítják az elektromos járművekre történő váltást. Például több mint egy tucatnyi ország betiltja a kőolajalapú üzemanyagokat 2030-ra. „A károsanyag-kibocsátásra és az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó szigorúbb szabályok már most jelentős nyomást gyakorolnak az iparágra, hogy elmozduljon a dízelmotoroktól. Jelentős gyártók az elektromos járművekhez kapcsolódó beruházásokról és termékbemutatókról szóló közelmúltbeli bejelentései egyértelműen jelzik, hogy már tart az átalakulás” – mondja Santosh Harakamani.

Az új technikának üzleti szempontból életképesnek kell lennie, az ügyfeleknek el kell fogadnia, és műszakilag kiforrottnak kell lennie.

Ezeket a tényezőket mind figyelembe véve 2030-ra az összes autó több mint 30 százaléka elektromos lesz, és akár az összes új autó több mint 50 százaléka elektromos lehet. Bár a haszonjárművek villamosítása még korai stádiumban jár a személyautókhoz képest, Santosh Harakamani várakozásai szerint a szállítási iparágban gyorsan lendületet vesz majd a villamosítás.

A villamosítás segíthet jelentősen csökkenteni a szállítmányozás ökológiai lábnyomát. Ma egy négy megawattos szélerőmű elég energiát termel ahhoz, hogy 200 elektromos Volvo FE hajtásáról gondoskodjon – ez évente 10 000 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.

Így, hogy ennyi tényező mutat egy elektromos jövő felé, a Volvo Trucks elhatározta, hogy kifejleszt elektromos megoldásokat, amelyeket szegmensenként és piaconként fokozatosan, a dízelmotoros kínálata kiegészítéseként mutat majd be. Az elektromos teherautói fejlesztése során a Volvo Trucks a Volvo Buses testvérvállalata tapasztalataira épített, amely nagyfeszültségű hibridrendszerekkel üzemelő járműveket 2010 óta, gyorstöltésre képes teljesen elektromos buszokat pedig 2015 óta üzemeltet. A hétköznapi forgalomban éveken keresztül kipróbált és bevált komponensek alkalmazásának köszönhetően a Volvo Trucks ügyfelei biztosak lehetnek abban, hogy a gyártó által kínált megoldások optimálisak és biztonságosak. 

A teherautó-tulajdonosok számára az elektromosra váltás nem csupán annyit jelent, hogy a legjobb műszaki megoldásokat és szolgáltatásokat vegyék meg. Ugyanis azt is meg kell érteniük, hogy az elektromos teherautók miként változtatják meg az üzletmenetüket, valamint azt, hogy ezentúl másfajta beszélgetésekre számíthatnak a teherautó-kereskedőjükkel.

„Az elektromos teherautókkal a már ismert ügyféligények – mint például a teljesítmény vagy az összlökettérfogat – többé nem relevánsak. Ehelyett ahhoz, hogy az ügyfeleknek a legjobb megoldást nyújthassuk, fontos megérteni az ügyfél által használt útvonalat, a felhasználást, a terhelést és a teherautó üzemelésére jellemző időjárási körülményeket, valamint az elérhető töltési alternatívákat. Ezekután tanácsolhatunk számára egy szűk specifikációjú járművet, amely optimális hatótávolságot és akkumulátor-kialakítást kínál” – magyarázza Anna Thordén. 

Azt tapasztalta, hogy az ügyfelek legnagyobb aggodalma az elektromos teherautókkal a hatótávolság és a töltőállomások elérhetősége – annak ellenére, hogy ezeket a tényezőket figyelembe veszik a teherautó specifikációja során. Az elérhető hatótávolságról nyújtott még megbízhatóbb információk érdekében a Volvo Trucks kifinomult előjelző rendszert fejleszt, amelyek az összes fontos szempontot figyelembe veszi, ezzel a vezető számára valós idejű információt nyújt a következő töltésig megtehető távolságról. 

Nehéz lenne túldicsérni a járművezetők számára kínált előnyöket. Akik kipróbálták már valamelyik elektromos teherautónkat, azok mind mosolyogva szállnak ki.

Anna Thordén kihangsúlyozza, hogy az elektromos teherautók számos előnyt biztosítanak a teherautó-tulajdonosok számára, például a csökkentett üzemanyag-költségeket és a vállalati imázs javulását. Ez egyúttal jó módszer arra, hogy az egyre szigorodó előírásoknak megfeleljen a vállalat. Szintén hatalmas hatékonysági előnyöket hozhat, ha több fuvar végezhető éjszaka a csendesebb járművekkel. 

A Volvo Trucks vevőszolgálati részlegén Carolina Grönstedt, az Eredeti Alkatrészek üzletfejlesztési menedzsere úgy véli, hogy az elektromos járművek megnövelik a járművezetők bevonzásának és megtartásának mértékét. Ez pedig óriási előnyt jelentene a jelentős járművezető-hiánnyal sújtott iparágban.

„Például a saját tesztjeink azt mutatták ki, hogy a Volvo FL Electric zajszintje egy hagyományos dízelmotoros járműnél 10 decibellel kisebb. Ez azt jelenti, hogy érzésre körülbelül a felére csökken a zajszint” – magyarázza. „A villanymotoros teherautókban kevesebb a vibráció, és a járművezetőknek nem kell a kipufogógázokkal szembesülni a jármű mellett végzett munka során.” 

Kihívást jelent majd a járművezetők számára az akkumulátoros teherautó üzemeltetésére való átszokás, hiszen ez hatótávszorongást és a töltési lehetőségek miatti aggodalmakat okozhat. Ezen változások ellenére a tesztvezetők reakciói túlnyomórészt pozitívek.

„Nehéz lenne túldicsérni a járművezetők számára kínált előnyöket. Akik kipróbálták már valamelyik elektromos teherautónkat, azok mind mosolyogva szállnak ki. Sokak számára ez megdöbbentő, néhányak számára pedig már-már vallásos élmény” – foglalja össze Carolina Grönstedt mosolyogva.

Volvo FE Electric hajtáslánca



A Volvo Trucks elektromos teherautóinak főbb jellemzői

  • Hatótávolság: Volvo FL Electric – akár 300 kilométer; Volvo FE Electric – akár 200 kilométer.
  • Egy 4 megawatt teljesítményű szélerőmű 200 elektromos FE teherautó meghajtásához elegendő áramot termel.
  • Avagy a szélkerék lapátjának egy teljes fordulata 1,5 kilométerre juttat el egy teherautót.
  • Évenként 2500 köbméter üzemanyag-megtakarítás.
  • Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása csökken, évente 10 000 tonnával kevesebb szén-dioxid (amennyiben az akkumulátorokat szélenergiával nyert árammal töltik).
  • Megjegyzés: az elektromos teherautók energiahatékonysága három-ötször nagyobb egy összevethető dízelmotoros teherautóénál.