Cégünk túlélése a kis üzemanyag-fogyasztáson, a jól képzett járművezetőkön és a kiemelkedően teljesítő teherautókon múlik

Korábban lehetetlennek gondolt szintre csökkentette az üzemanyag-fogyasztást a Jastim lengyel fuvarvállalat – járművezető-továbbképzéssel, különleges ösztönző intézkedésekkel és a legújabb technológiát felvonultató új teherautókba való beruházással.

Több ezer literrel csökkentette az üzemanyag-fogyasztást a Jastim a kedvezőbb légellenállású és Euro 6 C motorral felszerelt új Volvo FH nyerges vontatókkal.

Több ezer literrel csökkentette az üzemanyag-fogyasztást a Jastim a kedvezőbb légellenállású és Euro 6 C motorral felszerelt új Volvo FH nyerges vontatókkal.

A közlekedési torlódás nagyon nem ideális az üzemanyag-fogyasztás szempontjából, ám a jól képzett vezetők ilyenkor is takarékoskodhatnak.

A közlekedési torlódás nagyon nem ideális az üzemanyag-fogyasztás szempontjából, ám a jól képzett vezetők ilyenkor is takarékoskodhatnak.

Lengyelországban, Varsó külvárosában Robert Sek teherautó-vezető lassan araszol a forgalomban Volvo FH nyerges vontatójával. A gazdaságos vezetési stílusára és képességeire büszke vezető számára ez egy frusztráló szituáció. „Ez nem egy jó helyzet” – mondja, miközben egy ismételt megállás után elindul egy közlekedési lámpától. „Azonban itt is rengeteg üzemanyag megtakarítható, ha kiegyensúlyozottan vezetsz, és ha előrelátóan nagy követési távolságot tartasz az elöl haladóktól.” 

Robert Sek több mint 20 éve dolgozik teherautó-vezetőként, ő a Jastim egyik legtakarékosabb vezetője, átlagfogyasztása 24 liter 100 kilométerenként. Ezért cserébe rendszeresen megjutalmazzák a Jastim vállalatnál néhány éve bevezetett, üzemanyag-takarékosságra ösztönző program keretében. Minden járművezető, aki a fogyasztást 28 liter alatt tartja, 300 złoty, azaz körülbelül 70 euró juttatást kap, s ezen felül újabb 100 złoty jár minden további megtakarított literért.

Robert Sek több mint 20 éve dolgozik teherautó-vezetőként, ő a Jastim egyik legtakarékosabb vezetője.

Robert Sek több mint 20 éve dolgozik teherautó-vezetőként, ő a Jastim egyik legtakarékosabb vezetője.

Ez a program csak egyike azoknak az ösztönző intézkedéseknek, amelyeket a Jastim a flottája fogyasztásának csökkentésére vezetett be. További intézkedésként új teherautókba és technológiákba fektetnek be. A Jastim legújabb járműveiben a Volvo Trucks új Euro 6 C motorja dolgozik, s már a legfrissebb légellenállási optimalizációkkal is rendelkeznek, amelyeket kifejezetten az állandó 60–90 kilométer/óra sebességgel haladó járművekhez tervezett a márka. Az Euro 6 C lépcsőjének megfelelő motor és a csökkentett légellenállás együttesen akár további három százalék üzemanyag-megtakarítást kínálnak távolsági és regionális fuvarozás során.

Ma olyan fogyasztási értékeket látunk, amelyeket alig 3–4 évvel ezelőtt el nem tudtunk volna képzelni. Mostanra ez már rutinszerű.

„Minden műszaki fejlesztés érdekel minket” – magyarázza Jacek Słowiński, a Jastim tulajdonosa. „Az általunk havonta elhasznált üzemanyag mennyiségét figyelembe véve a további háromszázalékos üzemanyag-megtakarítás több ezer litert jelent.”

Az üzemanyag minden fuvarvállalat esetében a költségek jelentős részét alkotja – gyakran akár a harmadát –, ám a Jastim esetében a vállalat túlélése múlott ezen. „Egészen egyszerűen nem maradt más választásunk” – teszi hozzá Jacek Słowiński. „Ma már megengedhetetlen lenne a három évvel ezelőtti 31–32 literes fogyasztás. Ilyen fogyasztás mellett nem lenne esélyünk a piacon.”

Jacek Słowiński, a Jastim tulajdonosa sikeresen csökkentette az üzemanyag-fogyasztást: új teherautókba, új technológiába és járművezető-továbbképzésbe ruházott be.

Jacek Słowiński, a Jastim tulajdonosa sikeresen csökkentette az üzemanyag-fogyasztást: új teherautókba, új technológiába és járművezető-továbbképzésbe ruházott be.

A Jastim nagyon korán megértette, hogy az üzemanyag-fogyasztás tekintetében a járművezetők legalább olyan fontosak, mint a teherautók – ezért vezették be a juttatási rendszert. „Egyértelművé tettük, hogy a cégünk léte függ az üzemanyag-fogyasztás csökkentésétől” – mondja Słowiński. „Ám azt is tisztáztuk már az elején, hogy a cég szeretné megosztani a megtakarítások egy részét a járművezetőivel. Nem várhattuk el tőlük, hogy úgy vezessenek takarékosan, hogy abból csak a vállalat profitáljon.”   

