Szín, hűség

Teljesen automatizált robotok és színszakértők csapata gondoskodik a Volvo Trucks fényezőüzemében arról, hogy minden fülke egyenletes és kiváló minőségű fényezéssel, valamint a tökéletes színben hagyja el a csarnokot.

Fényezett fülke

Naponta akár 350 fülkét fényeznek a Volvo Trucks fényezőüzemében Umeåban, mindegyiket igen specifikus színárnyalatban.

Andreas Bask

Andreas Bask, a Fényezőlabor vezetője, Fülke- és Járműszerelés, Umeå, Svédország.

Umeå városában, Észak-Svédországban található a Volvo Trucks fülkegyára, az itteni fényezőüzem és -labor fényezi le az összes nehézkategóriás fülkét, mielőtt azokat átszállítanák a fő összeszerelő sorokra. A kiemelkedő minőségű, hibátlan fényezés hosszú és aprólékos munkát igénylő folyamat, amelyhez több mint kilenc kilogramm festék és egy teljes nap szükséges. „Az ügyfelek arra a színre számítanak, amelyet megrendeltek, ha valami mást kapnak, az még apró eltérés esetén is rendkívüli elégedetlenséget szül” – mondja Andreas Bask, az umeåi Fülke- és Járműszerelés Fényezőlaborának vezetője.

Az egész folyamat az ügyféllel kezdődik, aki a Volvo Trucks színpalettáján jelenleg megtalálható több mint 800 különböző színből választhat. A hatalmas választék ellenére a messze legnépszerűbb választás a fehér – pontosabban a Winter White (Télfehér), hiszen az Umeåban fényezett fülkék közel fele ezt a színt kapja. Emellett a fehér további különböző árnyalatai alkotják a maradék ötven százalék nagy részét.

A Winter White kivételével minden színt a helyszínen állítanak elő, hetente körülbelül 4000 liter festéket kevernek itt ki. Amennyiben az ügyfél egy nagyon különleges kéréssel áll elő, amely nem található meg a gyári színpalettán, akkor a fényezőlabor technikusai általában ki tudják dolgozni a megoldást. „Kaptunk már például mintát egy darab szöveten, egy mobiltelefon házán vagy éppen körömlakkot is” – teszi hozzá Andreas Bask. „A legtöbb esetben tudunk az ügyfél által kívánthoz nagyon közeli színeket ajánlani, ellenkező esetben pedig kifejlesztünk egy teljesen új színt. Csak nagyon ritka esetben kell nemet mondanunk. Akkor, ha a szín nem rendelkezik a szükséges tulajdonságokkal.”

Robotokat alkalmaznak a tényleges fényezőmunkára már 2000 óta, sőt mára az egész folyamat teljesen automatizált. A fő fényezőterület alatt egy tárolószoba helyezkedik el, amelyben számtalan vödör különböző színű festék található – mindegyiket vonalkód azonosítja, s csővezetékkel kapcsolódik a fenti robotokhoz. Itt két–három termelési napra elegendő festéket tárolnak.

 

Yvonne Määttä ellenőrzi a fülkét

A nagymértékben automatizált, számítógép-vezérlésű rendszer ellenére az emberi látás és tapintás még mindig fontos. Yvonne Määttä és a többi minőségügyi ellenőr megvizsgálnak minden fülkét hibák vagy dudorok után kutatva.

Az ügyfelek arra a színre számítanak, amelyet megrendeltek, ha valami mást kapnak, az még kis eltérés esetén is rendkívüli elégedetlenséget szül.

Andreas Bask, a fényezőlabor vezetője, Fülke- és Járműszerelés, Umeå

Automatizált fényezőrendszer.

Egy fejlett, teljesen automatizált rendszer a kiválasztott vödörből mintegy szívószálon keresztül szívja fel a festéket. Gondoskodik arról, hogy csak a szükséges mennyiségű festéket használja fel.

A fejlett, teljesen automatizált rendszer a kiválasztott vödörből mintegy szívószálon keresztül szívja fel a festéket. Gondoskodik arról, hogy csak a szükséges mennyiségű festéket használja fel, ezzel minimalizálja a veszteségeket. Ezt egy oldószer követi, amely kitisztítja a vezetékeket, így a különböző színek nem keverednek.

Az elmúlt években a fényezőüzem keményen dolgozott a környezeti lábnyomának mérséklésén, főként a felhasznált oldószer mennyiségének csökkentésével. Az öt gyártósorból három vízbázisú festéket használ, és egy fejlett tisztítórendszer feladata minimalizálni a tisztításhoz felhasznált termékek mennyiségét.

Az összes réteget figyelembe véve körülbelül kilenc kilogramm festéket használnak fel minden fülkéhez. Az első két réteg korróziógátló. Ezt egy primer követi, ehhez jobban tapad a fényezés, és nagyobb tartósságot biztosít, valamint gondoskodik a színhelyességről. A következő réteg vagy egy alapozó réteg, amelyet egy áttetsző réteg követ vagy egy pigmentált fedőréteg közvetlenül a primer rétegre. Ezek a lakkrétegek alkotják az ügyfél által meghatározott végleges színárnyalatot, valamint mechanikai jellemzőket. 

Színpaletta

Színek széles palettájáról választhatnak az ügyfelek a Volvo Trucks színadatbázisából. Amennyiben még ez sem elég, akkor a fényezőlabor megpróbálhatja kikeverni az egyedi színt.

A fülkével együtt egy kis fémlemezt is lefényeznek, amely a minőségellenőrzés kulcsfontosságú része. Amikor kész a folyamat, ezt a lemezt beviszik a fényezőlaborba, ahol berakják a spektrofotométerbe, s összehasonlítják a központi adatbázisban tárolt színmintával. Nagyon sok szín és árnyalat hasonlít első ránézésre, az apró különbségeket szemmel nehéz észrevenni. Amennyiben a spektrofotométer eltérést fedez fel, akkor a fülkét visszaküldik a sorra, hogy újrafényezzék.

A végső ellenőrzés egy emberi szemmel, erős fénycsöves világítás mellett végzett vizuális szemrevételezés, hogy ne maradjon kihagyott hely vagy rendellenesség. A minőségbiztosítási munkatársak még a kezüket is végighúzzák a felületen, hogy meggyőződjenek arról, hogy nincsenek dudorok, karcok vagy egyenetlen felületek. 

Csak akkor kerül át az összeszerelő sorra egy fülke, ha ezeken a teszteken már mind megfelelt.

Festékkeverés

Hetente körülbelül 4000 liter festéket kevernek az umeåi helyszínen.

800 színárnyalatot kínál jelenleg a Volvo Trucks.
250–350 fülkét fényeznek le Umeåban naponta.
64 000 fülkét fényeztek le 2016-ban.
9 kilogramm festéket használnak minden fülkéhez.

Kapcsolódó tartalom

Cikkek szűrése

5 true 5