Trucks

Göteborg bezöldül

Villanymotoros teherautói európai értékesítését 2019-ben kezdi meg a Volvo Trucks. Ám már idén üzembe áll néhány Volvo FL Electric teherautó a Volvo Trucks svéd otthonában – a zöld ambíciókkal rendelkező Göteborg városában. Egy új típusú városrészeket kialakító terv részei ezek, amelyek a várost vonzóbbá teszik.
Volvo FL Electric teherautó Göteborg központjában
A Volvo Trucks egy villanymotoros áruelosztó teherautót állít üzembe Göteborgban élelmiszerkiszállításra, a TGM és Schenker fuvarvállalatokkal közösen.

Toronydaruk tarkítják a Volvo Trucks szülővárosa, a svédországi Göteborg egét. A város 2035-ig harmadával nő majd, a városközpont jelentős részeit újraépítik, hogy több embernek és útnak jusson hely.

Ez egy olyan kihívás, amellyel nem egyedül Göteborg szembesül. Körülbelül egymilliárd ember költözik majd be a világ városaiba 2030-ig.  

Azért, hogy helyet biztosítsanak az új lakóknak, Göteborg számos új, sűrűn beépített, vegyes használatú városrészt tervez, amelyek lakóépületeket, irodákat és boltokat egyesítenek majd. 

Göteborg város várostervezési igazgatója, Henrik Kant reményei szerint az elektromos teherautók jelentős szerepet játszanak majd e városkép sikeressé és fenntarthatóvá tételében. 

„Mivel a villanymotoros járművek csendesebbek és helyi károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelnek, lehetővé teszik az újszerű várostervezést. Ez a technika új megoldásokat nyit meg előttünk: például kevésbé korlátozó kiszállítási időszakokat vagy olyan buszjáratokat, amelyek útvonala közelebb kerülhet a lakóépületekhez. Így szorosan összefonódó, vegyes használatú városrészeket tervezhetünk.”

Korábbi munkakörében, Göteborg vízügyi és közterület-fenntartó részlegének vezetőjeként Henrik Kant már elindította a kezdeményezést, hogy a villanymotoros teherautók a város közterület-fenntartási stratégiájának részévé váljanak. 

„Már él az irányelvünk a kis károsanyag-kibocsátású, fosszilis üzemanyagoktól mentes hulladékgyűjtő teherautók alkalmazására Göteborgban. A város teherautói biogázzal vagy hidrogénezett növényi olajjal, a húsfeldolgozás melléktermékeiből készülő üzemanyaggal működnek” – magyarázza. 

Az elektromos teherautókkal a város egy újabb jelentőst lépést tehet a helyes irányba. 

„Göteborg jövőképe egy sűrűn lakott és zöld város kiépítése. Keményen kell dolgoznunk, hogy a lehető legkisebb emissziót érjük el, különösen a városközpontban. Egyúttal a minimumra csökkenthetjük a zajszennyezést.”

Göteborg jövőképe egy sűrűn lakott és zöld város kiépítése. Keményen kell dolgoznunk, hogy a lehető legkisebb emissziót érjük el, különösen a városközpontban.

Néhány évvel ezelőtt Göteborg megkereste a Volvo Trucks márkát, hogy kifejlesszenek egy szűk specifikációjú járművet, amely pontosan megfelel az útvonal, a domborzat, a sebesség és a terhelhetőség terén támasztott követelményeknek. Az elvárások között szerepelt az öttonnás terhelhetőség és az, hogy a járműnek egy töltéssel legalább egy teljes munkanapot végig kell tudni dolgozni. Az így épült villanymotoros hulladékgyűjtő teherautót most vezetik be. Amennyiben sikeresnek bizonyul, akkor Göteborg városának reményei szerint kibővítik az elképzelést.

Henrik Kant szerint az elektromos teherautók egyik előnye, hogy jobb munkakörülményeket teremtenek a járművezetők számára. 

„A közterület-fenntartásban dolgozók körében a foglalkozásból eredő sérülések aránya az egyik legmagasabb az országban az összes munkavállaló közül. Ezért természetes, hogy fel kívánjuk térképezni a munkakörnyezetüket javító megoldásokat” – mondja.

Egyúttal egy másik elektromos Volvo teherautó is az utakra kerül idén. A Volvo Trucks egy villanymotoros áruelosztó teherautót állít üzembe élelmiszerkiszállításra, a TGM és Schenker fuvarvállalatokkal közösen. 

