Váltson kisebb fokozatba

Új taggal bővült az I-Shift család: ez az I-Shift kúszófokozatokkal. Az új áttételek lehetővé teszik, hogy akár egy 325 tonnás szerelvény is elinduljon álló helyzetből.

Az I-Shift komponensei közelről.

Az új I-Shift váltó új komponensei közül számos ellenálló és erőteljes anyagból készül.

Jonas Lundmark tesztsofőr.

Jonas Lundmark, fuvarozó vállalkozó és üzemeltetői tesztelő, már több mint 250 000 kilométert tett meg az új I-Shift váltóval.

Akkor kezdődik a rönkszállító teherautók vezetői számára a főszezon Svédország északi részén, amikor megfagy a föld. A hideg igen jelentős, gyakran -30 °C alatti a hőmérséklet, ám a fagyott talaj könnyebbé teszi a vezetőknek az erdei utakon való manőverezést. A tavasz és az ősz nagyobb kihívást jelent. Az esők és az olvadékvíz megnehezíti a manőverezést a 24 méter hosszú rönkszállító teherautóval.

„Az időjárási körülmények jelentik a legnagyobb kihívást. Gyakran vezetünk szűk utakon és olyan területeken, ahol nehéz a manőverezés, ha sok a víz az erdőben” – mondja Jonas Lundmark vezető, aki éppen most rakodta meg rönkszállító teherautóját.

Egy teljesen megrakott teherautó tömege 64 tonna, így könnyen belátható, hogy ilyen nagy terheléssel egy mély svéd erdő közepén bizony problémás lehet elindulni. Jonas felmászik a fülkébe és a legkisebb fokozatot választja ki a Volvo Trucks új, kúszófokozatokkal is rendelkező I-Shift váltóján. Egy könnyed érintés a gázpedálon és a teherautó már el is kezd lassan előre haladni.

„Az új I-Shift váltó két kúszófokozatot is kínál, amely rendkívül értékes, amikor nagy terheléssel kell elindulnom nehéz körülmények között” – mondja Jonas.

Az új I-Shift váltó két kúszófokozatot is kínál, amely rendkívül értékes, amikor nagy terheléssel kell elindulnom nehéz körülmények között.

Jonas Lundmark

rönkszállító teherautó vezetője

Ő az egyik tesztsofőr, aki valós körülmények között tesztelte az új váltót az elmúlt 18 hónap során.

„Összesen 250 000 kilométert tettünk meg ezzel a váltóval, és tökéletesen működött.”

Az áttételezési arány a két kúszófokozat közül a kisebbikben 32:1, ez kétszer lassabb az alapkivitelű I-Shift váltónál. Jonas teherautójának váltóján két hátrameneti kúszófokozat is található, a legrövidebb hátrameneti áttétel 37:1. 

 

Rönkök rakodása a finn erdőben.

Több mint 40 valós körülmények között dolgozó tesztjárművet használtak az új váltó tesztelésére a világ minden pontján – Svédország mély erdeitől a dél-amerikai Andok magas csúcsaiig.

Üzemeltetői teszt Svédországban.

Az új I-Shift váltóval egy teljes terhelésű teherautó is elindul álló helyzetből – a gázpedál könnyed érintésére.

„Amikor az útviszonyok különösen mostohák vagy a terep adottságai megkívánják a tolatást, akkor a hátrameneti kúszófokozatokat legalább olyan nagyra értékelem. Hiszen így úgy tolathatok nagy terheléssel, ami korábban nem volt lehetséges” – mondja Jonas.

Nem szokatlan eset Jonas számára, hogy a rönköket egy rossz minőségű erdei úton, egy emelkedő közepén kell felrakodnia. Korábban, amikor hagyományos I-Shift váltóval felszerelt teherautót vezetett, akkor a váltó rántásos elindulás funkcióját kellett használnia az elinduláshoz.

„Egy meredek emelkedőn vagy egyenetlen talajon az egyetlen alternatíva a jármű megindításához az erőteljes elindulás. Ez azt jelenti, hogy viszonylag nagy fordulatra pörgetem fel a motort, majd manuálisan zárom a tengelykapcsolót. Ez általában működik, ám ez jelentős terhelést és kopást okoz a hajtásláncban, ráadásul könnyű elakadni a kipörgő kerekekkel. Az új váltóval mindössze annyi a dolgom, hogy kiválasztom a megfelelő indulási fokozatot, majd finoman elindulok. Így minimális a hajtáslánc terhelése és kopása” – magyarázza Jonas.

Több mint 40 valós körülmények között dolgozó tesztjárművet használtak az új váltó tesztelésére a világ minden pontján – Svédország mély erdeitől a dél-amerikai Andok magas csúcsaiig. Niklas Öberg, a tesztekért felelős mérnök nagyon hálás az üzemeltetői teszteket végző vezetőkkel való együttműködésért.

