Megoldják a vezetőhiányt

Vezetőhiány okoz aggodalmat a fuvarozási iparágban. Ausztráliában a probléma különösen jelenetős, ezért Peter Voorhoeve, a Volvo Group Australia elnöke és ügyvezető igazgatója, valamint kollégái proaktív módon igyekeznek megoldani a helyzetet.

Peter Voorhoeve.

„Szeretnénk megszólítani és motiválni azokat a potenciális járművezetőket, akik ebben az iparágban kívánnak dolgozni” – mondja Peter Voorhoeve.

Mikor észlelte a Volvo Group Australia a járművezető-hiány problémáját?
„Ez a probléma már jó néhány éve lebeg a fejünk felett. Két évvel ezelőtt Victoria állam Szállítmányozási Szövetsége elnökének gálavacsoráján tartottam beszédet arról, hogy jobban kellene törődni a járművezetőkkel, és arról, hogy az új FH típust mennyire vezetőközpontú tervezés jellemzi – mire spontán taps tört ki a közönség soraiban. Mindannyian kellemesen csalódtak, hogy egy ilyen kijelentést egy teherautó-gyártótól hallhattak, hiszek ők mind az új járművezetők bevonzására kerestek segítséget. Ekkor értettük meg, hogy milyen jelentős probléma ez.”

Mit tettek a felismerés nyomán?
„Első körben ügyfeleinket kérdeztük ki. A tőlük érkezett visszajelzés értelmében a professzionális teherautó-vezetők kiöregedtek, nagyon kevés friss vér érkezett az iparba, s hiányzott a sokszínűség is. Ezt követően egy részletesebb felmérést végeztük, amelybe közel 600 vállalatot és 35 000 teherautó-vezetőt vontunk be. Ügyfeleinket üzleti partnernek tartjuk, így bármi, amit e probléma megoldására teszünk, az végső soron nekik segít. Emellett az ausztrál nehézkategóriás teherautó-piac vezetőjeként szeretnénk visszaadni valamit az iparágnak és a társadalomnak egyaránt.”

Mit gondol, mi tántorítja el a fiatalokat attól, hogy karriernek a teherautó-vezetést válasszák?
„Ez a munka nem számít túlságosan »menőnek«. Még mindig rossz a teherautó-vezetők és a szállítási iparág egészének nyilvános megítélése. A megfelelően felépített és megszervezett képzés, valamint az országosan elfogadott képesítés hiánya szintén iparági probléma. Pedig a valóságban a mai járművezetőknek nagyon professzionális módon kell viselkedniük, dolgozniuk. Ők a vállalatuk nagykövetei, és ezt szeretnénk mi is népszerűsíteni jobb kommunikáció által. A teherautó-iparági média itt Ausztráliában nagyon segítőkésznek bizonyult az üzenet továbbítására, ám piacvezető gyártóként szeretnénk kihasználni pozíciónkat arra, hogy ezt az üzenetet még szélesebb publikumhoz eljuttassuk.”

Milyen konkrét kezdeményezéseket indítottak?
„A 2017-es évben a Volvo Group Australia egy Járművezetői Akadémiát alapít, ez biztosítja majd a szükséges oktatást és tapasztalatszerzést ahhoz, hogy a nehéz-kategóriás jogosítvánnyal rendelkezőkből professzionális teherautó-vezetőt alakítson ki. Szeretnénk megszólítani és motiválni azokat a potenciális járművezetőket, akik ebben az iparágban kívánnak dolgozni. Ez az egész iparágban elismert képesítést ad, amellyel a vezetők könnyebben találhatnak munkát. Sűrű kereskedői hálózatunk jóvoltából egész Ausztráliában elérjük az összes fontos helyet.”

A női járművezetők hiánya folyamatos problémát jelent. Hogyan bátorítják a hölgyeket, hogy hivatásszerűen is a kormány mögé üljenek?
„Rendkívüli büszkeséget jelent számunkra, hogy a Pilbarai Nehézfuvarozó Lányok oktatási intézmény partnerei között tudhatjuk magunkat. Ez egy olyan járművezetői akadémia, amely kifejezetten hölgyek számára jelent belépőt az iparágba. Két teherautót támogatunk, s folyamatos az együttműködésünk velük. Számos olyan hölgy található az országban, akik teherautó-vezetők kívánnak lenni, megszerezték a jogosítványt, ám nincsen tapasztalatuk. Ez a kezdeményezés igazán pozitív hatású.”

Az ausztráliai vezetőhiány számokban

  • A nem ömlesztett áruk belföldi fuvarozásának 75 százaléka közúton történik. A közúti áruszállítási igény a várakozások szerint 2030-ra a duplájára nő.
  • A fuvarvállalatok 46 százaléka már most a professzionális járművezetők hiányával küzd.
  • A megkérdezettek 88 százaléka szerint Ausztráliában negatív a teherautó-vezetők megítélése.
  • Az ausztrál teherautó-vezetők átlagéletkora 47 év.
  • A járművezetők csupán 15 százaléka fiatalabb 30 évesnél.
  • A Volvo Group Australia által megkérdezett vállalatokban csupán a járművezetők 3 százaléka hölgy.

Az adatok a Volvo Group Australia által 2016 májusában kiadott Professzionális teherautó-vezetők hiánya című jelentésből származnak.

Kapcsolódó tartalom

175 tonnás közúti vonattal az ausztrál sivatagon keresztül

Ausztrália outback néven ismert „Isten háta mögötti” részén egy 52 éves nagymama ül egy három hajtott tengelyű Volvo FH16 kormánya mögött egy 175 tonna össztömegű road train, azaz közúti vonat élén. Négy pótkocsi áll mögötte és egy hosszú, forró, ...

Tökéletes keverék biztosítása

Az ausztrál flottatulajdonos, Craig Fox két dologra vezeti vissza a szállítási iparágban elért sikerét: kifizetődő rakományok szállítása és a legkülönfélébb áruk elvitele....

A lehető legmagasabb szintű képzettség

Fontos szerepet töltenek be a magasan képzett járművezetők. Létfontosságúak a Jardlers Åkeri svéd fuvarvállalat számára....

Cikkek szűrése

5 true 5