Ezzel egyidejűleg, a vezetők munkájának jobb támogatására a Jastim járművezető-továbbképzésbe is befektetett, és minden munkatárs, akit Volvo teherautóra osztanak be, még a Volvo Gazdaságos Vezetés tanfolyamát is teljesíti. Ennek köszönhetően a Volvo teherautók vezetői mindig elérik a kitűzött gazdaságossági célokat, teljesítik a havi bónuszhoz szükséges követelményeket.

„A tanfolyamon a vezetők nemcsak az üzemanyag-hatékony vezetést tanulják meg, hanem azt is, hogyan gondoskodjanak a teherautóról megfelelő módon, ami hibamentes üzemeltetést eredményez” – fejti ki Tomasz Wroblewski, a Jastim flottamenedzsere. „Ez jobb jövedelmezőséget jelent a cég számára, a vezetőknek pedig több pénzt a megtakarítási bónusz jóvoltából.”

Varsó, Lengyelország – itt található a Jastim központja. Számos ügyfele azt várja a cégtől, hogy folyamatosan csökkentse az üzemanyag-fogyasztást.

Varsó, Lengyelország – itt található a Jastim központja. Számos ügyfele azt várja a cégtől, hogy folyamatosan csökkentse az üzemanyag-fogyasztást.

Ráadásul az előnyök nem csupán anyagi jellegűek. A Jastim három legnagyobb ügyfele – a Schenker, az IKEA és a DHL – kiemelten kezeli a környezettel kapcsolatos kérdéseket, ezért nyomást gyakorolnak partnereikre, hogy folyamatosan csökkentsék az üzemanyag-fogyasztásukat. A közelmúltban az új járművekkel és a járművezető-továbbképzéssel elért megtakarítások segítettek a cégnek, hogy megfeleljen az ügyfelei nagy elvárásainak.

Eközben Robert Sek előtt megnyílt az út, most már szabadon halad az autópályán. Itt kamatoztathatja igazán a járművezető-továbbképzésen szerzett tudását, valamint a Volvo FH olyan jellemzőit, mint a sebességszabályzó, az I-See és az 500 lóerős Euro 6 C motor. Gyorsan közelít a 85 km/h sebességhez – az oktatás óta tudja, hogy ez az optimális sebesség a távolsági felhasználáshoz, hiszen itt a nagy teljesítmény minimális üzemanyag-fogyasztással társul. Az egyenletes sebesség kulcsfontosságú tényező a sikerhez.

„A motor olyan erős, hogy még az automatizált váltó által választottnál is nagyobb fokozatban haladhatok, ami igen jelentős üzemanyag-megtakarítást eredményez” – magyarázza Robert Sek a vezetési technikája kapcsán. „Az intelligens sebességszabályzóval üresbe kapcsolhatok a lejtőn lefelé, így a teherautó szabadon gurul minimális mennyiségű üzemanyag felhasználásával.” 

Amióta három éve új Volvo FH vontatókba és járművezető továbbképzésbe fektetett be a cég, azóta a flotta átlagfogyasztása körülbelül 32 liter/100 kilométerről 26 literre csökkent.

Amióta három éve új Volvo FH vontatókba és járművezető továbbképzésbe fektetett be a cég, azóta a flotta átlagfogyasztása körülbelül 32 liter/100 kilométerről 26 literre csökkent.

 

Ez tökéletes példája annak, hogy a csúcstechnológia és a jól képzett vezető kombinációja miként eredményez optimális üzemanyag-fogyasztást. Ez az oka annak, hogy a Jastim flottájának átlagfogyasztása közel 32 liter/100 kilométerről 26 literre csökkent. A legjobb vezetők, mint például Robert Sek, átlagfogyasztása 24 l/100 km. „Ma olyan fogyasztási értékeket látunk, amelyeket alig 3–4 évvel ezelőtt el nem tudtunk volna képzelni” – foglalja össze Jacek Słowiński. „Mostanra ez már rutinszerű.”

JASTIM

Alapítva: 1999
Tulajdonos: Jacek Słowiński
Központ: Varsó, Lengyelország
Alkalmazottak száma: 94, ebből 70 járművezető
Megbízások: Belföldi és nemzetközi árufuvarozás és -továbbítás. A cég ügyfélkörébe jelenleg körülbelül 200 vállalat tartozik, a három legnagyobb ezek közül a DB Schenker, az DHL és az IKEA.
Volvo teherautók a flottában: 4 darab Volvo FH 500 és 21 darab Volvo FH 460
A teherautó specifikációja: Volvo FH nyerges vontató Globetrotter fülkével, D13K500 Euro 6 C lépcsőjű motor, az F nemzedékhez tartozó I-Shift automatizált váltóval, gazdaságossági csomaggal és I-See előrelátó sebességszabályzóval; Ütközésfigyelmeztetés Vészfékrendszerrel és Sávtartást Támogató Rendszer.
Üzemanyag-fogyasztás: 26 liter/100 kilométer – négy évvel ezelőtti érték: 32 l/100 km.
Járművezető-továbbképzés: Az összes járművezetőnek legalább évente egy továbbképzésen részt kell vennie. A Volvo járművek vezetőinek képzését mindig a Volvo Trucks Lengyelország végzi.
Egyéb szolgáltatások: A Jastim vállalat a Volvo teherautóiban a Dynafleet rendszert használja. A cég a teherautókat a Volvo Financial Services révén lízingeli 3–4 éves időtartamra.