Villamosítás könnyedén

Többről szólnak az elektromos teherautók, mint az akkumulátorok és a töltőállomások – segíthetnek a járművezetők munkakörülményeinek javításában és a fuvarvállalatok nyereségének növelésében. A Volvo Trucks három szakértője segít eligazodni az elektromos jövőben. 
Volvo FE Electric.

A Volvo FL és FE Electric a Volvo Trucks márka első elektromos járművei, amelyek a városi szállítási igények többségét lefedik.

Gyorsan reagált a piac arra, hogy a Volvo Trucks bejelentette, az első Volvo FL és FE elektromos teherautói készen állnak arra, hogy az utakra kerüljenek.

„Ügyfelek felhívtak minket: »Végre! Már vártunk erre!«” – mondja Anna Thordén, a Volvo Trucks elektromobilitási termékmenedzsere. „Sok ügyfél, aki felveszi velünk a kapcsolatot, egyre szigorodó szabályozással szembesül a működési területén. Mások újonnan indult vállalatoktól vásároltak elektromos járműveket, és kiderült, hogy azok nem nyújtanak megfelelő támogatást. Ha bármi történik a teherautójukkal, akkor magukra maradnak” – mondja.

Sok ügyfél, aki felveszi velünk a kapcsolatot, egyre szigorodó szabályozással szembesül a működési területén.

Anna Thordén

elektromobilitási termékmenedzser, Volvo Trucks

Anna Thordén

Anna Thordén, a Volvo Trucks elektromobilitási termékmenedzsere számos olyan ügyféllel találkozott már, akik készen állnak átállni az elektromos járművekre.

Ezzel szemben a Volvo Trucks teljes körű megoldásokban gondolkozik az elektromos járművek terén – így biztosítja, hogy ügyfeleiről megfelelő módon gondoskodjon.

Mindeddig a Volvo Trucks az elektromos változatokat csak korlátozott számú referenciaügyfélnek kínálta kipróbálásra, ám a terv az, hogy a termelést felfuttassa a következő néhány évben. Santosh Harakamani, a Volvo Trucks stratégiai tervezési menedzsere szerint már kezdenek helyükre kerülni azok a fontosabb tényezők, amelyek segítenek majd az elektromos járműveket a fősodorba bejuttatni, és az elektromos járművekre való váltás gyorsabban megtörténik majd, mint azt a legtöbb elemző megjósolta.

„Három tényező határozza meg általában, hogy egy technológiai váltás megtörténik-e: az új technikának üzleti szempontból életképesnek kell lennie, az ügyfeleknek el kell fogadnia, és műszakilag kiforrottnak kell lennie.” 

Egy jelentős mérföldkövet már elértünk. A megújuló energia teljes élettartamra vonatkozó fajlagos költsége immár a világ számos részén a szénével egyenlő, ez a tényező ösztönzi majd a megújuló energiába történő befektetéseket. A becslések szerint 2040-ig világszinten az energiaügyi beruházások több mint 70 százalékát megújuló források kihasználására fordítjuk majd. Eközben az akkumulátorok árának gyors zuhanása az elemzők várakozásain is túlmutatott.

A Volvo Trucks villanymotoros kínálata

A Volvo Trucks elhatározta, hogy kifejleszt elektromos megoldásokat, amelyeket szegmensenként és piaconként fokozatosan mutat majd be.


Egy másik fontos fejlemény, hogy a Bloomberg New Energy Finance kutatóintézet jelentősen módosította az akkumulátorárakra vonatkozó előrejelzését – azt, hogy mikor kerül azonos árszínvonalra egy elektromos autó egy kőolajszármazékkal működővel. A teherautó-tulajdonosok számára az akkumulátorárak gyors változása azt biztosítja, hogy az elektromos teherautó teljes birtoklási költségében a megtérülés a vártnál korábban bekövetkezik. Eközben jelentősen nő majd az akkumulátorok energiasűrűsége is, ami növeli majd a járművek hatótávolságát.

Ráadásul számos ország már most olyan szabályozások mellett döntött, amelyek felgyorsítják az elektromos járművekre történő váltást. Például több mint egy tucatnyi ország betiltja a kőolajalapú üzemanyagokat 2030-ra. „A károsanyag-kibocsátásra és az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó szigorúbb szabályok már most jelentős nyomást gyakorolnak az iparágra, hogy elmozduljon a dízelmotoroktól. Jelentős gyártók az elektromos járművekhez kapcsolódó beruházásokról és termékbemutatókról szóló közelmúltbeli bejelentései egyértelműen jelzik, hogy már tart az átalakulás” – mondja Santosh Harakamani.