„A valóság sokkal nehezebb kihívásokat teremt, mint amit a tesztlaborban szimulálni tudunk, a Jonashoz hasonló vezetőktől származó visszajelzések így rendkívül fontosak. Ők naponta ilyen környezetben dolgoznak, így tudják, hogy milyen jellemzők a fontosak ahhoz, hogy még hatékonyabbá tegyük a munkájukat.

A valóság sokkal nehezebb kihívásokat teremt, mint amit a tesztlaborban szimulálni tudunk, a Jonashoz hasonló vezetőktől származó visszajelzések így rendkívül fontosak.

Niklas Öberg

tesztmérnök, Volvo Trucks

Niklas Öberg, tesztmérnök.

Niklas Öberg tesztmérnök az egyike annak a körülbelül száz embernek, aki részt vett az új váltó kifejlesztésében.

Niklas Öberg az egyike annak a körülbelül száz embernek, aki részt vett az új váltó kifejlesztésében. Viszonylag egyszerűnek írja le az új váltóban használt technológia mögötti működési elveket. Lassító áttételeket téve a tengelykapcsoló és a hagyományos I-shift váltó háza közé, egy vagy két kúszófokozattal és két hátrameneti fokozattal bővíthető a váltó.

„Javítottunk az előtéttengely fékjén, amely fokozatváltáskor fékezi az előtéttengelyt, így könnyebb manőverezni nagy terheléssel meredek emelkedőn” – magyarázza Niklas Öberg.

Az új váltóban számos alkatrészt, így a fogaskerekeket, a tengelykapcsoló hüvelyeket és a felező szinkronizálását megerősítették, hogy bírják a nehéz munkakörülményeket. A rendkívül nagy szerelvényössztömeggel közlekedő teherautókat megerősített kardántengellyel szerelik a nagyobb forgatónyomaték érdekében.

„A hajtáslánc rövidebb összáttételével együtt a kardántengelyen ébredő forgatónyomatékot is meg kell növelnünk annak érdekében, hogy a nagyobb szerelvényössztömeg esetén is megőrizzük az elindulási képességeket” – mondja Niklas Öberg. „A 65 tonna szerelvény-össztömegű teherautók esetében a megerősített kardántengely a normál 28 000 newtonméter helyett akár 33 000 newtonmétert is képes átvinni.”

A legrövidebb kúszófokozatba kapcsolva az áttételezés olyan erőt biztosít, hogy sík úton akár 325 tonna szerelvényössztömeggel is elindulhat a jármű, ez az érték teljesen egyedülálló a nehéz kategóriájú teherautók automatizált sebességváltói között.

Bányában dolgozó teherautó.

Az I-Shift kúszófokozatokkal váltó tökéletes számos különböző nagy precíziót igénylő feladathoz, így például az építőiparban és karbantartási munkákhoz, hiszen a kúszófokozatok jóvoltából rendkívül lassan haladhat a jármű nagy terheléssel is.

 

„Minél nagyobb a terhelés és minél rosszabbak a talaj- vagy terepviszonyok, annál többet nyer a vezető az I-Shift kúszófokozatokkal váltóval rendelkező teherautóval. A vezető igazán nagy terheket is elvállalhat anélkül, hogy aggódnia kellene az olyan szituációk miatt, amelyek legrosszabb esetben esetleg költséges nem tervezett leálláshoz vezethetnek” – magyarázza Peter Hardin, a Volvo Trucks márka FM és FMX termékmenedzsere.

Minél nagyobb a terhelés és minél rosszabbak a talaj- vagy terepviszonyok, annál többet nyer a vezető az I-Shift kúszófokozatokkal váltóval rendelkező teherautóval.

Peter Hardin

termékmenedzser, Volvo Trucks

Az új váltó gyorsító áttételes vagy direkt áttételes változatban elérhető a Volvo Trucks 13 és 16 literes motorjaihoz a Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH és Volvo FH16 teherautók esetében. Így a váltó számos különböző típusú fuvarfeladathoz és szegmensben alkalmazható.

Ez a váltó tökéletes számos különböző nagy precíziót igénylő feladathoz, így például az építőiparban és karbantartási munkákhoz, hiszen a kúszófokozatok jóvoltából rendkívül lassan haladhat a jármű.

„A teherautó akár 0,5–2 km/h sebességgel is mozoghat ezzel a váltóval. A lassú haladás képessége rendkívül sokat jelent az ilyen jellegű munkák során, hiszen így sokkal precízebben vezethetnek, ami jobb végeredményt szül. A kúszófokozatokkal is rendelkező I-Shift váltóval akár rendkívül kis sebességgel tolathat is, ami rendkívüli előnyt jelent a kiemelkedő precizitást igénylő tolatási feladatok esetén” – mondja Peter Hardin.

