Trucks

Így változtatta meg az elektronikus kereskedelem Kína logisztikai iparágát

Az elektronikus kereskedelem nemcsak a vásárlási szokásokat változtatta meg Kínában, hanem a logisztikai iparágat is. Hirtelen az üzemidő és a hatékonyság vált a legfontosabbá.
Volvo FH menet közben Sanghajban
Kína gyorsan növő elektronikus kereskedelmi ipara igen jövedelmező az olyan fuvarvállalatoknak, mint a Sanxiao Logistics.

Az elektronikus kereskedelem nemcsak a vásárlási szokásokat változtatta meg Kínában, hanem a logisztikai iparágat is. Hirtelen az üzemidő és a hatékonyság vált a legfontosabbá.

Kína e-kereskedelmi ipara világszerte a címoldalakra került, hiszen tavaly az ország megelőzte az Amerikai Egyesült Államokat, immár az ázsiai ország a világ legnagyobb elektronikus kereskedelmi piaca. Szinte egyik napról a másikra Kína több légiónyi fehérgalléros munkavállalója, a trendi fiataloktól a farmerekig, az interneten vásárol. Tavaly novemberben egyetlen, rekordot jelentő napon a kínai fogyasztók 280 millió rendelést adtak le az ország legnagyobb e-kereskedelmi vállalatánál. Ám a kínai digitális bevásárlóközpontok nemcsak a kínai vásárlási szokásokat változtatják meg, hanem az ország logisztikai szektorát is átalakítják.

„Most ez alapvetően nem az árról szól, hanem arról, hogy az áruk időben eljussanak a céljukhoz” – mondja Zhou Zhili, a Sanxiao Logistics elnöke.

Zhou Zhili egy 1500 éves fa gyökeréből faragott teázóasztal mögött ül a Sanghaj külvárosában található irodájában. A hagyományos kínai módszer szerint önti ki teáját, amelynek része a tealevelek megnedvesítése és áztatása, valamint a csészék és az asztal vízzel való többszöri fröcskölése – a legjobb íz eléréséig. Zhou e teázóasztal mögött ülve fogadja beszállítóit és ügyfeleit.

A Volvo teherautóink segítségével építettük fel a márkánkat. Ezek megbízható járművek, ami fontos a munkák megszerzéséhez.

Első pillantásra Zhou Zhili tradicionális jellemnek tűnik. Már a hetedik századi Tang-dinasztia idején is teát ittak és hasonló asztalok mögött ülve tárgyaltak az államférfiak. Kerek arcával és fésült fekete hajával egy másik történelmi személyre is emlékeztet – Mao Ce-tung képmása díszíti mind a mai napig a kínai köztereket és bankjegyeket.

Ám valójában Zhou éppen a modern Kínát az elmúlt harminc évben átalakító hatalmas változások bizonysága.

Zhou valaha Kína egyik legszegényebb vidékén parasztként élt, ám barátoktól és rokonoktól összekuporgatott annyi pénzt a kilencvenes évek elején, hogy megvehesse első teherautóját.

„Akkora örömöt jelentett ez, hogy az első éjszakán a teherautóban aludtam” – meséli Zhou széles mosollyal.

Innen indulva mászott felfelé a ranglétrán, és az akkor még állami tulajdonú Sanxiao flottamenedzserévé nevezték ki. Amikor a vállalat logisztikai részlegét kiszervezték, hogy önálló logisztikai szolgáltatóvá váljon, Zhou lett az elnök.

Ma a Sanxiao Logistics egy kiterjedt vállalat, amely Kínában több mint 20 logisztikai központot és egy 500 járműből álló flottát üzemeltet, ebben egyre nagyobb arányban szerepelnek Volvo teherautók. Zhou vette meg az első új Volvo FH vontatót Kínában. Mostanra már a Volvo új generációjának nyolc FH teherautója dolgozik a flottájában.

Egyúttal ez egy olyan vállalat, amely jól példázza, hogy Kínában milyen rugalmasan alkalmazkodnak a változásokhoz még a nagy vállalatok is.

Csodával határos módon a Sanxiao Logistics egy fél évvel ezelőtt még szinte nem is végzett e-kereskedelmi kiszállításokat. Mára ez a megbízások több mint 50 százalékát alkotja.

