Erdőmester

Második helyen végzett a Volvo Trucks Járművezetői Kihívás globális döntőjében, az üzemanyag-takarékos vezetés valódi mestere. A rönkszállító teherautókat üzemeltető és vezető Bert „Knatte” Johansson tudja, miként hozza ki a legtöbbet minden csepp üzemanyagból – és a Volvo teherautóiból. 
Rönkszállítás Svédországban.

Bert „Knatte” Johansson mára a precíz vezetés szakértője, ezt annak köszönheti, hogy 30 éve vezet 64 tonnás szerelvényeket kanyargós erdei utakon.

Varázslatos őszi nap ez Svédország középső részének mély erdőiben. Bert Johansson – aki gyermekkora óta használja a „Knatte” becenevét – a daruja fülkéjében ül. Éppen 60 tonna farönköt rakodik fel teherautójára, a nyolcméteres daru gyorsan és precízen mozog. Szinte Knatte kezének meghosszabbításaként dolgozik a daru markolószerkezete, amely határozottam megragadja és felemeli a rönköt a földön álló halomból a teherautó pótkocsijára.

Folyamatosan szemmel kell tartanunk az üzemanyag-hatékonyságot és optimalizálni az üzemanyag-fogyasztást, ugyanis mindig teljes terheléssel közlekedünk.

Bert „Knatte” Johansson

járművezető és fuvarozó

Knatte 30 éve vezet rönkszállító járműveket, így pontosan tudja, hogyan kell elhelyezni a fákat a felépítményen, és azt, miként jut el a leghatékonyabban a kanyargós erdészeti utakon a felrakóhelyre. A szűk helyeken való mindennapos manőverezés jóvoltából mára a precíz vezetés szakértője, az évek során számos versenyt nyert meg az évente megrendezett svéd Elmia autóipari szakkiállításon. A Volvo Super Eco Driver megmérettetésén is győzött 2009-ben, erre alapul a mai Járművezetői Kihívás, amelyben idén a második helyen végzett a globális döntőben a világ számos országából érkezett 32 versenyző között. A svéd döntőben a legjobb helyezésekért versengők közül sokan szintén rönkszállítóval dolgoznak, Knatte saját elméletet alkotott arról, hogy ő és iparági kollégái miért teljesítenek ilyen jól.
 

Bert Johansson az erdőben

Bert „Knatte” Johansson szerint nem véletlen, hogy a Járművezetői Kihívás világszintű döntősei közül ilyen sokan rönkszállítók. „Rönkszállító járműveket vezetve pontosan megtanulja az ember, hogy hol találhatók a teherautó sarkai, hol jár éppen a pótkocsi.”

Rönkök rakodása

Knatte 19 éves korában kezdett édesapja fuvarvállalatában dolgozni. Azokban az időkben nem létezett még fülkés daru, így egy kis viskóban üldögélt a fel- és lerakodás során.

„Rönkszállító járműveket vezetve pontosan megtanulja az ember, hogy hol találhatók a teherautó sarkai, hol jár éppen a pótkocsi, ellenkező esetben gyorsan elakadsz, és akkor az erdőben bizony magadra maradsz. Folyamatosan szemmel kell tartanunk az üzemanyag-hatékonyságot és optimalizálni az üzemanyag-fogyasztást, ugyanis mindig teljes terheléssel közlekedünk” – magyarázza.

Knatte 19 éves kora óta – ekkor kezdett édesapja Sommens Transport nevű cégében dolgozni – szoros figyelemmel kíséri a teherautók és pótkocsik fejlesztését. Azokban az időkben nem létezett még fülkés daru, így ő és kollégái egész évben egy kis viskóban ültek a fel- és lerakodás során. Valamint a gyengébb régi motorok miatt gyakrabban akadtak el a teherautók. A Dynafleet bevezetése előtt, azelőtt, hogy a pozicionálás szolgáltatással minden egyes teherautót messziről is nyomon lehetett volna követni, ha egy rönkszállító vezetője elakadt, akkor teljesen magára maradt az erdőben. Knatte sok alkalomra emlékszik, amikor el kellett indulnia megkeresni valamelyik kollégáját, aki a műszakja végeztével sem ért még vissza.

Knatte a Volvo márkakereskedőjével

Knatte és a helyi Volvo-kereskedője, Johan Ejdehage. Ma a cége 750 lóerős motorral felszerelt Volvo FH16 teherautókat használ.

