Tizenöt év alatt a Volvo Trucks márka New River Valley (NRV) gyára az energiahatékonyság és a felelős hulladékkezelés mintapéldájává fejlődött. A Volvo Trucks ügyfelei is észrevették ezt – különösen azok, akik a környezetvédelmet a saját üzletmenetük kapcsán is prioritásként tűzték ki.
„A hatékonyságra és a fenntarthatóságra való törekvés fontos a szállítási megoldások jövedelmezőségét célzó küldetésünkben” – mondja Patrick Collignon, a Group Trucks Operations for North American Manufacturing vezető alelnöke, az NRV üzem korábbi gyárigazgatója. „Éppen ezért a környezetvédelem a vezetési modelljeink és a döntéshozatali folyamataink szerves része.”
Az NRV környezetvédelmi útja azután indult, miután alkalmazottak egy csoportja felmérte és kiértékelte a gyár folyamatainak összes folyékony és szilárd hulladékát. Arra bíztatták a kollégáikat, hogy a lehető legtöbb szemetet hasznosítsák újra, így csökkentsék a környékbeli szemétlerakókba küldött mennyiséget.
A nagy mennyiségben előforduló termékeket, például a kartont és a műanyagokat még a helyszínen összetömörítik és bálázzák az újrahasznosítás előtt. Az ételmaradékok komposztálását a gyár számos pontján megkezdték, az étkezdék pedig komposztálható tányérokra, poharakra és evőeszközökre váltottak. A gyártásban dolgozó csapatok az újrahasznosítható anyagokat sikeresen szétválasztották 22 különböző újrahasznosítási folyamatba. Emellett a festékek oldószereit is visszanyerik, desztillálják és az eredeti specifikációnak megfelelően újra elkészítik, hogy ismét felhasználhassák a fényezőüzemben.
Aztán 2009-ben az NRV vezetősége megemelte a lécet.
„A közvetlen prioritást az energialábnyom csökkentése jelentette, így abban az évben megrendeztük az első energia-kincsvadászatunkat” – mondja Collignon. „A legjobb energia az, amelyre nincs szükségünk – így rendkívül mókás módon tudtunk mindenkit bevonni.”
Sikeresnek bizonyult a motiváció, hiszen a munkatársak több száz energiamegtakarítási ötletet nyújtottak be – az olyan egyszerű megoldásoktól mint az árusító automaták világításának kikapcsolása egészen az összeszerelési folyamatok ésszerűsítéséig. A főbejárathoz vezető út mentén napelemeket telepítettek. Új tetőablakok csökkentették a mesterséges világítás szükségességét. Napkollektoros vízmelegítőket szereltek fel több helyen, például a kantinokba és az öltözőkbe.
Ezek és további kezdeményezések jóvoltából az NRV az Amerikai Egyesült Államokban az első gyárként nyerte el mind a vezető nemzetközi, mind az országos környezetgazdálkodási hivatal tanúsítványát: az ISO 50001 szabvány szerinti minősítést és az Amerikai Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériumának Kiemelkedő Energiaügyi Teljesítmény programjának platina fokozatát.
Az energiamegtakarítások mellett az NRV további eredménye, hogy a gyár immár egyáltalán nem küld szemetet a hulladéklerakókba. Ez azt jelenti, hogy a gyártás során keletkező szemét 100 százalékát újrahasznosítják, komposztálják vagy elektromossággá alakítják.
A gyár 2014-ben elérte az egyik legnagyratörőbb célját: a szén-dioxid-semleges áramra való váltást. A gyár által felhasznált elektromos áramot teljes mértékben metángázból készítik a környék 13 hulladéklerakójában.
A fülkével együtt egy kis fémlemezt is lefényeznek, amely a minőségellenőrzés kulcsfontosságú része. Amikor kész a folyamat, ezt a lemezt beviszik a fényezőlaborba, ahol berakják a spektrofotométerbe, s összehasonlítják a központi adatbázisban tárolt színmintával. Nagyon sok szín és árnyalat hasonlít első ránézésre, az apró különbségeket szemmel nehéz észrevenni. Amennyiben a spektrofotométer eltérést fedez fel, akkor a fülkét visszaküldik a sorra, hogy újrafényezzék.
