Valójában a vezető és a jármű találkozási pontja egy teherautó műszerfala. E ponton történik a legtöbb interakció közöttük, éppen ezért a kialakítása központi kérdés a vezetői élmény tekintetében. A lehető legbiztonságosabb és leghatékonyabb kezelést kell lehetővé tennie a vezető számára azáltal, hogy biztosítja az információk elérhetőségét, a funkciók könnyű kezelhetőségét.
A Volvo Trucks legújabb műszerfalának tervezése a leggyakrabban használt, kulcsfontosságú elemek meghatározásával kezdődött. Az alapos kutatómunka – többek között teherautó-vezetők által kitöltött kérdőívek és velük végzett interjúk – eredménye részben még a tervezőcsapatot is meglepte.
„Azt tudtuk meg, hogy a műszeregységben számos műszer csak hagyományból szerepel – korábban senki sem kérdőjelezte meg szükségességüket” – magyarázza Carin Larsson, a Volvo Group Trucks Technology terméktervezési részlegének vezető interakciós szakértője. „Ám a formatervezők munkájának éppen ez az egyik kulcsa. Folyamatosan meg kell kérdőjelezni a dolgokat, tudni kell, hol a határ, hiszen csak ekkor tudunk valami még jobbat alkotni.”
Következésképpen a kisebb műszerek közül többet eltávolítottak és digitális kijelzőre cserélték ezeket. A két fő műszer, a sebesség- és fordulatszámmérő – amelyek hagyományosan egymás mellett találhatók – egyetlen központi kijelzőegységbe olvadtak össze. Az eredmény egy letisztultabb, rendezettebb műszeregység és egyedi megjelenés.
„Rendkívül fontos a tágasság és a tér, ugyanis az nyugalmat és tisztánlátást biztosít” – mondja Larsson. „Néha a műszerfalon annyi különböző fény és kijelző világít, hogy az egy karácsonyfára emlékeztet. Rendezetlenné válik, elvonja a vezető figyelmét. Azonban a dizájn egyszerűsítésével könnyen funkcionálisabbá válhat.”
Ezt az elvet alkalmazták a műszerfal többi részén is, nagy és egyértelműen jelzett kezelőszerveket találunk olyan elrendezésben, amelyben minden funkció könnyen megtalálható. A cél biztosítani, hogy a járművezető képes legyen folyamatosan az útra koncentrálni, nem kell keresgélnie a műszereket vagy kezelőszerveket. Az is fontos, hogy fülkén belüli teljes környezet egyetlen közös egységként működjön együtt, ugyanis a vezető így fogja majd megtapasztalni azt.
Egyértelmű, hogy az emberi interakció a tervezői munka központi eleme Carin Larsson és a Volvo Group Trucks Technology kötelékében dolgozó csapat számára. „Interakció-tervezőként a tervezési munkában a legelejétől rész veszünk azért, hogy biztosítsuk, hogy a józan ész a logika határozza meg, hogy hová kerülnek az egyes funkciók” – teszi hozzá Carin Larsson. „Néhány vállalatnál a hardverek tervezést végzik el először, majd utána odaadják az interakciós csapatnak, akiknek így alkalmazkodni kell a kész helyzethez. Így a végtermék nehezen kezelhető és rossz funkcionalitású.”
Formatervezőként mindent meg kell kérdőjelezni. Csak így csinálhatsz valamit máshogyan, csak így alkothatsz valami jobbat.
Praktikussága és funkcionalitása mellett a rendezett műszerfal a teherautó jellegzetesen skandináv, minimalista esztétikumát is fokozza, ez is fontos szempont a formatervezők számára. Ideális esetben egy fülke belseje olyannyira egyedi és jellegzetes, hogy a kormány mögé ülve azonnal egyértelmű, hogy egy Volvo teherautót vezetünk.
„A Volvo egy prémiummárka, így a dizájnnak is ezt kell sugallnia. Az ügyfelektől kapott visszajelzések alapján ők is érzik ezt a minőséget a fülkébe beszállva – vagyis a műszerfal fontos üzenetet közvetít.”
Beosztás: vezető interakciós szakértő, terméktervezés, Volvo Group Trucks Technology
Életkor: 45.
Szolgálati évek a Volvo márkánál: 11.
Munkahely: A Volvo Group Trucks Technology európai dizájnstúdiója a svédországi Göteborgban.