A kis fuvarcégek számára, amelyek nagy kihívást jelentő útvonalakon végzik feladataikat, a kúszófokozatokkal is rendelkező I-Shift a lehető legnagyobb rugalmasságot és a szállítás gazdaságosságának fokozását kínálja.

„Mivel a kúszófokozatok jóvoltából rendkívül nagy szerelvényössztömeggel is elindulhatnak extrém helyzetekben, ezért ügyfeleink akár választhatják a közúton használt sebességtartományokban a fordulatszámot csökkentő hátsóhíd-áttételeket, így csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást. Ez rendkívül fontos előny az ilyen feladatokat végző fuvarvállalatok számára” – teszi hozzá Peter Hardin.

Jonas Lundmark teljes biztonságban ül a fülkében a kormánykerék mögött. Már maga mögött hagyta a szűk erdei utat, és hamarosan eléri azt a vidéki utat, amely a fűrésztelephez vezet, ahol majd lerakodhat. Jonas édesapjával együtt vezeti a fuvarvállalatot és egy harmadik sofőrrel együtt hetente körülbelül 4000 kilométert tesznek meg.

„Mi, a rönkszállító teherautók vezetői gyakran kerülünk nagy kihívást jelentő vezetési szituációkba. Éppen ezért nagyon hálásak vagyunk az olyan megoldásokért, amelyek munkánkat egyszerűbbé teszik. Az új váltó fokozott biztonságérzetet és irányítást biztosít, hiszen tudjuk, hogy könnyedén el tudunk indulni.

A fogaskerekek illusztrációja.

Az áttételezési arány a két kúszófokozat közül a kisebbikben 32:1 – ez kétszer lassabb az alapkivitelű I-Shift váltónál.

Így működik: I-Shift kúszófokozatokkal

A kúszófokozatokkal rendelkező I-Shift nagy áttételi arányát az alapkivitelű I-Shift váltóhoz adott új lassító áttételezés teszi lehetővé.

Kiegészítő lassító áttételezés
A kiegészítő lassító áttételezés közvetlenül a tengelykapcsoló háza mögött található és két kiegészítő fogaskerékből áll – egy a bemeneti tengelyen és egy az előtéttengelyen. A kiegészítő lassító áttételezés jóvoltából a váltó közel kétszer akkora áttételt kínál, mint az alapkivitelű I-Shift.

Továbbfejlesztett sebességváltó
Annak érdekében, hogy a kiegészítő lassító áttételezésnek helyet biztosítsanak, az alapkivitelű I-Shift váltóhoz képest 12 centiméterrel megnövelték a hosszát. Az új komponensek közül számos, így például a fogaskerekek, a kapcsolóhüvelyek és a felező szinkronizálása ellenálló és erőteljes anyagból készül.

Áttételi arány
Az áttételi arány a sebességváltó bemeneti és kimeneti tengelyének sebességkülönbsége. A legnagyobb fokozatban az áttétel 1:1 egy direkt áttételezésű váltó esetében, ami azt jelenti, hogy a tengelyek azonos sebességgel forognak. A kúszófokozatokkal is rendelkező I-Shift esetében a legkisebb fokozatban a kimeneti tengely 32-szer lassabban forog a motor főtengelyénél, vagyis az áttételi arány 32:1.

Kapcsolódó tartalom

Egy perc az I-Shift kúszófokozatokkal váltóról

Akár egy 325 tonnás szerelvény is elindulhat álló helyzetből a Volvo Trucks I-Shift kúszófokozatokkal váltójával. Segítségével a teherautó-vezetők akár mindössze 0,5 kilométer/óra sebességgel is haladhatnak – ez a kis sebesség nagy segítséget jelent ...

Kúszófokozatokkal a jeges erdőkön át

Lefagyott, szűk, hegyes-völgyes utak és 76 tonna szerelvényössztömeg. A rönkszállítás a finnországi erdőkből mind a vezetők, mind a járművek számára megterhelő feladat. Azonban a Volvo teherautók I-Shift kúszófokozatokkal váltója, valamint Saku ...

Egy perc az I-Shift Dual Clutch váltóról

Észrevétlen fokozatváltásokat tesz lehetővé a Volvo Trucks új I-Shift Dual Clutch kettős tengelykapcsolós automatizált váltója, ez a sportautókban is megtalálható technológia teljesen egyedülálló a nehéz-teherautók piacán. Amikor a körülmények sok ...

Cikkek szűrése

5 true 5