Trucks

Gyorsan közelít a teherautó-ipar felé a digitális forradalom

Telematika, összeköttetés, nagy adat, felhőalapú szolgáltatások és tárgyak internete – ezek a teherautó-ipar digitális forradalmához vezetnek. Ez a legnagyobb lehetőségeket a szolgáltatások terén nyújtja, így a Volvo Trucks aktívan dolgozik, hogy nullára csökkentse a nem tervezett leállások számát.
Internetes felhő.
A hálózatba kapcsolt teherautók számra napról napra nő, ugyanis ez fokozhatja az üzemidőt és a termelékenységet.

Olyan gyors a modern informatika fejlődése, hogy sok új fejlemény talán tudományos-fantasztikus fikcióként hangzik. Éppen ezért Per Adamsson, a Volvo Group Telematics stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója a munkája során folyton a jövőre gondol. 

Olyan szavakkal, mint a „felhőalapú szolgáltatások”, a „Nagy Adat” és a „tárgyak internete” magyarázza meg azt, miként válhatnak valósággá a nem is olyan régen még puszta kitalációnak tűnő elképzelések.  

„Az okostelefonok elterjedésével a mindennapi életünkben is egyértelművé váltak az összeköttetés előnyei” – mondja.

Manapság az összeköttetést magától értetődőnek tekintjük. Vezeték nélküli hálózatokon adatokat küldünk az úgynevezett felhőbe, ahol internetes szolgáltatásként azokat eltárolják, elemzik és megosztják, ezzel hozzáadott értéket teremtve a különböző felhasználók számára. 

„Minden, érzékelővel rendelkező eszköz, amelyik kapcsolódik az internethez, felhasználói adatokat generál. A legnagyobb sebességgel az autóiparban fejlődik az informatika. Ma a járművek hatalmas mennyiségű adatot generálnak, s az ebből keletkező hozzáadott érték a szállítási megoldásaink és szolgáltatásaink hatékonyságának növekedése” – magyarázza Per Adamsson.

Érdekes tény, hogy a szórakoztató elektronika után már most a járművek számítanak a második legnagyobb adatfelhasználónak. 

„Azzal, hogy intelligenssé tesszük a járműveket, még nyereségesebbé válik ügyfeleink vállalkozása.”

A hagyományos gépektől és berendezésektől az intelligens technológia a felhasználói információk felhasználásában különbözik.

„Végső célunk, hogy az adatrendszereink öntanulók legyenek. Így az adatok alapján statisztikai következtetéseket vonhatna le a rendszer, s a lehető leghatékonyabban működhetne bármilyen felhasználói beavatkozás nélkül. Egy egyszerű példa erre, hogy úgy vár minket a kész kávé, hogy be sem kellett kapcsolnunk a kávéfőzőt. Megtanulta, mikor és hogyan isszuk a kávét, így már gondolni sem kell a kávéfőzésre!”

A legnagyobb sebességgel az autóiparban fejlődik az informatika.

A most születő okos háztartási gépekhez hasonlóan a teherautók is intelligenssé válnak. Sok minden még felfedezésre vár annak kapcsán, hogy a hálózatba kapcsolt világ miként formálja majd át a szállítási iparágat. Ám egyes változásokat szerencsére könnyű megjósolni.

A Volvo Trucks minőségért és üzemidőért felelős igazgatója, Hayder Wokil meggyőződése szerint az összeköttetés témájának újdonságai forradalmasítják majd a teherautók javítását: „Ha a teherautó különböző részek jelezni tudják nekünk az állapotukat, egészen új módon tudjuk megakadályozni a nem tervezett leállásokat” – magyarázza. 

Az üzemidő – a teherautó rendelkezésre állása – egyre fontosabb szemponttá válik a szállítási iparágban, ahogy az egyre magasabb elvárások miatt a nem tervezett leállások egyre költségesebbé válnak. Jelenleg egy nem tervezett leállás közvetlen költsége a Volvo Trucks kutatásai alapján körülbelül 1000 euróra becsülhető egy átlagos európai fuvarvállalat esetében. Ráadásul ez csupán a közvetlen költség, vagyis a járműmentés, a javítások és a kiesett bevétel összege. A közvetett költségeket, mint például a tönkrement árut vagy a hírnév csorbulása miatti károkat még nehezebb kiszámolni. 

„Az üzemidő maximalizálása döntő szerepet játszik minden fuvarvállalat túlélésében. A teherautónak működnie kell ahhoz, hogy pénzt termeljen az üzemeltető számára.” 