A Volvo teherautók elengedhetetlenek ehhez a fordulathoz, mondja Zhou Zhili: „A Volvo teherautóink segítségével építettük fel a márkánkat. Ezek megbízható járművek, ami fontos a munkák megszerzéséhez.”

Úgy tűnhet, hogy viszonylag egyszerű feladat a Kínához hasonló hatalmas, robbanásszerűen fejlődő gazdaságokban fejleszteni egy vállalatot. Azonban a piac mérete és az ország gyors gazdasági növekedése ellenére a szállítási iparág túlkínálattal és eredménytelenséggel küzd – így sok üzemeltető nem igazán képes nyereséget elérni.

Az országban jelentős kormányzati támogatású infrastruktúra-projekteket indítottak a globális pénzügyi válság Kínára gyakorolt hatásának korlátozására. Ezek eredményeképpen a teherautók piaca drámai módon felduzzadt, és 2010-ben 1,3 millió új teherautó értékesítésével tetőzött.

Ma se szeri, se száma a kínai utakon közlekedő teherautóknak. Gyakran a rakományukra várva tétlenül állnak a városokon kívül a teherautók, és a járművek harmada üresen közlekedik visszafelé egy fuvar után.

E kemény piacon a Sanxiao Logistics számára a nyereségesség kulcsának az bizonyult, hogy a nagy értékű árukra koncentráltak, így többek között az e-kereskedelem termékeire, valamint időérzékeny feladatokat vállaltak.

Filozófiám vezetni a változást, nem csupán követni azt.

Hatékonyságának növelésére és az iparág komplexitásának hatékony kezelésére a Sanxiao új szakértőket vett fel, köztük a vállalat aktuális flottamenedzserét, aki a TNT multinacionális cégnél szerzett logisztikai tapasztalatot. Számos konkurensük addig vezeti a teherautóját kíméletlenül, amíg a motorjuk már gazdaságtalanul üzemel vagy menet közben lerobban. Ezzel szemben a Sanxiao a Volvo Arany Szerződésekbe fektetett minden Volvo teherautója esetében, e szervizszerződések maximális üzemidőt és kis üzemanyag-fogyasztást biztosítanak.

„Manapság teherautóinktól havi 40 000 kilométeres futásteljesítményt várunk el: megállás nélkül dolgoznak” – mondja Zhou.

Részben éppen Kína hatalmas kiterjedése tette lehetővé, hogy az elektronikus kereskedelem ilyen erőssé váljon. Az interneten keresztül a messzi nyugati területeken lakók hozzáférnek ugyanazokhoz a trendi árukhoz, mint a kozmopolita Sanghaj polgárai.

Egy ilyen hatalmas piacot lefedni kihívás. Azonban éppen a nagy távolságoknak köszönhetően virágzik a Sanxiao. Éppen ezeken a hosszú utakon fizetődik ki, hogy a vállalat olyan járművekbe fektetett, amelyek kiemelkedő üzemanyag-hatékonyságot és üzemidőt kínálnak. A vállalat által vásárolt első új, fekete FH például 4000 kilométert tesz meg Sanghajból Kína távoli nyugati területéig.

Zhou számára a vállalkozása fejlesztése nem megterhelő kihívás. „A kihívások egyben lehetőségek is” – hangsúlyozza ki. „Filozófiám vezetni a változást, nem csupán követni azt.”

 

A FLOTTA

Volvo teherautók a flottában

Járművek:  8 darab FH 440 6×2 vontató, 6 darab FH 480 6×2 vontató és 8 darab FH 460 6×2 vontató az új generációból.
Munkakörnyezet: Távolsági fuvarok igen különböző éghajlatokon. Kína déli része szubtrópusi, míg Kína északnyugati részén a hőmérséklet akár -20 °C környékére is süllyedhet.
Jellemzők: Minden Volvo teherautó I-Shift automatizált váltóval és két ággyal rendelkezik. A nyolc új FH 460 6×2 vontató olyan fejlett megoldásokkal bír, mint a Volvo Dinamikus Kormányzás, a Sávtartást Támogató Rendszer és az Adaptív Sebességszabályozó.
Üzemanyag-fogyasztás: 37 liter/100 kilométer az 55 tonna szerelvény-össztömegű járművek esetében.