Trucks

Legyőzni az ellenállást továbbfejlesztett légellenállási jellemzőkkel

Körülbelül a harmadát teszi ki egy fuvarvállat költségeinek az üzemanyag. A tovább csökkentett légellenállás és az Euro 6 új, C lépcsőjének megfelelő motor kombinációjával a Volvo Trucks újdonságai akár három százalék üzemanyag-megtakarítást kínálnak távolsági és regionális szállítás során.
Szélcsatorna.
Szélcsatornás tesztek segítségével keresi a Volvo Trucks a légellenállási jellemzők további potenciális fejlesztési lehetőségeit.

Amennyiben egy teherautót egyenletes, 60–90 kilométer/óra sebességgel vezetnek, a légellenállás az üzemanyag-fogyasztást egyik legjobban befolyásoló tényező. Hosszú évek óta különleges figyelmet fordít ezért a Volvo Trucks a légellenállási jellemzők fejlesztésére. Számos projekt középpontjában olyan megoldások állnak, amelyek jelentősen csökkentik a légellenállást. Ezeket lépésenként vezetjük piacra a következő években. 

Ezen eredmények egy részét azok az aerodinamikai fejlesztések jelentik, amelyeket 2016 tavaszán vezettünk be, többek között például a Volvo FH lökhárító-légterelőjének, valamint a légterelőknek, a kerékjárati íveknek és a sárvédőknek az optimalizációját. Az Euro 6 károsanyag-kibocsátási norma C lépcsőjének megfelelő új motorral együtt ezek az újdonságok szériafelszerelésként jelennek meg a 2016 júniusától gyártott új Volvo FH modelleken.

„Már az új Volvo FH generáció 2012-es bevezetése előtt hatalmas munkát fordítottunk a lehető legkisebb légellenállás elérésére az ügyfeleink számtalan további igényeinek ismeretében. Azóta a teherautó minden részletét alaposan átvizsgáltuk, megkerestük, hogy mely fejlesztések eredményeznék a legnagyobb eredményeket ügyfeleink számára” – magyarázza Anders Tenstam, légellenállás-technológiai szakember.

A különböző veszteségeket jelentő területek és a fejlesztési potenciáljuk elemzését szélcsatornás tesztekkel és számítógépes szimulációkkal végeztük. Ezután a feladat abból állt, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a megoldásokhoz szükséges technológia a megfelelő minőségben és ésszerű áron gyártható. 

A teherautó minden részletét alaposan átvizsgáltuk, megkerestük, hogy mely fejlesztések eredményeznék a legnagyobb eredményeket ügyfeleink számára.

„Az előremutató technológiák fejlesztése arról szól, hogy igyekszünk előre számítani ügyfeleink jövőbeli igényeire, és biztosítjuk, hogy az általuk elvárt technológia elérhető akkor, amikor a szabályozások és a költségszintek lehetővé teszik a bemutatásukat” – mondja Anders Tenstam.

Az elmúlt években a műszaki fejlesztések új lehetőségeket nyitottak meg a Volvo Trucks előtt termékei légellenállási jellemzőinek javítására. A hosszú távon emelkedő üzemanyagköltségek és a klímaváltozás problémájával kapcsolatos fokozódó tudatosság arra sarkallja az ügyfeleket, hogy egyre üzemanyag-hatékonyabb járműveket várjanak el. Az egyre jobb és jobb üzemanyag-hatékonyság felé irányuló törekvés egyezik a Volvo Trucks filozófiájával, miszerint minden csepp üzemanyag számít.

 

A kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást célzó törekvések a motorfejlesztést is érintik: „Folyamatosan azon dolgozunk, hogy a vezethetőség csorbulása nélkül feleljünk meg a tisztább üzemű motorokat célzó egyre szigorúbb törvényi követelményeknek. A teljesítmény, a termelékenység és a vezethetőség rendkívül fontos szempontok ügyfeleink és járművezetőik számára. Mindig arra koncentrálunk, hogy megfeleljünk ezeknek az elvárásoknak, ám ez soha nem mehet az üzemanyag-fogyasztás rovására. Éppen ellenkezőleg” – mondja Mats Franzen, a Volvo Trucks motorokért felelős termékmenedzsere.

A Volvo Trucks az Euro 6 C lépcsőjének bevezetésére számos optimalizációval készült a D11, D13 és D16 motorok esetében, így például a dugattyúk és a hengerpersely súrlódását csökkentettük, új, jobb turbófeltöltőt alkalmazunk és optimalizáltuk a vezérműtengelyt. A számos ponton továbbfejlesztett vezérlőprogrammal együtt ez kisebb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé a motor teljesítményének változása nélkül.

Ez egy olyan termék, amely jelentős ügyfélelőnyökkel jár majd az azonos teljesítmény mellett kisebb üzemanyagköltségekből eredő nagyobb haszonkulcs jóvoltából.

„Az Euro 6 C lépcsőjét teljesítő motorunkkal újabb nagy lépést teszünk az energiahatékony szállítás jövője felé. Ez egy olyan termék, amely jelentős ügyfélelőnyökkel jár majd az azonos teljesítmény mellett kisebb üzemanyagköltségekből eredő nagyobb haszonkulcs jóvoltából” – mondja Mats Franzen. 

