„Úton” Szibériában

Szibéria szívében rendkívül gazdag a vadvilág, ám az úthálózat szegényes, sőt néhol nem is létező. Itt egy terepjáró Volvo teherautó segíti elő Nyikolaj Goncsarov biztonságát és megélhetését.

Nyikolaj Goncsarov célja mindössze 120 kilométerre található, ám hiszen jórészt földút vezet odáig, amelyet hatalmas pocsolyák és árkok jellemeznek.

Közel 20 éve él Nyikolaj Goncsarov Oroszország legnagyobb kiterjedésű régiójában, Jakutföldön. Ebből immár egy évtizedet a lenszki székhelyű Transzotdelsztroj (TOS) fuvarvállalatnál töltött teherautó-vezetőként.

„A sár a legnagyobb problémánk és a rossz utak” – mondja Nyikolaj, majd viccesen hozzáteszi: „Itt nincsenek is utak, csak útirány, amerre mennünk kell.”

Nyikolaj mai feladata, hogy betonlapokat szállítson Peleduj kikötőjéből egy építési területre Csajanda térségébe. Itt a Gazprom, Oroszország földgázóriása egy gázmező kitermelésén dolgozik. A célállomás nincsen túl messze, mindössze 120 kilométerre található. Ám trükkös eljutni oda, hiszen földút vezet odáig, amelyet hatalmas pocsolyák és árkok jellemeznek.

„Itt csak a szívós, terepjáró teherautók képesek dolgozni, működni” – mondja Nyikolaj a Volvo FMX 460 6×6 nyerges vontatója fülkéjében ülve. Mindössze pár hónapja vezeti ezt a járművet, ám közel tíz évet töltött már más Volvo teherautók kormánya mögött. „Ez egy remek, egy robusztus teherautó.”

Miközben a teherautót rakodják a kikötőben, Nyikolaj a háta mögötti Léna folyóra mutat.
„A Léna folyó Jakutföld életadó verőere. Minden árut főként a folyón szállítanak, mind fölfelé, mind lefelé.”

 

Mély sár

Ilyen körülmények között csak a Volvo FMX típushoz hasonlóan szívós, terepjáró teherautók képesek dolgozni, működni.

Nyikolaj Goncsarov

Nyikolaj Goncsarov a Léna folyóra mutat és elmagyarázza, hogy Jakutföld sok részében nincsen más lehetőség az áruszállításra.

Amikor nyáron szabadon hajózható a folyó, rettentően nagy a forgalom errefelé, hiszen Jakutföld nagy részére egyedül így lehet eljuttatni a rakományt. A hajón érkező árukat a kikötőkből teherautók szállítják tovább a különböző célpontokra szerte a régióban, e járművek gyakran földutakon haladnak, amelyek minden eső nyomán sárossá válnak.

Nyikolaj élénken emlékszik egy pár évvel ezelőtti alkalomra, amikor az utat az eső sártengerré változtatta.
„Az esőzés után egy meredek agyagos emelkedőn kellett volna feljutnunk, ám a teherautók nem tudták megmászni. Egy ideig küszködtünk, ám teljesen hiába. Így két napig a teherautókban éltünk, vártuk a szárazabb időt. Az eső elállt, megélénkült a szél és felszárította az utat. Csak ekkor tudtunk továbbmenni.”

Ám az ilyen alkalmak igazán ritkák, magyarázza, hiszen a Volvo terepjáró teherautói a legrosszabb körülményekkel is megbirkóznak. Télen, amikor a Léna befagy, akkor az útépítők kiépítik a „havas utat”, amely az erdőn át egészen Uszty-Kut városáig vezet.

„Nálunk aztán nagy a fagy télen, az nem vicc” – meséli Nyikolaj. „Sokszor –40 vagy –45 Celsius-fokra süllyed a hőmérséklet. Néha még a –50 fokot is eléri. Na, és? A Volvo könnyedén elviseli ezt is!”

Nyikolaj tapasztalt és óvatos is, így a kihívást jelentő jakutföldi utakon is biztonságosan közlekedik. Szinte már mind ismeri ezeket a hatalmas pocsolyákat – tudja, hogy melyik oldaluk a mély. Amikor a kikötőt elhagyva a teherautó közelít egy ilyen tócsához, Nyikolaj megoszt néhány jó tanácsot.

„Ez nem túl méretes, ám mégsem mehetsz át rajta nagy sebességgel. Le kell lassítani, kisebb fokozatba kapcsolni, hogy óvatosan átkelhess rajta.”

Itt nincsenek is utak, csak útirány, amerre mennünk kell.

NYIKOLAJ GONCSAROV,

a TOS teherautó-vezetője

Amikor az utak sarasak, még a legnagyobb elővigyázatosság és tapasztalat sem mindig mentheti meg a vezetőket a bajtól. A földúton Nyikolaj is egy kis balesetet szenved, ugyanis egy kő szorul a kerekek közé. Kiszáll a fülkéből, megvizsgálja a helyzetet, előszedi a nagykalapácsot, és a követ kisebb darabokra töri, amelyek leesnek.

„Egy kő sérülést okozhat az abroncson, vagy akár ki is szakíthatja azt, ami defektet okozhat” – magyarázza Nyikolaj már ismét a fülkében ülve. „Szerencsére sikerült felaprítanom a követ a kalapáccsal, így kiszabadult. Akadnak olyan esetek, amikor le kell szerelni egy kereket vagy leereszteni azt, hogy eltávolíthasd a követ.”

 

Pocsolyákon halad át a jármű

Nyikolaj tapasztalt és óvatos is, így a kihívást jelentő jakutföldi utakon is biztonságosan közlekedik. Szinte már mind ismeri ezeket a hatalmas pocsolyákat – tudja, hogy melyik oldaluk a mély.

