Automatizálás a Volvo Trucks szemszögéből

Több mint húsz éve kezdte meg úttörő munkáját a teherautók automatizálása terén a Volvo Trucks. Számtalan új műszaki megoldás hajtja előre az iparágat, ám mindig a Volvo ügyfeleinek igényei állnak a középpontban. A göteborgi Volvo Trucks fejlesztőcsapattól kaptunk bepillantást a rendkívül felvillanyozó automatizálási lehetőséget hordozó jövőbe.

Automatizálási szegmensek

A bányászattól és a hulladékgyűjtéstől a cukornád-betakarításig és a konvojozásig – az automatizálás igazán lelkesítő lehetőségeket tár fel.

Kétségkívül várakozással és fantasztikus elképzelésekkel töltenek el sokunkat az automatizálás jelentette lehetőségek. Ám ezeket a fejlett műszaki megoldásokat már most a gyakorlatban alkalmazzák számos iparágban. A vállalkozások ma egyre élesebb versenyhelyzetben működnek, az automatizálás pedig megadja a lehetőséget a termelékenység növelésére, az energiafelhasználás csökkentésére és a biztonság fokozására.

A Volvo Trucks az automatizálás fejlesztésének élvonalában jár már több mint két évtizede. Az I-Shift automatizált váltó már a 2000-es évek eleje óta szerepel a kínálatban, az olyan aktív biztonsági rendszerek, mint az Adaptív Sebességszabályozó és az Ütközésfigyelmeztetés Vészfékrendszerrel pedig az iparág vezető megoldásaiként mércéket állítottak az elmúlt években. Az automatizálás fejlődése értelemszerűen új megoldásokat és szolgáltatásokat, valamint egy folyamatosan alakuló üzleti modellt eredményez. 

Mikael Karlsson

Mikael Karlsson, a Volvo Trucks Termelékenység és Új Koncepciók alelnöke.

Az embert helyezik a középpontba a Volvo Trucks által jelenleg fejlesztett automatizált megoldások. Bár maga a technika az emberi tényezőket egy gépére cseréli, a fókuszban teljes egészében az ügyfél számára kedvező felhasználói élmény áll. Mikael Karlsson, a Termelékenység és Új Koncepciók alelnöke ezt így foglalja össze: „Olyan új automatizálást alkotunk meg, amelyet lépésenként vezetünk be a vezetési élmény kiegészítésére. Ez a termelékenység fokozásának egyik fő eszköze. A megoldásokat igénylő ügyfelekkel együttműködve megpróbáljuk megérteni a problémáikat, és velük együtt dolgozva alkotunk meg valami újat.”

Munkánkat a technika és az ügyfélelőny találkozásánál végezzük. Kiindulásként az ügyfelünk ügyfelei által támasztott elvárásokat vesszük szemügyre.

Hayder Wokil, Önvezető és Automatizált Vezetés

Volvo Trucks

Nagyon fontos korán bevonni az ügyfeleket az automatizálás fejlesztésének folyamatába. A Volvo Trucks csapatai sok különböző kisebb kísérleti projekten dolgoznak, amelyek mind különböző stádiumban tartanak. Ezek a tesztüzemek segítenek meghatározni, hogy az adott megoldás a gyakorlatban is életképes-e, ugyanis ideális esetben valós körülmények között az ügyféllel közösen tesztelik ezeket. „A rövid fejlesztési időszakokban gyorsan megtudjuk, hogy egy adott megoldás az ügyfél előnyére válik-e” – folytatja Mikael Karlsson. „Ez egy szoftverközpontú megközelítés, amelyben az értéklánc nagyobb részét vesszük figyelembe. A kis tesztprojektek mellett kihasználjuk a »gumiszalag-elvet« is, vagyis elménkkel messze a jövőre koncentrálunk, és engedjük, hogy a kísérleti programok magukkal húzzanak minket a célunk felé.” 

Két fronton dolgozik automatizálási stratégiáján a Volvo Trucks. Először is olyan zárt, körülhatárolt területeken dolgozunk, mint a bányák, a magánterületek és kikötők, másodsorban pedig közúton. „Véleményünk szerint a nagyfokú automatizálást korábban érjük majd el a zárt területeken, hiszen itt gyakran kevésbé bonyolult a közlekedés” – mondja Sasko Cuklev, az Ügyfélmegoldások és Új Koncepciók igazgatója. „Közúton sokkal összetettebb feladat az automatizálás megvalósítása. A zárt területek gyakran magánterületek, így itt nem érvényesek a különböző korlátozások, vagyis gyorsabban és gazdaságosabban tesztelhetjük a megoldásainkat. A zárt területeken rendkívül sokat tanulhatunk, majd felhasználhatjuk ezeket az információkat a közúti megoldásokhoz.”