Számos fuvarvállalat esetében az üzemanyag az összes költségek harmadát teszi ki. A lengyelországi Varsóban található Jastim fuvarvállalat jelentős befektetéseket foganatosít üzemanyag-fogyasztásának csökkentésére. A Jastim legnagyobb ügyfelei a Schenker, az IKEA és a DHL, három olyan cég, amely kiemelt fontosságúként kezeli a környezettel kapcsolatos ügyeket, ezért nyomást gyakorolnak partnereikre, hogy folyamatosan csökkentsék az üzemanyag-fogyasztásukat.

Három évvel ezelőtt, mielőtt a Jastim új Volvo FH járműveket vett volna, a vállalat átlagos üzemanyag-fogyasztása 31–32 liter/100 kilométer volt. Mára ez a Volvo FH teherautóknak és a kiegészítő Gazdaságos Vezetés tanfolyamoknak köszönhetően 26 literre csökkent. Elmondásuk szerint a legjobb vezetőik átlagosan 24 literrel járnak, ám kedvező domborzati és szélviszonyok esetén még ennél is kisebb fogyasztást érnek el.

„Ami három vagy négy évvel ezelőtt lehetetlennek tűnt, az ma rutin. Rendkívül fontos feladatot jelentett számunkra, hogy ilyen nagy arányú üzemanyag-fogyasztást érjünk el. Tulajdonképpen nem volt választásunk, cégünk léte múlt ezen” – mondja a Jastim tulajdonosa, Jacek Słowiński.

Annak érdekében, hogy versenyképes maradjon, vállalkozása folyamatosan megújítja járműflottáját és a Volvo teherautóik specifikációja általában tartalmazza a még üzemanyag-takarékosabb vezetést szolgáló megoldásokat.

 

„Minden műszaki fejlesztés érdekel minket. Az általunk havonta elhasznált üzemanyag mennyiségét figyelembe véve a további háromszázalékos üzemanyag-megtakarítás több ezer litert jelent” – összegzi Jacek Słowiński.

A Jastim a Volvo Trucks egyik olyan távolsági fuvarozást végző ügyfele, amelynél központi szerepet kap az üzemanyag-megtakarítás. Éppen ezért a Volvo Trucks e fuvarvállalat specifikációját vette alapul az új légellenállási csomag fejlesztésekor. Így egy olyan tökéletes beállítást hozhattunk létre, amely kifejezetten a viszonylag egyenletes, 60–90 kilométer/óra tempóval haladó ügyfelek számára készül, hiszen a légellenállás javulásából ők profitálnak a legjelentősebben. Hogy az ügyfelek pontosan mekkora megtakarítást érhetnek el, az egyéni igényeiken és specifikációjukon múlik, amelyet pedig az általuk járt útvonalak körülményei határoznak meg.

Az általunk havonta elhasznált üzemanyag mennyiségét figyelembe véve a további háromszázalékos üzemanyag-megtakarítás több ezer litert jelent.

Anders Tenstam, a Volvo Trucks munkatársa örül, hogy a távolsági fuvarozást végző ügyfelek számára kifejlesztett új és flexibilis légterelő csomag piacra kerül. Nagy lehetőséget lát a további fejlesztések terén, ám elismeri, hogy a műszaki érettséget új törvényeknek és szabályozásoknak kell támogatniuk.

„Ma számos országban a járművek hosszát meghatározó előírások korlátozzák, hogy mekkora fejlődést érhetünk el a légellenállás terén. Amennyiben a nyergesvontató hossza nem számítana bele a szerelvény maximális hosszába, akkor kedvezőbb formájú fülkék születhetnének. Ma a fülkék formája a külső és belső jellemzők törékeny egyensúlyán alapul. Egy kedvezőbb légellenállású fülke további optimalizációkat tenne lehetővé az egész járművön, hiszen jelenleg a homlokfal jelentős turbulenciái energiát lopnak” – mondja. 

Anders Tenstam azt is kihangsúlyozza, hogy a pótkocsik is jelentős potenciállal rendelkeznek a légellenállás javítása szempontjából. A jövőben ez még szorosabb együttműködést eredményezhet majd az ügyféllel az olyan fenntartható szállítási megoldások kidolgozásában, amelyek a teljes járműre kiterjednek, nem csak a vontatóra. Ez azt is jelenti, hogy megfelelő praktikus megoldásokat kell kidolgozni, mind műszaki, mind üzleti oldalon.

„A hosszú távra koncentráló fejlesztésünk jóvoltából látjuk, hogy elérhetünk a személyautókéhoz közelítő aerodinamikai hatékonyságot a jármű stratégiai fontosságú területeinek kérdéseit megoldva, valamint a vonatkozó törvények megváltoztatásában a hatóságokkal együttműködve a teljes járműre kiterjedő szemléletmód elérésével. Ez a nem túl távoli jövőben azt eredményezhetné, hogy a légellenállást a mai teherautókénak közel felére csökkenthetnénk” – mondja Anders Tenstam.