Kerekek mély sárban

A földúton mély a sár, tudnod kell, pontosan merre mehetsz, hogy el ne akadj.

Valamivel távolabb egy másik teherautó áll a földúton, vezetője idegesen járkál körülötte. Nyikolaj megállítja teherautóját, kiszáll a fülkéből és odasétál, beszédbe elegyednek. Visszatérve elmagyarázza, hogy az elakadt járművet ki kéne vontatni, ám ő nem tud segíteni a vezetőnek, hiszen Volvo teherautója teljes terheléssel megy. Ilyen útviszonyok esetén a vezetők összetartása létfontosságú, jegyzi meg Nyikolaj.

„Ha valamelyikünk rászorul, akkor segítünk neki. Így működik ez ezeken az utakon.”

Néhány kilométer után Nyikolaj megáll a teherautóval, hogy rövid szünetet tartson és főzzön egy teát.

„Elsősorban a szépsége, az érintetlen természet és a tiszta folyók vonzottak engem Jakutföldre” – meséli körültekintve.

A Szibéria délnyugati részéből, a Kemerovo régióból származó férfi a nővérét meglátogatni jött Jakutföldre. Végül nem is távozott, itt marasztalta a környék természeti szépsége és szárazabb éghajlata, amely még a téli rendkívüli hideget is elviselhetőbbé teszi.

Kövek eltávolítása

A nagy kövek problémát jelentenek a földúton, néha kiszakítják a gumiabroncsokat. Nyikolaj ezúttal fel tudja aprítani a követ egy nagykalapáccsal.

Emellett Nyikolaj lenyűgözőnek találja Jakutföld gazdag vadvilágát is.

„Különböző halakat foghatsz itt, például csukát, sügért és tajment. Egyszer láttam egy anyamedvét a bocsaival. Nyulakat is láttam már. Láttam rókákat és vapitiket. Ez egy vadon, az állatok szabadon élnek itt, az emberek pedig ott dolgoznak a közelükben. Együtt, egymás mellett élünk itt.”

Nem sokkal később a teherautó a földút végén eléri a rendes, aszfaltozott utat. Néhány kilométer múlva egy nyerges vontatót találunk az útszéli árokban.

„Valószínűleg elaludt a vezető a kormány mögött” – mondja Nyikolaj. „A burkolt út pihentetőként hat a vezetőkre, akik így veszítenek a koncentrációjukból” – teszi hozzá.

Nyikolaj integet a TOS egy másik Volvo teherautóját vezető kollégájának, aki éppen visszafelé tart a feladata után. Szeret a cégnek és a főnökének dolgozni, ugyanis Sztaniszlav Kamaganov biztosítja, hogy mindig legyen munkája a vezetőinek, ne kelljen tétlenül és üresen álldogálnia a járműveknek.

Vezetés Jakutföldön

Nyikolaj Goncsarov lenyűgözőnek találja Jakutföld természeti szépségét, szárazabb éghajlatát és gazdag vadvilágát is. „Elsősorban a szépsége, az érintetlen természet és a tiszta folyók vonzottak engem” – magyarázza.

Léna folyó

Amikor lehetősége nyílik rá, akkor Nyikolaj szívesen horgászik a Léna mellékfolyóiban, amelyek mellett elhalad a feladatai során.

A feladat teljesítve, Nyikolaj visszatért Peleduj faluba. A TOS teherautói és járművezetői közül sok itt állomásozik nyaranta.

Elmondja, hogy hiányzik neki a felesége, a két lánya és a három lányunokája, akik mind Lenszk városában élnek. Amíg ő itt dolgozik, addig csak néha adódik lehetősége hazamenni hozzájuk. A családjától való távollét munkája elkerülhetetlen része.

„Hazamegyek, és látom, hogy az unokáim nőttek egy picit, tanultak valami újat. Ám értük, a családomért végzem a munkámat, az ő jólétükért” – jegyzi meg.

Transzotdelsztroj (TOS)

Tulajdonos: Sztaniszlav Kamaganov
Alkalmazottak száma: 90
Történelem: A vállalatot 14 évvel ezelőtt alapították.
Fontosabb ügyfelek: Gazprom, Rosznyefty, Schlumberger
Járművek száma: 283
Járműflotta mérete: 60 (ebből Volvo teherautó: 30)
Jellemző szállítmány: Építőanyagok, a gáz- és olajkitermeléshez szükséges komponensek.
A teherautó: Volvo FMX 460 6×6 nyerges vontató. Pótkocsi: Az orosz NARZ vállalat 55 tonna teherbírású félpótkocsija. Feladatok: Betonlapok szállítása Peleduj kikötőjéből építési területekre Csajanda térségében.

Kapcsolódó tartalom

Életben maradni a világ egyik legveszélyesebb útján

Megfontoltság, ügyesség és tapasztalat tartotta életben Juan Manuel Manrique-t 45 éven át a világ egyik legveszélyesebb útján. Ez a chilei Paso de los Caracoles....

Visszahódítva a tengertől

Nigéria legnagyobb városának képe fokozatosan megváltozik. Ami a Lagos városának erodáló partvonalát megvédő tervként kezdődött, Afrika legnagyobb építőipari projektjévé – az Eko Atlantic projektté – nőtte ki magát, egy új városrésszé, amelyet a ...

Sóbányászat Bolívia nagy fehér síkságán

A fény kíméletlen, a levegő pedig ritka. A világ legnagyobb sósíkságán ember és gép egyaránt átlépi a határait. Dario Machaca Colque teherautó-sofőr több mint harminc éve dolgozik itt....

Cikkek szűrése

5 true 5