A Volvo Dinamikus Kormányzás előnyei a vezetők számára

Tökéletes stabilitás nagy sebességnél, teljes kontroll kis sebességnél, valamint az izmok és ízületek lényegesen kisebb igénybevétele. A forradalmi Volvo Dinamikus Kormányzás (VDS) a 2013-as bemutatása óta alapvetően megváltoztatta szántalan ember vezetési szokásait.

VDS egy teherautóban.

A kormányzást fizikailag könnyebbé téve a Volvo Dinamikus Kormányzás (VDS) az izmok megterhelését 20–30 százalékkal csökkentheti.

1. Kormányrúd
Módosították az új berendezések befogadására.

2. Szabályzóegység
A szabályzóegység gyűjti és feldolgozza a teherautó mozgására, például a sebességére vonatkozó információkat. Ez alapján vezérli az elektromos motort, amely korrigálja a vezető által érezhető kormányzási erőt.

3. Hidraulikus kormánymű
A villanymotor egy torziós rudat forgat a hidraulikus kormányműben. Minél jobban elcsavarja a torziós rudat, annál jobban kinyílik a hidraulikus rásegítést növelő hidraulikus szelep.

4. Elektromos motor
A kormányműhöz egy elektronikus vezérlésű villanymotor csatlakozik, a kettő együttműködik. A kormányerőt másodpercenként 2000 alkalommal szabályozza a motor vezérlése, amely akár 25 newtonméter forgatónyomatékkal segíti a vezető munkáját.

5. Belső érzékelő
A villanymotorban található belső érzékelő feladata mérni a kormányszöget és a vezető által kifejtett forgatónyomatékot. Ezek az adatok szükségesek ahhoz, hogy a rendszer kiszámíthassa a tökéletes kormányreakciót.

6. Külső érzékelők
A teherautó feldolgozza a jármű különböző helyein elhelyezett különféle érzékelők adatait. Ezek alapján határozza meg a pontos külső körülményeket.

Hatásai és előnyei

Kevesebb zavaró visszahatás az útról
Automatikusan kompenzálja az útfelület egyenetlenségeit a VDS, és megszünteti a vibrációkat, illetve a nem szándékos kormánymozgásokat.

Könnyebb kormányzás
Kis sebességgel haladva körülbelül 75 százalékkal könnyebb kormányozni a járművet. Ezért a vezetők lényegesen biztonságosabb és jóval pihentetőbb módon birkózhatnak meg a szűk kanyarokkal, a körforgalmakkal és más kihívást jelentő manőverekkel.

Fokozott iránytartási stabilitás
Nagyobb sebességnél a teherautó megőrzi iránytartási stabilitását, még akkor is, ha az útfelület egyenetlen, s segít a vezetőnek kiegyenlíteni az iránytól való eltéréseket. Ez autópályán egy fontos biztonsági szempont.

Könnyebb hátramenet
Ha a járművezető menet közben meglazítja a fogását a kormánykeréken, akkor az automatikusan visszatér a kiinduló, egyenes állásba. Ez ugyanígy működik hátramenetben is, amit ezzel lényegesen egyszerűbbé tesz.

Csökken az izmok terhelése
Az izmok terhelését körülbelül 20–30 százalékkal csökkenti a VDS, bizonyos manőverek esetében pedig akár 70 százalékkal*. Így teherautó-vezetők elkerülhetik az ismétlődő terheléses sérüléseket, hosszabban dolgozhatnak e szakmában.

Biztonságosabb vezetés
A rendszer kompenzálja a kis úthibákat, ezzel kevésbé terheli a vezetőt, aki így kevésbé fárad el. Vagyis a VDS fokozza a közlekedésbiztonságot.

* Az értékek alapjául szolgáló kutatást a VTI, a svéd állami közlekedéstudományi kutatóintézet végezte.

Kapcsolódó tartalom

Egy perc a Volvo Dinamikus Kormányzásról

Újabb világszínvonalú műszaki innováció a Volvo Trucks márkától a Volvo Dinamikus Kormányzás. Kis sebességnél pontos és erőfeszítés nélküli kormányzást biztosít, valamint csökkenti a vezető karjainak és vállainak terhelését. Ezzel fokozza a ...

A megfelelő érzés – így fejlesztették ki az IFS rendszert

A feladat egyértelmű volt: egy olyan felfüggesztési rendszer kifejlesztése, amely világelsővé teszi a Volvo teherautóit a kezelhetőség és a kényelem terén. A cél elérése azonban több volt egyszerű kihívásnál....

Váltson kisebb fokozatba

Új taggal bővült az I-Shift család: ez az I-Shift kúszófokozatokkal. Az új áttételek lehetővé teszik, hogy akár egy 325 tonnás szerelvény is elinduljon álló helyzetből....

Cikkek szűrése

5 true 5