Még a tapasztalt teherautó-vezetőt is próbára teszik a kanadai hegyi utak

Rod Stanley teherautó-vezető 18 éve szállít túlsúlyos szállítmányokat. Jelentős tapasztalata ellenére Kanada nyugati részének kanyargós hegyi útjai és korlátozott vezetési órái még őt is próbára teszik.

Kövesse Rod Stanley teherautó-vezetőt Nyugat-Kanada érintetlen szépségű, távoli vadonjában a Vezetők világa aktuális részében.

Rod Stanley kávét iszik.

Rod Stanley több mint negyven éve dolgozik teherautó-vezetőként, ebből az utóbbi 18 évet túlsúlyos szállítmányok fuvarozásával töltötte.

Felhős reggelre virradt Stewart településen, Brit Columbia tartományban. Felhők nehezednek a hegyek csúcsára az újonnan épített kikötő körül, amely az alaszkai határ közelében egy keskeny öböl mélyén található. Nagy teherhajók futnak be ide a világ minden pontjáról, olyan nagy terhekkel, amelyeket több száz kilométerre az ország belsejébe kell szállítani.

A rakodón, amelynek talaját az eső sarassá tette, Rod Stanley teherautó-vezető és kollégái egy 66 tonnás feldolgozóegység félpótkocsira rakodásával küzdenek. Az első kísérlet kudarccal zárul, amikor kiderül, hogy a szállítmány túlterheli a hátsó tengelyeket. Rövid gondolkodást követően úgy döntenek, hogy megfordítják a feldolgozóegységet, így a teherautó – egy Volvo VNX 600 lóerő teljesítménnyel és I-Shift váltóval – nagyobb részt visel a teherből. Ezúttal jobban sikerül a művelet. „Most már csak meg kell néznünk a tömegeloszlást, azaz az egyes tengelyek terhelését, és ha minden rendben, akkor indulhatunk is” – mondja Rod.

Azonban hiába készültek el, kollégáival meg kell várniuk amíg beesteledik. A Brit Columbia tartományban fekvő Stewart falu és a szomszédos Alberta tartomány határa közötti utak szűkek és kanyargósak. Rod rakományával 1500 kilométert tesznek meg, és az út első szakaszán számos olyan híddal kell megbirkózni, amelyeket nem nehézszállítmányokra építettek. 

Bele sem merek gondolni, hogy mi történne, ha defektet kapnánk itt kint a sötétben.

Rod Stanley

teherautó-vezető

Ahhoz, hogy itt szállíthassanak különleges mérnöki vizsgálatokat kellett végezni, valamint speciális engedélyt szerezni a tartományi hatóságoktól. Azért, hogy a többi közlekedő biztonságát ne veszélyeztessék, Brit Columbia tartományban az útvonalengedély csupán éjszaka és olyan utakon érvényes, amelyeket a forgalom elől lezártak. Ennek eredményeképpen már vaksötét az éjszaka és igen elhagyatott a vidék, mire Rod és kollégái elhagyják Stewart falut.

Rakodó.

A rakodón Rod Stanley és kollégái felkészülnek arra, hogy megvizsgálják, a rakomány tömege hogyan oszlik el az egyes tengelyeken.


„Akadnak hátrányai az éjszakai utazásnak. Mindent sokkal könnyebben végez az ember nappal, hiszen olyan látjuk, hogy mit teszünk – márpedig ez nem éppen jellemző a zseblámpa fényénél végzett éjszaki javításra. Bele sem merek gondolni, hogy mi történne, ha defektet kapnánk itt kint a sötétben” – mondja.

Másik kihívása az éjszakai vezetésnek az, hogy Kanada e részén az út két oldalán fekvő erdőkben rengeteg a medve és az egyéb vadállat. Bár elöl és hátul is kísérőjárművek segítik Rod munkáját, rendkívüli mértékben kell figyelnie, folyamatosan készen kell állnia egy hirtelen lassításra vagy egy akadály kikerülésére.

A Mammoet csapata megbeszélésen.

Az ilyen nagyméretű rakományok szállítása csapatmunkát igényel, rengeteg tervezést és gondos koordinációt.

„Szinte egész életemben az ország északi részében vezettem, nagyon szeretem ezt. Azonban a vadvilág miatt mindig is aggódtam, hiszen elegendő csupán egy szempillantásnyi idő ahhoz, hogy valami kiszaladjon eléd. Múlt télen kiugrott elém egy állat, amikor egyedül mentem felrakodni. Elpusztult szegény, ezért is aggódom értük mindig. Azonban itt Stewartban mindezidáig mindig a szerencse kísért.”