„A bizonytalanság volt a legrosszabb. Ma mindig követni tudom, hogy melyik teherautóm hol jár, látom, hogy haladnak-e vagy egyhelyben állnak. Ez igazán megnyugtató, mind számomra, mind az alkalmazottjaim számára” – mondja.

Knatte saját Volvo FH16 teherautóiban ma 750 lóerős motorok dolgoznak – azért, hogy a 64 tonnás szerelvények könnyebben elindulhassanak nehéz terepen is. Bevezetése óta I-Shift váltót használ, és vallja, hogy a Volvo Dinamikus Kormányzással együtt ez jelentősen hozzájárult a kényelmesebb és nyugodtabb vezetési élményhez.

„Ma sokkal kipihentebben fejezek be egy műszakot, mint annak idején, amikor járművezetőként dolgozni kezdtem” – mondja, miközben kimászik a daru fülkéjéből.

Ez Knatte második fordulója a mai napon. Mivel hajnali négy órakor kezdett dolgozni, közbeiktat egy pihenőt, hogy körbenézzen az erődben. Bár csupán 30 kilométer választja el a cége Tranås településen található irodájáról, még soha nem járt itt. Számos földtulajdonos egy adott helyen emberöltőnként csupán egyszer vág ki fákat, így a rönkök felrakodási helyszíne naponta változik. Knatte rendkívüli felelősséget érez ügyfelei iránt, akiknek a megélhetését szállítja, és hiszi, hogy az ellátási lánc egy fontos funkcióját végzi el.

„Mindig is érdekelt az erdő, mert ez annyira fontos Svédország számára. Mindenki szeretne építőanyagot a házához, és papírt a mellékhelyiségbe. Ráadásul élvezem az erdők nyugalmát és szabadságát, ez nagyon fontos számomra” – mondja, s visszaszáll a teherautó fülkéjébe, hogy ismét útnak induljon.
 

Bergs Timber fűrészmalom

Knatte a Bergs Timber fűrészmalomba szállítja rakományát Mörlunda településen, amely körülbelül 150 kilométerre található a rönkök mai felrakóhelyétől.

Az úti célja a Bergs Timber fűrészmalom Mörlunda településen, nagyjából 150 kilométerre a mostani tartózkodási helyétől. Ahogy elhagyja a legnehezebb erdei utakat, és felhajt a burkolt országútra, Knatte rögtön bekapcsolja az I-Cruise intelligens sebességszabályozót. Aktiválja az I-See üzemanyag-megtakarító programot, amely az elkövetkező útszakaszt elemzi, és annak megtételét a lehető leginkább üzemanyag-takarékos módon tervezi meg.

„Az aszfaltozott országutakon és autópályákon töltött idő 99 százalékában használom ezeket a rendszereket. A sebességszabályzó tökéletes továbbfejlesztése az I-See, hiszen a vezető helyett gondolkodik. Ha megpróbálnék manuálisan is olyan takarékosan vezetni, mint a rendszer, akkor egész nap folyamatosan maximálisan koncentrálnom kellene. Egész egyszerűen nem tudok ilyen sokáig ilyen elmélyülten összpontosítani” – fejti ki.

Ha igazán mesteri szintre szeretné valaki emelni a gazdaságos vezetést, akkor Knatte szerint a lehető legjobban mellőznie kell a gázpedált – sokkal több helyzetben kigurítható a jármű, mint azt az emberek gondolnák. Azt is megpróbálja megtanulni, hogyan működnek a teherautó rendszerei, majd próbára teszi azokat, hogy a legjobb eredményeket érje el.

Knatte a kijelzőre mutat, és elmagyarázza, milyen különbséget jelent az I-See: „Most már hosszú ideje csak gurulunk, ám magamtól biztosan nem vettem volna el ilyen korán a gázt.” A Volvo igazán intelligens rendszert fejlesztett” – magyarázza.
 

Knatte teherautója kanyarodik

Napi munkájában „Knatte” szereti használni az olyan funkciókat, mint a I-See, az I-Shift, a Volvo Dinamikus Kormányzás, az Emelhető Tandemtengely, a Dynafleet és az I-Cruise.

Nagyjából két óra vezetést követően Knatte behajt a fűrészmalom területére, és lerakodja a fát. A levegő fűrészporral telített, a hatalmas üzemben a fa friss illata terjeng. Mindenhol hatalmas halmokban állnak a rönkök – a végük megbélyegezve és felcímkézve, azaz megjelölve a rendelési számmal, a beszállító és a földtulajdonos nevével. Knatte megjelöli rakományát, mielőtt elindulna visszafelé.