Az új technikának üzleti szempontból életképesnek kell lennie, az ügyfeleknek el kell fogadnia, és műszakilag kiforrottnak kell lennie.

Santosh Harakamani

stratégiai tervezési menedzser, Volvo Trucks

Ezeket a tényezőket mind figyelembe véve 2030-ra az összes autó több mint 30 százaléka elektromos lesz, és akár az összes új autó több mint 50 százaléka elektromos lehet. Bár a haszonjárművek villamosítása még korai stádiumban jár a személyautókhoz képest, Santosh Harakamani várakozásai szerint a szállítási iparágban gyorsan lendületet vesz majd a villamosítás.

Santosh Harakamani

Santosh Harakamani, a Volvo Trucks stratégiai tervezési menedzsere, határozottan úgy véli, hogy az elektromos járművekre való váltás gyorsabban megtörténik majd, mint azt a legtöbb elemző megjósolta.

A villamosítás segíthet jelentősen csökkenteni a szállítmányozás ökológiai lábnyomát. Ma egy négy megawattos szélerőmű elég energiát termel ahhoz, hogy 200 elektromos Volvo FE hajtásáról gondoskodjon – ez évente 10 000 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.

Így, hogy ennyi tényező mutat egy elektromos jövő felé, a Volvo Trucks elhatározta, hogy kifejleszt elektromos megoldásokat, amelyeket szegmensenként és piaconként fokozatosan, a dízelmotoros kínálata kiegészítéseként mutat majd be. Az elektromos teherautói fejlesztése során a Volvo Trucks a Volvo Buses testvérvállalata tapasztalataira épített, amely nagyfeszültségű hibridrendszerekkel üzemelő járműveket 2010 óta, gyorstöltésre képes teljesen elektromos buszokat pedig 2015 óta üzemeltet. A hétköznapi forgalomban éveken keresztül kipróbált és bevált komponensek alkalmazásának köszönhetően a Volvo Trucks ügyfelei biztosak lehetnek abban, hogy a gyártó által kínált megoldások optimálisak és biztonságosak. 

A teherautó-tulajdonosok számára az elektromosra váltás nem csupán annyit jelent, hogy a legjobb műszaki megoldásokat és szolgáltatásokat vegyék meg. Ugyanis azt is meg kell érteniük, hogy az elektromos teherautók miként változtatják meg az üzletmenetüket, valamint azt, hogy ezentúl másfajta beszélgetésekre számíthatnak a teherautó-kereskedőjükkel.

„Az elektromos teherautókkal a már ismert ügyféligények – mint például a teljesítmény vagy az összlökettérfogat – többé nem relevánsak. Ehelyett ahhoz, hogy az ügyfeleknek a legjobb megoldást nyújthassuk, fontos megérteni az ügyfél által használt útvonalat, a felhasználást, a terhelést és a teherautó üzemelésére jellemző időjárási körülményeket, valamint az elérhető töltési alternatívákat. Ezekután tanácsolhatunk számára egy szűk specifikációjú járművet, amely optimális hatótávolságot és akkumulátor-kialakítást kínál” – magyarázza Anna Thordén. 

Azt tapasztalta, hogy az ügyfelek legnagyobb aggodalma az elektromos teherautókkal a hatótávolság és a töltőállomások elérhetősége – annak ellenére, hogy ezeket a tényezőket figyelembe veszik a teherautó specifikációja során. Az elérhető hatótávolságról nyújtott még megbízhatóbb információk érdekében a Volvo Trucks kifinomult előjelző rendszert fejleszt, amelyek az összes fontos szempontot figyelembe veszi, ezzel a vezető számára valós idejű információt nyújt a következő töltésig megtehető távolságról. 

Nehéz lenne túldicsérni a járművezetők számára kínált előnyöket. Akik kipróbálták már valamelyik elektromos teherautónkat, azok mind mosolyogva szállnak ki.