Rod 40 éve dolgozik teherautó-vezetőként, az utóbbi 18 évet a Mammoet alkalmazásában töltötte, ez egy nemzetközi nehézteher-emelő és -szállító vállalat. Az évek során számos olyan terhet szállított, amelyek tömege az 500 tonnát is meghaladta, így a most szállított feldolgozóegység tömege nem is tűnik olyan nagynak. Azonban Rod szerint a Brit Columbia tartományban tapasztalt útviszonyok miatt a rakomány mérete, tömege és szélessége kihívást jelent minden résztvevő számára.

„Nincs két ugyanolyan feladat. Ezt már megtanultam, és ezért is lelkesedek ennyi év után is az újabb és újabb megbízatások iránt. Szeretem a csapatmunkát is, valamint a rengeteg logisztikát és tervezést, amelyet egy ilyen művelet igényel” – magyarázza, majd hozzáteszi:

„Vezetőként az első években megéltem a teherautózás magányos oldalát – hosszú napokig nem találkozol ismerőssel. Azonban ezt a fajta munkát jobban szeretem, ugyanis ebben rengeteg ember vesz részt egy csapatként, és nagyon jó barátokká váltunk. Nagyon megszoktam ezt, nehéz lenne visszaszoknom az egyedüli munkavégzésre.”

Vezetőként az első években megéltem a teherautózás magányos oldalát – hosszú napokig nem találkozol ismerőssel.

Rod Stanley

teherautó-vezető

Átkelés a Nass folyón.

A Nass folyó hídja a legszűkebb a Brit Columbia tartományon át vezető út 55 hídja közül.

Ez az út igazán különleges Rod és kollégái számára, hiszen ez az első alkalom, hogy egy Volvo teherautót tehet próbára. A Mammoet cég, amelynek ő és kollégái dolgoznak, egyik alapértéke a biztonság – akárcsak a Volvo Trucks márkának –, így miután megszokta az új teherautót, Rod igen kellemesen csalódik.

„Ez egy igen remek teherautó. Elegendő forgatónyomatékot és teljesítményt kínál, finoman üzemel, kényelemes és tágas – vagyis mindazt nyújtja, amire egy vezető vágyik. Különösen kényelem terén múlja felül a megszokott járművemet. Az is feltűnt, hogy minden kapcsoló karnyújtásnyi távolságon belül található, így nem kell levenni a szememet az útról. Ha megszokod a teherautót, akkor nagyon biztonságosan vezethető, márpedig nálunk ez az elsődleges prioritás” – foglalja össze.

Az első két éjszaka során Rod és kollégái este 10 óra és hajnali 6 között vezetnek. A harmadik műszak később, éjfélkor kezdődik, ugyanis amikor majd a szállítmány átlép a hátáron Alberta tartományba, ott csak a nappal lesz érvényes az engedély. Rod elmagyarázza, hogy e küldetés egyik legnagyobb kihívása átállni az éjszakai vezetésről a nappali munkavégzésre. A test összezavarodik, ezért nagyon nehéz eleget aludni a műszakok között, hiába lenne elegendő idő a pihenésre.

Hogy az éjszakai műszakok során ébren maradjon, gyakran friss levegőt enged a fülkébe, szénszavas üdítőt és vizet iszik, valamint klasszikus rockzenét, így például Led Zeppelint hallgat a rádión. Sokat gondol két gyermekére és unokáira, valamint arra, hogy mi mindent csinálnak majd közösen, amikor hazaér. Miután a rakományt lerakta Redwater városában, egy hét szabadság várja, így egyenesen hazamegy az Edmonton városában található otthonába és egy hétre sátorozni indul a családjával.

„Tulajdonképpen a családommal töltött időért élek. Nagyon szeretem a gyermekeimet és az unokáim is nagyon közel állnak a szívemhez. Várom már, hogy láthassam őket felnőni, amikor néhány év múlva nyugdíjba megyek, hiszen ennek a nagy részét kihagytam a saját gyermekeim esetében, ugyanis sok időt töltöttem úton. Akkoriban nem léteztek mobiltelefonok, sőt itt még vonalas telefon sem akadt, így amikor dolgoztam, akkor olykor egy hétig sem tudtam beszélni a családommal. A ma elérhető technológiával sokkal egyszerűbb teherautó-vezetőnek lenni.”

Amikor itt utazom át, akkor mindig az jut eszembe, hogy milyen szerencsésnek mondhatom magam, hogy fizetnek azért, hogy ilyen szép tájakon utazzak, míg másoknak szabadságot kell kivenni ahhoz, hogy eljöhessenek ide. Kétségkívül ez a teherautó-vezetők életének egyik legjobb kiváltsága.

