Trucks

Automatizálási építőkövek

Gyorsan nyit meg kapukat az automatizálás az új, rendkívül fejlett – és egészen a közelmúltig egyszerűen elképzelhetetlen – szállítási megoldások felé. Ám az úttörő elképzeléseket lehetővé tévő műszaki megoldások többsége már ma is elérhető.
Önvezető hulladékgyűjtő teherautó
A Volvo Dinamikus Kormányzás, az Ütközésfigyelmeztetés Vészfékrendszerrel, az Adaptív Sebességszabályzó és az I-Shift automatizált váltó megnyitják az utat az olyan fejlett szállítási megoldások előtt, mint például az önvezető hulladékgyűjtő teherautó.

Bányászat és hulladékbegyűjtés Svédországban vagy éppen cukornád-betakarítás Brazíliában – a Volvo Trucks az automatizálás által kínált sokszínű és igazán eltérő megoldásokat tesztel. Mindegy, hogy egy önvezető hulladékgyűjtő teherautó vagy éppen konvojozás a téma, mindegyik kifejlesztett koncepcióban az automatizálást nagy részben olyan alapvető technikák teszik lehetővé, mint a Volvo Dinamikus Kormányzás, az Ütközésfigyelmeztetés Vészfékrendszerrel, az Adaptív Sebességszabályzó, az I-Shift automatizált váltó és az érzékelők. E jellemzők egy része már ma szériafelszereltségként elérhető a Volvo Trucks új járműveiben. Bár ezek még nem az automatizáláshoz készültek, mindegyik rendelkezik olyan képességekkel, amelyek lehetővé teszik azt. Az alapfeltételeket megteremtő komponensek mellett csak érzékelők (radar, LIDAR, kamera és antenna) és új szoftver szükségesek egy teljesen automatizált megoldáshoz.

1. Szabályzóegység
A szoftver kulcsfontosságú a komponensek együttműködésének biztosítására. A teherautó különböző érzékelőivel észlelt és az antennán keresztül érkező információkat a szabályzóegység összegyűjti, feldolgozza és elemzi. Ez alapján küldi el utasításait a teherautó különböző automatizált komponenseinek.

2. Adaptív Sebességszabályozó
Az Adaptív Sebességszabályozó (ACC) tartja a beállított sebességet, illetve azt automatikusan hozzáigazítja az elöl haladó járműhöz. Működősének alapja a jármű előtti forgalmat figyelő radar. Ugyanezt a rendszert használják a konvojozásnál, ez biztosítja, hogy minden jármű a megfelelő sebességet tartsa, valamint biztonságos távolságot az elöl haladó teherautóhoz képest.

3. Antenna
A jármű-jármű kommunikáció (a konvojozásban használják), a jármű-infrastruktúra kommunikáció és a GPS-alapú navigáció (az autonóm cukornád-betakarító teherautóban alkalmazzák) során antenna fogadja és továbbítja az információkat.

4. Ütközésfigyelmeztetés Vészfékrendszerrel
Az Ütközésfigyelmeztetés Vészfékrendszerrel figyelmezteti a vezetőt a ráfutásos ütközés veszélyére, egy fenyegető ütközést észlelve pedig automatikusan lefékezi a járművet. Egy kamera és radar ismeri fel a teherautó előtti objektumokat, méri azok sebességét és távolságát. Ugyanezt a rendszert használják a Volvo Trucks automatizált járművei az ütközések elkerülésére.

5. Érzékelők
Minden automatizált jármű esetében szükségesek az érzékelők a környezetben található álló és mozgó objektumok felismerésére. Az érzékelők száma és elhelyezése a teherautó alkalmazási területétől függ, ám minden esetben az a céljuk, hogy a fő processzor számára bemeneti adatokat nyújtsanak a jármű helyzetének jobb megértéséhez.

6. Volvo Dinamikus Kormányzás
A VDS fő célja, hogy csökkentse a vezető terhelését a teherautó kormányzásához szükséges fizikai erőkifejtés minimalizálásával. Ezt a kormányműre épített villanymotorral éri el. Ugyanezt a VDS technikát alkalmazzuk az önvezető teherautók kormányzása során is.

7. I-Shift
A Volvo Trucks vezető automatizált sebességváltója gondoskodik arról, hogy a teherautó mindig az optimális fokozatban haladjon. Olyan fontos tényezőket vesz figyelembe mint a sebesség és az út meredeksége, ez alapján gyorsan kiválasztja és kapcsolja a hatékony haladáshoz legjobban megfelelő sebességi fokozatot. Az automatizált járművekben az I-Shift továbbra is ellátja ezt az alapvető feladatot.