A hat hónap és másfél év közötti időtartamú kísérleti projektekre koncentrálva gyorsan elérhetünk eredményeket, gyorsan elérhetünk előnyöket. Hayder Wokil, az Önvezető és Automatizált Vezetés igazgatója. „Munkánkat a technika és az ügyfélelőny találkozásánál végezzük. Kiindulásként az ügyfelünk ügyfelei által támasztott elvárásokat vesszük szemügyre. Olyan megoldásokra fókuszálunk, amelyek a nehéz, ismétlődő és időigényes feladatokat minden érintett számára egyszerűbbé teszik. Például az automatizálási megoldásokat bevezethetjük olyan áruterminálokon, ahol sok le- és felrakodás történik, ahol a teherautók igen sok hátramenetet végeznek. Ez segít elkerülni az apró baleseteket, ezzel minimalizálja a teherautó sérülését, maximalizálja az üzemidejét.”

Sasko Cuklev

Sasko Cuklev, a Volvo Trucks Ügyfélmegoldások és Új Koncepciók igazgatója.

Az érintettekkel folytatott beszélgetésből egyértelműen kiderül, hogy az automatizálási folyamat egyik jelentős tényezője a járművezető fontos szerepe – mindegy, hogy aktív vagy passzív szerepkörben. „Minden arról szól, hogy a vezető munkáját biztonságosabbá és egyszerűbbé tegyük, az ügyfél üzletmenetét pedig jobbá” – mondja Sasko Cuklev. „Brazíliában egy olyan ügyféllel dolgozunk együtt, aki cukornádat termeszt. Jövőbeli terményük jelentős részét elveszítették amiatt, hogy a munkásaik áthajtottak a termésen. Az automatizált rendszerrel a járművezetők a meghatározott útvonalat követik, nem tapossák össze a nádat. A vezetési sebesség optimalizálása egy másik olyan terület, amelyet kielemeztünk. A járművezetők feleslegesen sok energiát használnak el azzal, hogy túl gyorsan hajtanak, majd aztán várniuk kell. Segíthetünk csökkenteni az energiafelhasználást azzal, hogy támogatást nyújtunk a megfelelő sebesség megválasztásában.”

Minden arról szól, hogy a vezető munkáját biztonságosabbá és egyszerűbbé tegyük, az ügyfél üzletmenetét pedig jobbá.

Sasko Cuklev, az Ügyfélmegoldások és Új Koncepciók igazgatója.

Volvo Trucks

Carl Johan Almqvist

Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.

Néhányak számára talán furcsa és picit nyugtalanító elképzelést jelentenek az önvezető teherautók. Azonban ez a fajta automatizálás már most nagy eredményeket ér el zárt területeken. A Volvo Trucks olyan önvezető teherautókat tesztel, amelyek közvetlenül a robbantás után is dolgozhatnak a bányában. Normál esetben igen hosszú várakozás után folytathatnák csak a munkát. Tehát mind a termelékenységet, mind a biztonságot fokozza ez, ráadásul az automatizált működés során kisebb a teherautó alkatrészeinek kopása és elhasználódása. Közúton pedig energiát takaríthatnak meg a teherautók az autópályákon összekapcsolódva. A konvojozás csökkenti a légellenállást, ugyanis szabályozott módon, kis követési távolsággal haladhatnak a járművek. Egyes automatizált rendszerek közelebb állnak a mindennapi valósághoz, mint mások, ám számos közülük igen széles körű előnyöket biztosíthat – és egyúttal lényegesen biztonságosabbá teheti a munkakörülményeket. 

Számos aktív biztonsági rendszert bemutatott a Volvo Trucks az elmúlt években, ezek mind a fejlett automatizáláson alapulnak. Az Ütközésfigyelmeztetés Vészfékrendszerrel és a Sávtartást Támogató Rendszer radart és kamerát használ arra, hogy információval lássa el a járművezetőt, kiegészítse az ő cselekedeteit, figyelmeztesse őt a fenyegető veszélyre, és szükség esetén megelőzze a balesetet. „Az automatizálás alapja a biztonság” – mondja Carl Johan Almqvist, biztonsági igazgató. „A biztonság, mint szilárd alap, nélkül soha nem válhatnak valósággá az önvezető járművek.” Éppen ezért kell folyamatosan továbbfejleszteni biztonsági rendszereinket. Fontos kihangsúlyozni, hogy filozófiánk mindig a járművezetőn alapul. Az alapvető elemekkel dolgozunk – kilátás, járműkezelés, fékek. Még egy olyan potenciálisan forradalmi megoldás, mint az automatizálás esetében is ismerős kihívásokkal szembesülünk – a vezető figyelemelterelésének különböző formáival. A jövőben az általunk már kidolgozott rendszereket továbbfejlesztjük majd jobb érzékelőkkel, fejlettebb programozással és nagyobb tudású kamerákkal. A kihívás az összegyűjtött információkat úgy feldolgozni, hogy azok még nagyobb mértékben a vezető előnyére váljanak.”

Hayder Wokil

Hayder Wokil, a Volvo Trucks Önvezető és Automatizált Vezetés igazgatója.

Az üzleti modell változását eredményezheti az automatizálási technika gyors előretörése. „Szerintünk a hagyományos termékek és jellemzők mellett a szolgáltatások, illetve megoldások értékesítése növekedni fog” – mondja Sasko Cuklev. Természetesen járművezető-központú a megközelítésünk, ám például a logisztikai központok közötti önvezető szállítási megoldások új lehetőségeket és munkamódszereket nyithatnak meg.”

