Bár hajnali 5:45-öt mutat az óra, Göran Sanfridsson már dolgozik. Annak ellenére, hogy ő a családi vállalkozás ügyvezető igazgatója, szívesen vesz részt a gyakorlati munkában is, nem habozik besegíteni a teherautók be- és kirakodásába és a szerelésbe.
„Fivéreimmel vidéken, teherautók és teherautó-vezetők között nőttünk fel. Kisfiúként arról álmodtam, hogy egyszer én is teherautót vezetek majd, és folyton nyaggattam édesapámat, hogy engem is elvigyen, amikor kiszállította a tejet a faluba. Már akkor is mindig korán keltem” – emlékezik vissza Göran mosolyogva.
A fiúk édesapja, Alf Sanfridsson kezdetben kisbéres volt, akinek megélhetés után kellett néznie, amikor fivére átvette a családi farmot. Szerencsére a Gäsene tejüzem éppen új kiszállító szolgáltatást tervezett, amihez kerestek valakit, aki kiszállítja reggelente a tejet. Alf úgy döntött, hogy felcsap tejesembernek, és megvette első Volvo teherautóját. Hamarosan megbízásokat szerzett délutánonkénti sóderszállításra, majd az idő előrehaladtával gyarapodtak az ügyfelei. A Volvo teherautót nagy megelégedéssel használta Alf, aki egyre több és több járművet rendelhetett, egyre több és több járművezetőt alkalmazhatott. Az évek során a vállalkozása olyan nagy ügyfelekkel nőtt, mint a Herrljunga Cider, egy jól ismert svéd cidermárka, és egy kis vidéki fuvarvállalatból országos lefedettségű modern szolgáltatóvállalattá nőtte ki magát.
Alf három fiát korán bevezették a vállalatba, természetes lépést jelentett, hogy egyszer átveszik édesapjuk után a cégvezetést. Amikor 2006-ban nyugdíjba vonult, akkor ők már évek óta dolgoztak a cégben, és felosztották egymás között az üzletet, hogy ne akadályozzák egymást. A legidősebb fiú, Göran az ügyvezető igazgató, Mats vezeti a Ljungs foder takarmányfarmot, míg a legfiatalabb testvér, Torbjörn a szállítási igazgató. Apjuk, Alf élvezi a boldog nyugállományt, ám mindig készen áll jó tanáccsal segíteni.
„Édesapánk remek munkát végzett a vállalat fejlesztésében az ügyfeleivel együtt, jól ápolta velük a kapcsolatot. Ugyanez igaz az alkalmazottainkhoz és a Volvo Trucks márkához fűződő viszonyra. Apa mindig úgy érvelt, hogy ha megfelelően gondoskodnak rólad, akkor a maradás mellett döntesz. Ez az egyik legfontosabb lecke, amelyet fivéreimmel megtanultunk tőle” – mondja Göran.
A tehetséges munkaerő bevonzása és megtartása a Sanfridssons sikerének alapja. A megbízható járművek és a kiemelt közlekedésbiztonság szintén a kirakós fontos részét képezték mind az alkalmazottak, mind az ügyfelek megtartása kapcsán.
„Akadnak olyanok, akik úgy gondolják, hogy a családunk vérbeli »Volvo-párti«, ám igazából számunkra az a fontos, hogy a teherautók szükségtelen javítások nélkül működjenek. Ezek a munkaeszközeink, és az évek során nagyon sok kilométert teljesítettünk Volvo teherautóinkkal – ráadásul a járművezetőink is rendkívül elégedettek. Így soha nem akadt okunk arra, hogy beszállítót váltsunk” – magyarázza Göran.
A járművezetők figyelembe vétele azt jelentette, hogy számos alkalmazott a vállalattal maradt szakmai élete jelentős részében. A teherautó-vezetők közül a leghosszabb ideje – 34 éve – Svante Alexandersson dolgozik a cégnél. Ő az a vezető, aki a vállalat első Volvo FH teherautóját vezette a típus 1993-as bemutatásakor, még ma is emlékszik arra, hogy a jármű milyen érzéseket keltett benne és másokban.
Kisfiúként arról álmodtam, hogy egyszer én is teherautót vezetek majd, és folyton nyaggattam édesapámat, hogy engem is magával vigyen.