„Mindig készen kell állnunk arra, hogy kitoljuk a lehetőségek határait” – mondja Collignon. „Ezzel egyidejűleg a pénzügyi hatásokat is figyelembe kell venni. Fel kell ismernünk azt is, hogy az egyik helyen működő megoldás nem biztos, hogy máshol is alkalmazható.”
A nagyobb hatékonyságot célzó hajtóerő az NRV üzemi területein is tetten érhető. Az új VNL és VNR gyártásának kezdetére a gyár egy még fejlettebb túlszórás elleni szabályzótechnikába ruházott be, amelyhez nincs szükség vízre és a korábbi folyamatnál 60 százalékkal kevesebb energiát használ. Porított mészkő fogja fel a feleslegesen kipermetezett festéket – ez megszünteti a festékiszap kezelésének szükségességét –, a mészkőhulladékot a cementgyártásban újra felhasználják.
Az új fényezőüzemmel és a módosításokkal az illékony szerves vegyületek kibocsátása teherautónként több mint 50 százalékkal csökkent. Az új fényezőüzemben új festékszórási technikákat vezettek be, amely csökkenti az egy fülkéhez szükséges festék mennyiségét.
A gyártásban dolgozó csapatok a legújabb és legfejlettebb gyártásfolyamatok előnyeként időt és energiát takarítanak meg. Az NRV a közelmúltban 50 új robottal bővítette a nyerskarosszéria-hegesztőüzemet. Kibővítette 3D-nyomtatási műveleteit is, így ugyanis a hagyományos megmunkálásnál sokkal gyorsabban készíthet alkatrészeket.
„Több rétegből áll az energiaügyi kihívásunk” – mondja Collignon. „Az egyik az emberi viselkedés – le kell kapcsolni a lámpát, ha elhagyunk egy szobát és el kell kerülni a teherautók szükségtelen üresjáratát. Egy másik a gyártásfolyamataink megvizsgálása. Minél több szem tekinti át a folyamatot, minél több ember tesz észrevételeket, annál könnyebb megoldásokat találni.”
A környezetvédelem terén valós különbséget jelentő eredmény eléréséhez erős vezetőségi támogatás, a megfelelő rendszerek és technikák, valamint minden munkatárs teljes odaadása szükséges
Az energiafelhasználást csökkentő folyamatok további folytatására az üzem 2011-ben csatlakozott az Amerikai Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériumának Energiamegtakarítás Most programjához. A kitűzött cél: 25 százalékkal csökkenteni az energiaigényt 10 év alatt. Ezt az NRV egyetlen év alatt túlteljesítette.
Ma a munkatársak új környezetvédelmi célokra koncentrálnak. Megújuló energiaforrásokat keresnek a fűtésre jelenleg használt földgáz helyett. A csapat emellett a helyi energiatermelésre is keres megoldásokat, hiszen ez az energiaköltségek csökkentésének egyik lehetséges módja.
„A környezetvédelem terén valós különbséget jelentő eredmény eléréséhez erős vezetőségi támogatás, a megfelelő rendszerek és technikák, valamint minden munkatárs teljes odaadása szükséges” – foglalja össze Collignon. „Büszke vagyok az elért eredményeinkre, és már várom a következő nagy áttörést!”
Szerkesztői megjegyzés: Október elsejei hatállyal új észak-amerikai termelési struktúrát alakítottak ki az agilitás fokozására és a helyi igényekhez igazodó rugalmasság növelésére. Franky Marchand, a New River Valley üzem alelnöke a GTO igazgatóinak, illetve Jan Ohlsson ügyvezető alelnöknek tartozik majd jelentési kötelezettséggel. A képeken látható Patrick Collignon új megbízást vesz majd át a Volvo Group berkein belül.
Itt épül a VNL, a VNR, a VNX, a VHD és a VAH típus.
2400 alkalmazott.
149 000 négyzetméternyi fedett csarnok.
Szén-dioxid-semleges áramot használnak 2014 óta.
Nulla szemét kerül hulladéklerakókba 2013 óta.