Kitolni a határokat

Járműtechnika és vezetői kényelem terén a legújabb megoldásokkal rendelkeznek a Volvo Trucks új VNL és VNR típusai. Ráadásul egy olyan gyárban épülnek, amely környezetvédelmi szempontból is mércét állít.

Az NRV üzem színfalai mögött

Az új Volvo VNL és VNR típusok gyártása kapcsán a New River Valley gyár több mint 50 százalékkal csökkentette az illékony szerves vegyületek kibocsátását.

Patrick Collignon

A cikk írásakor Patrick Collignon a Group Trucks Operations US vezető alelnökeként szolgált, ám azóta új megbízást vett át a Volvo Group berkein belül.

Tizenöt év alatt a Volvo Trucks márka New River Valley (NRV) gyára az energiahatékonyság és a felelős hulladékkezelés mintapéldájává fejlődött. A Volvo Trucks ügyfelei is észrevették ezt – különösen azok, akik a környezetvédelmet a saját üzletmenetük kapcsán is prioritásként tűzték ki.

„A hatékonyságra és a fenntarthatóságra való törekvés fontos a szállítási megoldások jövedelmezőségét célzó küldetésünkben” – mondja Patrick Collignon, a Group Trucks Operations for North American Manufacturing vezető alelnöke, az NRV üzem korábbi gyárigazgatója. „Éppen ezért a környezetvédelem a vezetési modelljeink és a döntéshozatali folyamataink szerves része.”

Az NRV környezetvédelmi útja azután indult, miután alkalmazottak egy csoportja felmérte és kiértékelte a gyár folyamatainak összes folyékony és szilárd hulladékát. Arra bíztatták a kollégáikat, hogy a lehető legtöbb szemetet hasznosítsák újra, így csökkentsék a környékbeli szemétlerakókba küldött mennyiséget.

Termelés az NRV üzemben

Az NRV gyár 2014-ben elérte az egyik legnagyratörőbb célját: a szén-dioxid-semleges áramra való váltást.



A nagy mennyiségben előforduló termékeket, például a kartont és a műanyagokat még a helyszínen összetömörítik és bálázzák az újrahasznosítás előtt. Az ételmaradékok komposztálását a gyár számos pontján megkezdték, az étkezdék pedig komposztálható tányérokra, poharakra és evőeszközökre váltottak. A gyártásban dolgozó csapatok az újrahasznosítható anyagokat sikeresen szétválasztották 22 különböző újrahasznosítási folyamatba. Emellett a festékek oldószereit is visszanyerik, desztillálják és az eredeti specifikációnak megfelelően újra elkészítik, hogy ismét felhasználhassák a fényezőüzemben.

Aztán 2009-ben az NRV vezetősége megemelte a lécet.

„A közvetlen prioritást az energialábnyom csökkentése jelentette, így abban az évben megrendeztük az első energia-kincsvadászatunkat” – mondja Collignon. „A legjobb energia az, amelyre nincs szükségünk – így rendkívül mókás módon tudtunk mindenkit bevonni.”

Napelemek

Napelemek sora az NRV gyár főbejáratához vezető út mentén.



Sikeresnek bizonyult a motiváció, hiszen a munkatársak több száz energiamegtakarítási ötletet nyújtottak be – az olyan egyszerű megoldásoktól mint az árusító automaták világításának kikapcsolása egészen az összeszerelési folyamatok ésszerűsítéséig. A főbejárathoz vezető út mentén napelemeket telepítettek. Új tetőablakok csökkentették a mesterséges világítás szükségességét. Napkollektoros vízmelegítőket szereltek fel több helyen, például a kantinokba és az öltözőkbe.

Ezek és további kezdeményezések jóvoltából az NRV az Amerikai Egyesült Államokban az első gyárként nyerte el mind a vezető nemzetközi, mind az országos környezetgazdálkodási hivatal tanúsítványát: az ISO 50001 szabvány szerinti minősítést és az Amerikai Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériumának Kiemelkedő Energiaügyi Teljesítmény programjának platina fokozatát.

Az energiamegtakarítások mellett az NRV további eredménye, hogy a gyár immár egyáltalán nem küld szemetet a hulladéklerakókba. Ez azt jelenti, hogy a gyártás során keletkező szemét 100 százalékát újrahasznosítják, komposztálják vagy elektromossággá alakítják.

A gyár 2014-ben elérte az egyik legnagyratörőbb célját: a szén-dioxid-semleges áramra való váltást. A gyár által felhasznált elektromos áramot teljes mértékben metángázból készítik a környék 13 hulladéklerakójában.

Ötlettábla

Az NRV munkatársait arra bíztatják, hogy energiamegtakarítási ötleteket is benyújtsanak a folyamatos jobbítás kultúrájának részeként.

A fülkével együtt egy kis fémlemezt is lefényeznek, amely a minőségellenőrzés kulcsfontosságú része. Amikor kész a folyamat, ezt a lemezt beviszik a fényezőlaborba, ahol berakják a spektrofotométerbe, s összehasonlítják a központi adatbázisban tárolt színmintával. Nagyon sok szín és árnyalat hasonlít első ránézésre, az apró különbségeket szemmel nehéz észrevenni. Amennyiben a spektrofotométer eltérést fedez fel, akkor a fülkét visszaküldik a sorra, hogy újrafényezzék.