Carolina Grönstedt

az Eredeti Alkatrészek üzletfejlesztési menedzsere, Volvo Trucks

Anna Thordén kihangsúlyozza, hogy az elektromos teherautók számos előnyt biztosítanak a teherautó-tulajdonosok számára, például a csökkentett üzemanyag-költségeket és a vállalati imázs javulását. Ez egyúttal jó módszer arra, hogy az egyre szigorodó előírásoknak megfeleljen a vállalat. Szintén hatalmas hatékonysági előnyöket hozhat, ha több fuvar végezhető éjszaka a csendesebb járművekkel. 

A Volvo Trucks vevőszolgálati részlegén Carolina Grönstedt, az Eredeti Alkatrészek üzletfejlesztési menedzsere úgy véli, hogy az elektromos járművek megnövelik a járművezetők bevonzásának és megtartásának mértékét. Ez pedig óriási előnyt jelentene a jelentős járművezető-hiánnyal sújtott iparágban.

Carolina Grönstedt

A tesztvezetők reakcióból kiindulva Carolina Grönstedt, a Volvo Trucks Eredeti Alkatrészek üzletfejlesztési menedzsere úgy véli, hogy az elektromos járművek segítik majd fokozni a járművezetők bevonzásának és megtartásának mértékét.

„Például a saját tesztjeink azt mutatták ki, hogy a Volvo FL Electric zajszintje egy hagyományos dízelmotoros járműnél 10 decibellel kisebb. Ez azt jelenti, hogy érzésre körülbelül a felére csökken a zajszint” – magyarázza. „A villanymotoros teherautókban kevesebb a vibráció, és a járművezetőknek nem kell a kipufogógázokkal szembesülni a jármű mellett végzett munka során.” 

Kihívást jelent majd a járművezetők számára az akkumulátoros teherautó üzemeltetésére való átszokás, hiszen ez hatótávszorongást és a töltési lehetőségek miatti aggodalmakat okozhat. Ezen változások ellenére a tesztvezetők reakciói túlnyomórészt pozitívek.

„Nehéz lenne túldicsérni a járművezetők számára kínált előnyöket. Akik kipróbálták már valamelyik elektromos teherautónkat, azok mind mosolyogva szállnak ki. Sokak számára ez megdöbbentő, néhányak számára pedig már-már vallásos élmény” – foglalja össze Carolina Grönstedt mosolyogva.

Volvo FE Electric hajtáslánca

A Volvo elektromos teherautóinak energiahatékonysága három-ötször nagyobb egy összevethető dízelmotoros teherautóénál.



A Volvo Trucks elektromos teherautóinak főbb jellemzői

  • Hatótávolság: Volvo FL Electric – akár 300 kilométer; Volvo FE Electric – akár 200 kilométer.
  • Egy 4 megawatt teljesítményű szélerőmű 200 elektromos FE teherautó meghajtásához elegendő áramot termel.
  • Avagy a szélkerék lapátjának egy teljes fordulata 1,5 kilométerre juttat el egy teherautót.
  • Évenként 2500 köbméter üzemanyag-megtakarítás.
  • Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása csökken, évente 10 000 tonnával kevesebb szén-dioxid (amennyiben az akkumulátorokat szélenergiával nyert árammal töltik).
  • Megjegyzés: az elektromos teherautók energiahatékonysága három-ötször nagyobb egy összevethető dízelmotoros teherautóénál.

 

Related News

Akkumulátorok – környezetvédelmi szempontból mennyire megfelelőek valójában?

Csendesebbek, energiahatékonyabbak és tisztábbak az elektromos járművek a fosszilis üzemanyagokkal üzemelő társaiknál. Azonban ennek ellenére az akkumulátoraik kapcsán számos kérdés felmerül. Mennyire megfelelőek és fenntarthatók környezetvédelmi ...

Göteborg első teljesen elektromos teherautója

Göteborg, a Volvo Trucks szülővárosa nagy ambíciókat dédelget a fenntarthatóság terén. Idén a város megkapja első teljesen elektromos teherautóját, ezzel egy apró, ám fontos lépést tesz a város áruszállításának villamosítása felé. Mi történt a ...

Elektromobilitás könnyedén. Az elektromos teherautók megérkeztek.

Hatalmas a piaci érdeklődés a villanymotoros teherautók iránt, akárcsak a kíváncsiság annak megértésére, hogy a mindennapi üzemelés során milyen lehetőségeket és gyakorlati előnyöket kínál ez az új villamosított technika. Az elektromobilitásra való ...