Szoros és nyílt párbeszéd az ügyfelekkel – a csapat szerint az automatizálás fejlesztésének ez is az egyik kulcseleme. „Az ügyfelek szeretik, ha bevonjuk őket és a jövőbeli fejlesztések részesei lehetnek” – mondja Hayder Wokil. „A megoldások finomhangolásába bevonjunk azon ügyfeleket, akik elmondják, hogy mit gondolnak. Nem tehetünk úgy, mintha mi lennénk a szakértők, hiszen a saját iparágának az ügyfél a szakértője. Éppen ezért létfontosságú, hogy a visszajelzéseket a folyamat minden szakaszában gyűjtsük – azért, hogy jól megértsük az ügyfelet.”

 

Néha a legőrültebb ötletek valósulnak meg.

Hayder Wokil, Önvezető és Automatizált Vezetés.

Volvo Trucks

Folytatja a Göteborgban végzett automatizálási fejlesztőmunka azt az innovációs hagyományt, amely a Volvo Trucks márkát világszinten vezetővé tette a fejlett megoldások megalkotása terén. Ezt a sikert szabad gondolkodás és pragmatizmus kombinációjával sikerült elérni, ismeri el Hayder Wokil. „Néha a legőrültebb ötletek valósulnak meg. Ám minden cselekedetünknek kell, hogy legyen célja. Amit piacra dobunk, annak szolgálnia kell a járművezetőt, az ügyfelet, sőt a társadalom egészét is.”

 

Boliden bánya

Önvezető Volvo FMX teherautókat tesztelnek rendes munkakörülmények között Bolidenben, egy észak-svédországi bányában.

Boliden bánya illusztrációja.

Az önvezető FMX jó példája annak, hogy a teljes automatizálással miként növelhető a termelékenység és a biztonság egy zárt területen.

Boliden bánya, Svédország
Önvezető Volvo FMX teherautókat tesztelnek rendes munkakörülmények között Bolidenben. A teherautók hozzájárulnak a termelékenység és a biztonság fokozásához, ugyanis ezek közvetlenül a robbantás után is dolgozhatnak a bányában. Normál esetben várni kell a munka folytatása előtt. Ez egy példája a teljes mértékű automatizálásnak egy olyan zárt területen, ahol nem szükséges a járművezető.

Renova hulladékgyűjtő teherautó.

Önvezető teherautó esetén elég egyetlen személy a hulladékgyűjtéshez.

Renova hulladékgyűjtő teherautó illusztrációja

Az önvezető teherautó automatikusan végzi a hátramenetet, követi a vezetőt a hulladékbegyűjtés során.

Renova hulladékgyűjtő teherautó, Svédország
Balesetveszélyes hulladékgyűjtő teherautóval lakóövezetben tolatni. Önvezető teherautó esetén azonban elég egyetlen járművezető. A teherautó automatikusan végzi a hátramenetet, követi a vezetőt és begyűjti a házaktól a hulladékot. A svéd Renova újrahasznosítási vállalattal közös kutatási projekt segíti növelni mind a termelékenységet, mind a biztonságot.

Cukornád-betakarítás

A járművezető gyorsít és fékez, azonban az automatizált kormányzásnak köszönhetően a teherautó nem hajt át az elültetett növényeken.

Cukornád-betakarítás illusztrációja.

A cukornád-betakarító teherautó kiváló példája annak, miként növelheti a termelékenységet az automatizálás.

Cukornád-betakarítás, Brazília
Kiváló példája annak, miként növelheti a nyereségességet az automatizálás. Korábban a teherautók e brazil cukornádtermesztő termésének jelentős részét tönkretették. Az automatizálás jóvoltából a teherautó az aratógép nyomát követi. A járművető gyorsít és fékez, ám automatizált kormányzás segíti munkáját. Így a termés jó részét megmentik.

Konvojozás.

Ma egy átlagos teherautó akár tíz százalékkal csökkentheti az üzemanyag-fogyasztását konvojozással, ez az érték a következő évtizedekben várhatóan 15 százalékra emelkedik majd.

Konvojozás illusztrációja

Az összeköttetés jóvoltából a konvojban haladó járművek kommunikálnak egymással, így szabályozzák a távolságot és a sebességet.

Konvojozás
Az összeköttetés jóvoltából a konvojban vagy országúti vonatban haladó teherautók kommunikálnak egymással. Szabályozható a követési távolság, a sebesség, a fékezés. A követő teherautók radart és kamerát használnak, valamint az elöl haladó járművektől információkat kapnak. Ma egy átlagos konvojban akár 10 százalék üzemanyagot megtakaríthat egy teherautó. Ez az érték a következő évtizedben 15 százalékra emelkedik majd – ahogy a teherautók egyre kisebb távolságban követik egymást. A CO₂-kibocsátás is csökken az üzemanyag-megtakarítás eredményeképpen, míg a biztonságot fokozza, hogy az összekapcsolt teherautók információkat osztanak meg egymással.

Kapcsolódó tartalom

Cikkek szűrése

5 true 5