Nincs egyetlen globális megoldás

Lehetőségeket és kihívásokat is jelent a szállítási iparág számára a fenntartható szállítás felé való elmozdulás. A Volvo Trucks folyamatosan dolgozik az energiahatékonyság növelését célzó új technikák kidolgozásán, ügyfeleivel szoros együttműködésben vezeti a fejlődést.

Lars Mårtensson

A Volvo Trucks a teherautóit szén-dioxid-semleges gyárakban építi. Az újrahasznosítás a környezetvédelmi munka része, a teherautó több mint 90 százaléka újrahasznosítható – és ez az arány csak növekedni fog.

Miként dolgozik a Volvo Trucks a szállítási iparág környezeti lábnyomának csökkentésén?
„Egy olyan átmeneti korszakban élünk és dolgozunk, amelyben az olajtól való függőség évtizedei után a megújuló üzemanyagokra épülő társadalom felé mozdulunk el. Járműgyártóként olyan új technikák kifejlesztésén munkálkodunk, amelyek a tegnapinál hatékonyabbak az erőforrások felhasználása tekintetében a teherautó teljes élettartamát tekintve. Ez azt jelenti, hogy egyre fontosabb a szoros együttműködés, nemcsak a bioüzemanyagok gyártóival, szolgáltatóival és szállítóival, hanem a politikai élettel is. Például az ENSZ-szel közösen olyan ajánlásokon dolgozunk, amelyek nagyobb nemzetközi fejlesztési támogatások, támogató törvények és ösztönzők kidolgozására szólítanak fel.”

Melyik üzemanyagokban hisz a leginkább a Volvo Trucks a jövőbe tekintve?
„Nem hisszük, hogy létezne egyetlen, globális megoldás. Ehelyett különböző időkben a világ különböző pontjain a különböző felhasználásokhoz különböző alternatívákat kell találnunk. Ezenkívül minden üzemanyag egyaránt rendelkezik előnyökkel és hátrányokkal. Fontos, hogy ne csupán a haladás közbeni károsanyag-kibocsátást tekintsük, hanem a teljes életciklust. Mindezek ellenére léteznek olyan megoldások, amelyekről úgy gondoljuk, hogy különösen érdekesek a különböző szegmensek számára hosszú távon – például a gázüzemű járművek és a villamosítás.”

Különböző időkben, a világ különböző pontjain, a különböző felhasználásokhoz különböző alternatívákat kell találnunk.

Lars Mårtensson, környezetvédelmi és innovációs igazgató,

Volvo Trucks

Miért nem láthatunk nagyobb beruházásokat a távolsági fuvarozás villamosítása terén?
„A Volvo Trucks márkánál a jelenlegi helyzetben a városi feladatok kapcsán hiszünk az elektromos áram jövőjében, ám a villamosítás hosszú távon a távolsági fuvarozásban is nagy potenciállal bír. A teljesen elektromos távolsági fuvarozáshoz folyamatos áramellátás szükséges, például az útfelületbe épített elektromos sínek formájában, amikor az akkumulátoros villanymotoros távolsági járművek nem lehetségesek. Mivel a villamosított utak a társadalom részéről jelentős beruházást igényelnek az infrastruktúra terén, ez a trend valószínűleg inkább egy távolabbi jövőben elképzelhető. Ennek ellenére mi folytatjuk tesztjeinket. Már most szükségesek ugyanis az alternatív megoldások. A gáz az egyik ilyen opció, amely lehetővé teszi, hogy gyorsan kifejlesszünk környezeti szempontból jelentős előrelépést jelentő új termékeket.”

Akadnak új fejlemények a gáziparban?
„A regionális és távolsági fuvarozás számára új gázüzemű járművet dobunk piacra 2018-ban. Sikerült megnövelnünk a jármű gáz részét több mint 90 százalékkal a korábbi, Euro 5 minősítésű gázüzemű járművünkhöz képest. A folyékony gáz elegendő energiát biztosít akár 1000 kilométeres hatótávolsághoz is. Ez annak köszönhető, hogy ez nem egy hagyományos, gyújtógyertyás gázüzemű motor, hanem egy dízelmotor, amelyben a gázt kis mennyiségű gázolaj vagy hidrogénezett növényi olaj (HVO) gyújtja be. Ez a biogáz környezeti előnyeit a dízelmotor teljesítményével, energiahatékonyságával és vezethetőségével ötvözi. Én magam és kollégáim nagyon hiszünk a mentángázban a távolsági fuvarozás terén, ugyanis ez az üzemanyag nagy potenciális környezeti megtakarításokat biztosít a kis szén-dioxid-kibocsátás jóvoltából, ám eközben változatlan teljesítményt kínál.”

HVO

Megújuló forrásból származó gázolaj, amely növényi olajokból vagy állati zsírokból készül, kémiai tekintetben azonos a fosszilis gázolajjal.

Földgáz
Fosszilis gáz, amely nagyrészt metánból áll. A gázolajhoz képest 10-20 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.

Cseppfolyósított földgáz (LNG)
A földgáz alapú LNG és a biogáz alapú bio-LNG üzemanyagokat a tároláshoz és szállításhoz cseppfolyósítják.

Biogáz
Megújuló forrásból származó gáz, amely többnyire metánból áll. Szennyvíziszapból és növényekből, illetve élelmiszer-hulladékból, trágyából és szerves maradványokból készítik. Az éghajlatváltozásra gyakorolt hatást akár 80 százalékkal csökkentheti.

Megújuló elektromos áram
Gyorsan megújuló és végtelen energiaforrásból előállított elektromos áram. Ilyen forrás például a nap, a szél, a biomassza és a víz.

Kapcsolódó tartalom

Cikkek szűrése

5 true 5