A villanymotoros járművek sok előnnyel bírnak” – mondja Jonas Odermalm, a Volvo FL és Volvo FE típusok termékstratégiai vezetője. „Egyrészről kevesebb károsanyag-kibocsátást és zajt okoznak. Másrészről ezekkel potenciálisan több kiszállítás végezhető csúcsidőszakon kívül, ami növelheti a termelékenységet és a kiszállítások pontosságát azáltal, hogy a járművezetők kevesebb időt vesztegetnek el a forgalomban.” 

Az elektromos járművek növelhetik a termelékenységet és a kiszállítások pontosságát.

Ám egy flottányi elektromos teherautó üzemeltetéséhez nem elegendők csupán a járművek. 

„A járművek csupán egy részt jelentenek a nagyléptékű villamosításhoz és fenntartható szállításhoz szükséges feltételek sorában. Biztosítani kell a megfelelő szabályok, töltőállomások és infrastruktúra meglétét ahhoz, hogy a vállalatok számára előnyös választást jelentsen az elektromos járművek használata. A szállítási rendszer holisztikus szemlélete szükséges azon ügyfelek és városok számára, akik befektetnek e technikába, így láthatják meg a márkájuk, az életminőség és a környezet számára kínált értéket.”

Göteborg városa a skandináv régió logisztikai központjává kíván válni, és gyorsan az új szállítási megoldások tesztterepévé lép elő.

A város már most két teljesen elektromos buszvonalat üzemeltet, a hibrid járművek sokasága mellett. A helyi autógyártók meghatározott útvonalakon automatizált járműveket tesztelnek, és a nemzetközi sajtó is jelentős figyelmet fordít Göteborg épülő drótkötélpályás gondolájára, amely óránként 4000-6000 embert szállít majd a városközpontban a folyó fölött a helyi közösségi közlekedési rendszer részeként. 

Nos, mire számít a várostervező ezek alapján a város jövőbeli lakosai számára?

„Remélem, hogy 2035-ben már nem kell majd foglalkoznunk a zajterhelés vagy a levegőminőség kérdésével, mert addigra ezeket már jórészt megoldottuk” – foglalja össze Henrik Kant. 

Lars Mårtensson, a Volvo Trucks környezetvédelmi és innovációs igazgatója úgy véli, hogy a Göteborgban tesztelt megoldások kiterjeszthetők más területekre is.

Szeretnénk felskálázni ezt, már most elkezdünk kísérleteket további városokban.

„Szeretnénk felskálázni ezt, már most elkezdünk kísérleteket további városokban, például Hamburgban. Mindez része az élhető, vonzó városok kialakításának. A teherautók eddig nem szerepeltek kiemelt helyen a villamosítási folyamatokban, ám mi most ezt megváltoztatjuk – a partnereinkkel, a városokkal közösen.”

A Göteborgban tesztelt teherautók

  • Az első két Volvo FL Electric teherautót a Renova hulladékgyűjtő és újrahasznosító vállalat, illetve a TGM fuvarcég üzemelteti majd.
  • Teljes mértékben elektromos hajtásláncú teherautó elosztófuvarozáshoz, kommunális feladatokra és egyéb városi alkalmazásokra 16 tonna megengedett össztömeggel.
  • Hajtáslánc: villanymotor 185 kW csúcsteljesítménnyel, 130 kW állandó teljesítménnyel. Erőátvitel: kétfokozatú váltó, kardántengely, meghajtott hátsó tengely. A villanymotor csúcsnyomatéka 425 newtonméter. A hátsó tengelyen a legnagyobb forgatónyomaték 16 kNm.
  • Energiatároló rendszer: Kettő–hat lítiumion akkumulátor, 100–300 kWh teljes kapacitás. 
  • Hatótávolság: akár 300 km.
  • Töltés: töltés a váltakozó áramú elektromos hálózatról (AC, 22 kW) vagy egyenáramú (DC) töltés kombinált töltőrendszerrel (CCS / Combo2 akár 150 kW teljesítménnyel). 
  • Töltési idő: üres állapotból teljesen feltöltött akkumulátorokig gyorstöltéssel 1-2 óra (DC), éjszakai töltéssel (AC) akár 10 óra a legnagyobb, 300 kWh akkumulátorkapacitás esetén.

Tények Göteborg kapcsán

570 000 – Göteborg lakossága, ez Svédország második legnagyobb városa. Ez a Volvo otthona, már a vállalat 1926-os alapításától kezdve.

140 000 – A város lakosságának várható bővülése 2035-ig
– egyharmadával nő majd a város.

12 – A város jó életteret és fenntartható fejlődést célzó környezetvédelmi célkitűzéseinek száma. A célok közül három közvetlenül a szállításra vonatkozik:

  • Korlátozott éghajlati hatás
  • Tiszta levegő
  • Jól kiépített infrastruktúra.