Ma üresen tér vissza a telephelyre – ezt általában lehetőleg igyekszik elkerülni. Néhány évvel ezelőttig működött egy fűrészmalom Tranås közelében, ám amióta az bezárt, Knatténak új ügyfelek után kellett néznie, hogy a hazafelé tartó útra is legyen rakománya. Például szokott szállítani az előregyártott házakat készítő Eksjöhus számára, amelynek a saját fűrészmalma 50 kilométerre fekszik Tranås településtől.

Amikor üresen kell közlekednie, akkor mindig kihasználja az Emelhető Tandemtengely funkciót az üzemanyag-fogyasztás csökkentésére. Hosszú távon ez is eredményt hoz majd, hiszen a hét teherautója 24 órás műszakokban ingázik.

A sebességszabályzó tökéletes továbbfejlesztése az I-See, hiszen a vezető helyett gondolkodik.

Bert „Knatte” Johansson

járművezető és fuvarozó

Knatte elismeri, hogy nem mindig lehet úgy vezetni, ahogy ő, és mind neki, mind az alkalmazottainak néha kompromisszumot kell kötnie az üzemanyag-takarékosság terén, különösen a sok munkával járó, stresszes napokon.

„Olyankor fontos, hogy a veszteségeket növelt termelékenységgel hozzuk be. Ez a fő egyensúly, amelyet folyamatosan igyekszem közvetíteni a járművezetőim felé” – foglalja össze.

Knatte számára fontos személy Johan Ejdehage, a Rejmes kereskedéstől, aki tudja, miként lehet maximális eredményeket elérni a Volvo Trucks technikájával. Johan édesapja 24 éven keresztül értékesített teherautókat Knatte édesapja, Bertil számára, majd mindkét fiú átvette az apja vállalkozását – így már ők is több mint két évtizede dolgoznak együtt. Johan általában elkíséri Knattét, amikor a Volvo versenyein indul, közösen beszélik meg, hogyan vezessen a legjobb eredmények elérésre érdekében.

„A Vezetői Kihívás döntője során azt vettem észre, hogy sok másik versenyző végig kézzel váltott fokozatot, én azonban nem így tettem. Én csupán egyszer nyúltam bele kézzel egyetlen emelkedőn! Ez igazán jól bizonyítja, hogy a Volvo teherautók technikája remekül működik” – mondja Knatte. 

I-See – akár 5% üzemanyag-megtakarítást is eredményezhet

I-See illusztráció


1. Lendületet gyűjt
Az I-See tudja, hogy egy hegyhez közelít, így a teherautó gyorsít és hosszabb ideig marad nagyobb fokozatban.

2. Elkerüli a visszaváltást
Az I-See a szükségtelen fokozatváltások megakadályozásával simább és üzemanyag-takarékosabb kapaszkodást biztosít.

3. Csökkenti a sebességet a gerincnél
Lejtőhöz közeledve az I-See megóvja a teherautót a szükségtelen gyorsítástól.

4. A lejtő előtt gurulás
Közvetlenül a lejtő előtt az I-See átmenetileg szétoldja a hajtásláncot, energiát takarítva meg és minimalizálva a fékezést.

5. Szabályozza a lejtmeneti fékezést
Az I-See tudja, hogy hol ér véget az egyik domb és hol kezdődik a másik. A maximális hatékonyság érdekében ennek megfelelően használja a fékeket.

Related News

Nagy feladat

Éppen most építik a világ egyik legnagyobb papírcsomagoló gépét Svédországban. Roland Lehbrunner osztrák teherautó-vezető hosszú útra indult, hogy leszállítson két 22 méter hosszú silót az építési területre Grums településen....

Kúszófokozatokkal a jeges erdőkön át

Lefagyott, szűk, hegyes-völgyes utak és 76 tonna szerelvényössztömeg. A rönkszállítás a finnországi erdőkből mind a vezetők, mind a járművek számára megterhelő feladat. Azonban a Volvo teherautók I-Shift kúszófokozatokkal váltója, valamint Saku ...

90 tonnás teherautó a svéd sarkkörön

Észak-Svédország távoli vidékein, messze az Északi-sarkkörön túl, ahol a hőmérséklet akár -40 Celsius fokra is hűlhet, egy 90 tonnás járműszerelvény a legkíméletlenebb körülmények között szállít rönköket. ...