Trucks

Így szerelik össze egy Volvo teherautó fülkéjét

Körülbelül 900 alkatrészből áll össze egy Volvo teherautó fülkéje – mindössze hat óra alatt Göteborg város Tuve városrészében, a Volvo Trucks összeszerelő üzemében.
Végső ellenőrzés a fülkeszerelő soron.
A fülke-összeszerelő sor végén nagy fényerejű lámpák világítják meg az összeszerelt fülkét a fényezés és az illesztések ellenőrzésére.

Rendkívül jól szervezett folyamat a titka mindennek, amelyben minden egyes részlet és művelet a maximális sebességet, precizitást és hatékonyságot szolgálja.

„Fontos, hogy minden együttműködjön” – mondja Paulina Lundgren, a fülkefelszereltség gyártástervezési csapatvezetője. „Mindennek simán kell működnie: a műszaki megoldásoknak, a gyártástervezésnek, az anyagszállításnak és az operátorok munkamódszerének. Mindennek tökéletesnek kell lennie.”

Az összeszerelés a fülke vázával kezdődik, amelyet a Volvo Trucks fülkegyára épített és fényezett le Svédország északi részén, majd Umeå városából vonaton utazott a Tuve gyárba Göteborgba. A munkatársak előkészítik a fülkét a fő összeszerelő sorra a műszerfal tartókonzoljának és az elülső fedélnek az eltávolításával. Ezután a fülke bekerül a fő összeszerelő sorra, ahol egy méter/perc sebességgel mozog majd.

A fülke összesen 56 különböző munkaállomáson halad át. A munkatársaknak átlagosan 5,5 perc áll rendelkezésére ahhoz, hogy elvégezzék feladataikat mielőtt a fülke továbbhaladna a következő állomásra. Mindegyik állomást gondosan úgy terveztünk, hogy a legnagyobb hatékonyságot és sebességet biztosítsa, az összes eszköz és alkatrész a lehető legközelebb, a legkényelmesebb módon álljon kézre. A biztonság és az ergonómia szintén alapvető fontosságú, a munkatársak számára sok emelési segédet és segítséget nyújtunk.

„Az összes munkaállomást úgy építettük ki, hogy bárki dolgozhasson ott” – mondja Paulina Lundgren.

 

Az összeszerelő sor egy halcsontvázhoz hasonló felépítésű: a fő sor középen található, oldalról pedig a nagyobb modulokat építő kisebb előszerelő sorok csatlakoznak. A műszerfal esetében még az előszerelő sort is további előszerelő sorok szolgálják ki: az egyes alkatrészeket összeszerelik kisebb modulokká, amelyekből aztán megépítik a teljes műszerfalat, amelyet a fő soron egyben építenek be egy fülkébe.

Mindennek simán kell működnie: a műszaki megoldásoknak, a gyártástervezésnek, az anyagszállításnak és az operátorok munkamódszerének. Mindennek tökéletesnek kell lennie.

Átlagosan 750–900 alkatrészből áll egy fülke. Összesen körülbelül 3500 különböző cikkszám létezik és számtalan az eltérő specifikáció, így tulajdonképpen szinte minden fülke egyedi. A folyamat rendkívül összetett, úgy terveztük, hogy minimalizálja az emberi hiba kockázatát. Például annak biztosítására, hogy az alkatrész-összekészítők a megfelelő alkatrészeket gyűjtsék össze az egyes fülkékhez, egy lámparendszer jelzi, hogy a következő fülkéhez melyik alkatrészek szükségesek. Amint mindent szükségeset összekészített és azokat a fő gyártósorra elszállították, a munkatárs egyszerűen megnyom egy gombot a következő fénysor aktiválásához.

Az alkatrészek és komponensek döntő többségét kézzel építik be. Azonban két robotot használnak a szélvédők, az oldalablakok és a Volvo FH fülkék esetében a tetőablakok beszerelésére. Mindegyik tapadókorongok segítségével emeli meg az üvegeket és óvatosan forgatja azok élét egy ragasztóadagoló alatt. A fülke körüli érzékelők biztosítják, hogy az a robotkarok számára megfelelő helyzetben legyen. A programozásának köszönhetően minden robot tudja, melyik fülketípus található éppen a soron, s a kalibrációnak köszönhetően az üvegeket 0,1 milliméteres pontossággal helyezik fel.

Az utolsó állomásokon a munkatársak az összes kezelőszervet ellenőriznek. Nagy fényerejű lámpák világítják meg a fülkét a fényezés és az illesztések ellenőrzésére. Ezután átszállítják az alvázsorra, ahol összeházasítják az alvázzal és a hajtáslánccal.

Fülke-összeszerelés – Tuve

  • 3500 cikkszám a fülkeszerelésen.
  • 240 operátor dolgozik a fülkeszerelő területen a gyártásban.
  • 56 munkaállomás a fülkék összeszerelő során.
  • 5,5 perc átlagos ciklusidő az egyes munkaállomásokon.
  • 6 óra alatt ér végig egy fülke a teljes összeszerelő soron.
  • 120 fülke készül jelenleg a tuvei gyárban naponta.