Rod Stanley

teherautó-vezető

Brit Columbia és Alberta tartományok határának közelében Rod és teherautója a kanadai Sziklás-hegységet szelik át. A hajnal fénye felfrissíti az éjszakai vezetés okozta fáradtság ellenére, mindig fellelkesíti, ha a Jasper Nemzeti Parkon hajthat át. Ez egész Kanada egyik legszebb tája.

 

A szerelvény Nyugat-Kanadában halad.

Bár elöl és hátul is kísérőjárművek segítik Rod Stanley munkáját, rendkívüli mértékben kell figyelnie, a vadvilág miatt folyamatosan készen kell állnia egy hirtelen lassításra.

„Rendkívüli látványt nyújtanak a fák, ahogy változik a színük, valamint a kristálytiszta, zöld víz és a tükröződések, amelyeket a felhők fölött felkelő nap idéz elő. Ez mindig lenyűgöző látvány, amelyet a hozzá tartozó vadvilág egészít ki – vapitik, medvék, kecskék, bárányok. Amikor itt utazom át, akkor mindig az jut eszembe, hogy milyen szerencsésnek mondhatom magam, hogy fizetnek azért, hogy ilyen szép tájakon utazzak, míg másoknak szabadságot kell kivenni ahhoz, hogy eljöhessenek ide. Kétségkívül ez a teherautó-vezetők életének egyik legjobb kiváltsága.”

A vállalat

A Mammoet egy specializált nehézteher-emelő és -szállító vállalat, amely világszerte 5000 munkatársat foglalkoztat. A cég szolgáltatásai a petrolkémiai és bányászati iparágakra, valamint az általános mérnöki, az energiatermelő és a tengeri fúrással kapcsolatos projektekre koncentrálnak.

 

A projekt

Egy hét hónapos projekt keretében a Mammoet négy szállítóegységet üzemeltet szűk fordulóidőkkel Stewart és ügyfelük redwateri telephelye között. Szükség esetén további teherautókat is üzembe állítanak a kikötői műveletek támogatására, a határidők betartásához.

A teherautó és a pótkocsi

Teherautó: nehézfuvarozás.
Típus: Volvo VNX 630.
Motor: Volvo D16, 600 lóerő teljesítmény, 2779 newtonméter forgatónyomaték.
Sebességváltó: Volvo I-Shift.
Vontató: 8×6 (három hajtott tengely).
Tömeg: 119 300 kilogramm szerelvényössztömeg.
Terhelés: 66 000 kg.
Hosszúság: 41,7 m (teljes szerelvény).
Kerekek: 50.
Üzemanyag: akár 1135 literes kapacitás.
Termékjellemzők: 35K kg differenciálművek. Mélyágyas rámpák és meghajtórendszer több pótkocsiból álló kombinációkhoz. A fülke hátfalát védő bukókeret láncokkal és rögzítőkampókkal. Felvezető járművek a túlméretes szállítmányhoz.
Pótkocsi: 9 tengelyes Scheuerle Canadian Highway.
A pótkocsi különleges jellemzői: meghosszabbítható plató (18,55–30,55 méter), hidraulikus felfüggesztés; királycsap vagy távolról kormányozható tengelyek.
Felvezető járművek: 7 kísérő az éjszakai utazáshoz.

A terület

A Stewart és Redwater közötti szállítási útvonal körülbelül 1500 kilométer egy irányban, keresztül Kanada két legnyugatibb fekvésű tartományán, Brit Columbián és Albertán át. Az útvonal sűrű erdőkön és hóval borított hegyeken át, vízesések és gleccsertavak mellett vezet az albertai prérire.

Kapcsolódó tartalom

175 tonnás közúti vonattal az ausztrál sivatagon keresztül

Ausztrália outback néven ismert „Isten háta mögötti” részén egy 52 éves nagymama ül egy három hajtott tengelyű Volvo FH16 kormánya mögött egy 175 tonna össztömegű road train, azaz közúti vonat élén. Négy pótkocsi áll mögötte és egy hosszú, forró, ...

Életben maradni a világ egyik legveszélyesebb útján

Megfontoltság, ügyesség és tapasztalat tartotta életben Juan Manuel Manrique-t 45 éven át a világ egyik legveszélyesebb útján. Ez a chilei Paso de los Caracoles....

Sóbányászat Bolívia nagy fehér síkságán

A fény kíméletlen, a levegő pedig ritka. A világ legnagyobb sósíkságán ember és gép egyaránt átlépi a határait. Dario Machaca Colque teherautó-sofőr több mint harminc éve dolgozik itt....

Cikkek szűrése

5 true 5