„Alf Sanfridsson mondta, hogy kapok egy új teherautót. Amikor a Volvo FH teherautót kiszállították, valami egészen újszerűt képviselt, és mivel kezdetekben szinte csak nekünk volt a típusból, rendkívül nagy feltűnést keltett. Mindenki utánafordult, akármerre is mentünk! Én tizenkét évig vezettem azt a teherautót, mielőtt végül valahol második életet kezdett” – emlékezik vissza.
Azóta Svante már a Volvo FH két újabb generációját is vezette, így szorosan figyelemmel követhette a fejlesztéseket. Véleménye szerint a légrugózás és az I-Shift bevezetése megvédte a testét, így az nem ment tönkre. Míg az elektronikus kormányrendszer nagy segítséget jelentett a pótkocsik szállítása, valamint a tolatás és a lerakodás során a kiszállításokkor. Különösen elégedett legújabb Volvo FH16 550 teherautójával.
„A Volvo FH fejlesztése fantasztikus eredményeket hozott. Ebben a legújabb teherautóban a kormánykerék és az ülések állíthatósága teljesen új lehetőségeket tár fel. A fűtés probléma nélkül működik, a tetőablak jó mennyiségű fényt enged be, a szélvédő megnövelt távolsága levegősebbé teszi a fülkét, így jobban érzem magam vezetés közben. Az ágy pedig a legjobb a Volvo FH fülkékben” – mondja, majd hozzáteszi:
„A Sanfridssons gondoskodik az alkalmazottairól. Soha nem kérdőjelezték meg, hogy nekünk, vezetőknek a legjobb eszközöket biztosítsák, például az ésszerű kényelmi csomagokat a fülkébe. Ez olyan, amit munkavállalóként értékel az ember.”
Svante és Göran is elégedett a Volvo-motorokkal. Immár két és fél éve HVO szintetikus dízel üzemanyaggal üzemelnek. E megújuló üzemanyag jóvoltából a Sanfridssons csökkenthette éghajlati hatását, és Göran szoros figyelemmel kíséri a jövőbeli szállítmányozáshoz szánt új, fenntartható hajtásláncok fejlesztését. A környezetvédelmi kérdések mindig is kiemelt szerepet játszottak a Sanfridsson-család számára, akik vidéken, erdők és mezők között nőttek fel. Természetes és egyértelmű, hogy kihasználják a lehetőségeket, megőrizzék a forrásokat és járművezetőiket üzemanyag-hatékonyságra oktassák.
A vállalat a teherautóiról is megfelelően gondoskodik, azokat gyakran 1,2 millió kilométeren keresztül használják, mielőtt eladnák. Közülük néhány azóta már egészen Afrikáig jutott. Néhány évvel ezelőtt Alf véletlenül találkozott az egyik régi Volvo FH teherautójával egy zambiai látogatás során. Akkorra már 3,4 millió kilométeres futásteljesítménynél tartott a teherautó, amely az afrikai járművezetőt és két rakodósegédjét rendkívüli büszkeséggel töltötte el, és amelyen még mindig szerepelt a Herrljunga Cider logója.
A Volvo FH fejlesztése fantasztikus eredményeket hozott.
„Elmesélték, hogy a teherautó tökéletesen működött, és a rendes karbantartáson kívül semmi mást nem igényelt érkezése óta. Elképesztő, hogy a régi Volvo FH teherautóink ilyen hosszú életet élhetnek a világ egy másik részén” – mondja Göran Sanfridsson.
Alapítva: 1961.
Tulajdonosok: Göran, Mats és Torbjörn Sanfridsson.
Teherautók száma: 37, ebből Volvo teherautó: 32.
Alkalmazottak száma: 58, ebből 50 járművezető.
Jellemző szállítmányok: Italok, műanyag csövek, beton, fa, kő, fűszerek.
Használati idő (az értékesítés előtt): 8-10 év.
Nagy ügyfelek: Herrljunga Cider, Pipelife, Kryddhuset és továbbiak.
Első Volvo FH: Vásárolták: 1993-ban. Eladták: 2006-ban.
Közlekedésbiztonsági minősítés: 2015 óta.