„Mindig készen kell állnunk arra, hogy kitoljuk a lehetőségek határait” – mondja Collignon. „Ezzel egyidejűleg a pénzügyi hatásokat is figyelembe kell venni. Fel kell ismernünk azt is, hogy az egyik helyen működő megoldás nem biztos, hogy máshol is alkalmazható.”

A nagyobb hatékonyságot célzó hajtóerő az NRV üzemi területein is tetten érhető. Az új VNL és VNR gyártásának kezdetére a gyár egy még fejlettebb túlszórás elleni szabályzótechnikába ruházott be, amelyhez nincs szükség vízre és a korábbi folyamatnál 60 százalékkal kevesebb energiát használ. Porított mészkő fogja fel a feleslegesen kipermetezett festéket – ez megszünteti a festékiszap kezelésének szükségességét –, a mészkőhulladékot a cementgyártásban újra felhasználják. 

Az új fényezőüzemmel és a módosításokkal az illékony szerves vegyületek kibocsátása teherautónként több mint 50 százalékkal csökkent. Az új fényezőüzemben új festékszórási technikákat vezettek be, amely csökkenti az egy fülkéhez szükséges festék mennyiségét.

A gyártásban dolgozó csapatok a legújabb és legfejlettebb gyártásfolyamatok előnyeként időt és energiát takarítanak meg. Az NRV a közelmúltban 50 új robottal bővítette a nyerskarosszéria-hegesztőüzemet. Kibővítette 3D-nyomtatási műveleteit is, így ugyanis a hagyományos megmunkálásnál sokkal gyorsabban készíthet alkatrészeket.

„Több rétegből áll az energiaügyi kihívásunk” – mondja Collignon. „Az egyik az emberi viselkedés – le kell kapcsolni a lámpát, ha elhagyunk egy szobát és el kell kerülni a teherautók szükségtelen üresjáratát. Egy másik a gyártásfolyamataink megvizsgálása. Minél több szem tekinti át a folyamatot, minél több ember tesz észrevételeket, annál könnyebb megoldásokat találni.”

A környezetvédelem terén valós különbséget jelentő eredmény eléréséhez erős vezetőségi támogatás, a megfelelő rendszerek és technikák, valamint minden munkatárs teljes odaadása szükséges

Patrick Collignon,

Group Trucks Operations US

Az energiafelhasználást csökkentő folyamatok további folytatására az üzem 2011-ben csatlakozott az Amerikai Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériumának Energiamegtakarítás Most programjához. A kitűzött cél: 25 százalékkal csökkenteni az energiaigényt 10 év alatt. Ezt az NRV egyetlen év alatt túlteljesítette.

Ma a munkatársak új környezetvédelmi célokra koncentrálnak. Megújuló energiaforrásokat keresnek a fűtésre jelenleg használt földgáz helyett. A csapat emellett a helyi energiatermelésre is keres megoldásokat, hiszen ez az energiaköltségek csökkentésének egyik lehetséges módja.

„A környezetvédelem terén valós különbséget jelentő eredmény eléréséhez erős vezetőségi támogatás, a megfelelő rendszerek és technikák, valamint minden munkatárs teljes odaadása szükséges” – foglalja össze Collignon. „Büszke vagyok az elért eredményeinkre, és már várom a következő nagy áttörést!”

Szerkesztői megjegyzés: Október elsejei hatállyal új észak-amerikai termelési struktúrát alakítottak ki az agilitás fokozására és a helyi igényekhez igazodó rugalmasság növelésére. Franky Marchand, a New River Valley üzem alelnöke a GTO igazgatóinak, illetve Jan Ohlsson ügyvezető alelnöknek tartozik majd jelentési kötelezettséggel. A képeken látható Patrick Collignon új megbízást vesz majd át a Volvo Group berkein belül.

New River Valley gyár

Újrahasznosítás

Az NRV gyár immár egyáltalán nem küld szemetet a hulladéklerakókba. Ez azt jelenti, hogy a gyártás során keletkező szemét 100 százalékát újrahasznosítják, komposztálják vagy elektromossággá alakítják.

Itt épül a VNL, a VNR, a VNX, a VHD és a VAH típus.
2400 alkalmazott.
149 000 négyzetméternyi fedett csarnok.
Szén-dioxid-semleges áramot használnak 2014 óta.
Nulla szemét kerül hulladéklerakókba 2013 óta.

Kapcsolódó tartalom

Így szerelik össze egy Volvo teherautó fülkéjét

Körülbelül 900 alkatrészből áll össze egy Volvo teherautó fülkéje – mindössze hat óra alatt Göteborg város Tuve városrészében, a Volvo Trucks összeszerelő üzemében....

Szín, hűség

Teljesen automatizált robotok és színszakértők csapata gondoskodik a Volvo Trucks fényezőüzemében arról, hogy minden fülke egyenletes és kiváló minőségű fényezéssel, valamint a tökéletes színben hagyja el a csarnokot. ...

Itt születnek a motorok

Látogassunk el a svédországi Skövde városában található Volvo-üzembe, ugyanis itt készül a márka összes motorja! Itt ráadásul megismerhetik az Euro 6-os technika mögött álló mérnököket is....

Cikkek szűrése

5 true 5