Ez az indoklás és érvelés a Volvo Trucks jövőképe mögött, amely szerint egyetlen Volvo teherautó sem szenvedhet nem tervezett leállást. A Volvo Trucks Advanced Technology and Research kutatórészleg közelmúltban végzett felmérése megállapította, hogy a nem tervezetett leállások 80 százaléka elkerülhető lenne, ha a karbantartást rugalmasabban, az egyes teherautók aktuális állapota alapján végeznék – márpedig az összeköttetés ezt lehetővé teszi. A teherautó állapotának valós idejű ismerete alapján a karbantartás azonnal, még időben elvégezhető lenne, csökkentve ezzel az igen drága további károk kockázatát – hiszen egy meghibásodott alkatrész könnyen negatív hatással lehet továbbiakra is. 

„Szerintem legkésőbb öt éven belül a fuvarvállalatok nagyobb nyomást gyakorolnak majd a teherautó-gyártókra, hogy járműveik még nagyobb üzemidőt biztosítsanak. Éppen ezért a Volvo Trucks több kutatási projektje is a nagyobb üzemidő biztosításán dolgozik az ügyfeleink számára. Már egy nem tervezett leállás is túl sok. Hatása romboló lehet a fuvarvállalat mérlege számára” – egészíti ki Hayder Wokil.

A Volvo Trucks már ma is a telematika segítségével figyeli az olyan alkatrészek kopását és elhasználódását, mint a levegőszárítók, az akkumulátorok, a fékek és a tengelykapcsolók.* Ám ha minden egyes alkatrész saját érzékelőt kapna – feltételezve, hogy ez műszakilag egyáltalán lehetséges –, az megmagyarázhatatlanul drágává tenné a járművet. Éppen ezért meg kell találni a módját az olyan adatelemzésnek, amely az egész teherautót lefedi. 

Ha a teherautó különböző részek jelezni tudják nekünk az állapotukat, egészen új módon tudjuk megakadályozni a nem tervezett leállásokat.

Ennek érdekében az összeköttetés témájában számos kutatási projekten dolgozik a Volvo Trucks. Ezek közül az egyik az In4Uptime, amelyet a Volvo Group Trucks Technology részlegben Fredrik Bode vezet. A projekt célja a lehető legtöbb információ kinyerése a rendelkezésre álló adatokból. Bode elmagyarázza, hogy három különböző típusú adat kombinációjával diagnosztizálják és előrejelzik a teherautó állapotát.

„Első és legfontosabb forrásként a teherautó által generált adatjeleket használjuk. Ezek az adatok a teherautó belső hálózatából, az érzékelők és vezérlőegységek közötti információcseréből származnak. Emellett más teherautókból nyert adatokra támaszkodunk, például szervizeinkből a szerviztörténetekre. Végül külső, vagyis nem a járműből érkező adatokat is felhasználunk, ilyenek például az internetről vagy külső beszállítótól érkező közlekedési információk és időjárás-jelentés.” 
 

Az információban negatív eltéréseket keresünk, hiszen ez jelzi egy hiba várható bekövetkezését. Amennyiben a teherautó a vártnál jobb állapotot jelez, akkor a szervizintervalluma meghosszabbítható.

Az In4Uptime célja olyan módszerek kidolgozása, amelyek az adatok rendszerezésére és az egyes alkatrészek meghibásodásában döntő szerepű tényezők meghatározására szolgálnak. E módszerek alapján szoftveres modellek és algoritmusok fejleszthetők ki, amelyek előrejelzik, ha a kopás mértéke alapján a teherautó már karbantartásra szorul. 

„Úgy is mondhatnánk, hogy fülünket a teherautóra tapasztjuk és figyelünk, majd az szól, ha valami hiba várható. Ezen információk felhasználásával teherautóinkat még hatékonyabbá tehetjük, így a Volvo teherautókat üzemeltető fuvarvállalatok még több pénzt termelhetnek.”

* A fent megemlített összeköttetési szolgáltatások bizonyos piacokon a Volvo Arany Szervizszerződés részét képezik.

Új kifejezések és fogalmak

[összeköttetés]
A széles körű adatcsere lehetőségét megteremtő műszaki háttér. Az intelligens technológia jelenlegi összeköttetési lehetőségeit a vezeték nélküli internetkapcsolat tette lehetővé.

[nagy adat]
Olyannyira nagy mennyiségű összegyűjtött adat, amelyet már nehéz hagyományos szoftverekkel feldolgozni és elemezni.

[felhőalapú szolgáltatás]
Internetes szolgáltatás, amely információkat tárol, megoszt és elemez. Az adatok elemzéséből levont statisztikai és logikai következtetések hozzáadott értéket teremtenek a felhasználók számára.

[tárgyak internete]
Hálózatba kapcsolt eszközök. Ez az adatcsere értéktöbbletet eredményez, hiszen az intelligens berendezések a felhasználó igényeinek megfelelő szolgáltatásokat képesek nyújtani.