Mélyre ásva Koppenhágában

Új metróvonal épül Koppenhágában. A föld elszállítása egy több mint egymillió lakosú városon keresztül jelentős kihívást jelent a teherautó-vezetők számára. Közéjük tartozik Johnny Olsen is, és ez az ő története.

Új metróvonal építése Koppenhágában

Koppenhága – a világ egyik legnagyobb kerékpárforgalommal rendelkező városa – új metrót épít.

Johnny Olsen, teherautó-vezető.

A kormányzott első tengelyek a pótkocsival együtt nagyon simán vezethetővé teszik a szerelvényt Johnny Olsen szerint.

Két őr a teherautó előtt felemelte a megállító tábláját. Három személyautó és négy kerékpáros megáll, Johnny Olsen pedig útnak indulhat. A teherautó lassan legördül az úton és behajt az építési területre. A sofőr tapasztalt kézzel jobbra fordul, és az automatizált kerékmosóhoz hajt.

„Minden alkalommal megmossuk a kerekeket, ha megérkezünk vagy ha elhagyjuk a területet. Különben elég sok agyagot hordanánk be a városba” – mondja Johnny és tolatva olyan helyzetbe áll, hogy a markoló elkezdhesse megtölteni a két billenőplatót.

A Trianglen építési terület Koppenhága belvárosában fekszik. Ez lesz az új városi metróvonal – a Cityringen – 17 állomásának egyike. Koppenhága modern kori történetének legnagyobb építkezési projektje során két, egyenként 15,5 km hosszú alagutat építenek, valamint további négy építési területet alakítanak ki, amelyekről az alagútfúró gépek kiássák az útjukat a város alatt. Az új metróvonal a már létező földalatti vasúti rendszer kibővítése. Az új vonal egy már meglévő vonal meghosszabbítása. 

Johnny feladata, hogy elszállítsa a föld alatti ásásból származó földet az építési területekről. A projekt befejezéséig hárommillió tonna földet kell elszállítani a város belsejéből.

„Most talán nem könnyű a koppenhágai lakosoknak. Számos különböző helyen folynak építkezési munkák. Mégis azt hiszem, hogy végül minden jó lesz” – mondja Johnny, aki megjegyzi, hogy ha a jövőben többen utaznak majd metróval, csökken az autók száma a város utcáin.

Johnny a rádiós kommunikáció révén közvetlen kapcsolatot tart a markoló kezelőjével. Egy nagyobb munkagép hatalmas mennyiségű földet gyűjt össze a 18 méteres mélységből. Ha a Trianglen állomás elkészül, a legalacsonyabb pontja megközelítőleg 40 méter mélyen lesz.

Johnny figyelemmel kíséri a fülkében lévő kijelzőt, amely megmutatja, hogy mennyi földet rakodtak fel. 

Néhányan talán azt gondolhatják, hogy unalmas csak oda és vissza furikázni, ám én nagyon szeretem. A teherautó-vezetés egy olyan munka, ami nagyobb szabadságot biztosít, mintha egy irodában ülnék vagy egy gyártósor mellett kellene állnom.

Johnny Olsen

teherautó-vezető

A teherautó teherbírása 17 tonna, a vonórudas pótkocsira pedig 18 tonna kerülhet. Az üres járműszerelvény tömege megközelítőleg 21 tonna.. A teherautó minden alkalommal megrázkódik kissé, amikor a markoló kezelője felrak egy újabb adagot. Johnny a rádión keresztül jelez, amikor a kijelző 56 tonnát mutat. A teherautót teljesen megrakták.

„Most Nordhavnba megyünk, ott rakjuk le a rakományt” – mondja Johnny, és kihajt a munkaterületről.

Koppenhága egyre növekszik, és a városközpont északi részén a régi kikötői negyedben számos építkezési projekt folyik, házakat és irodákat építenek az új koppenhágaiak ezrei számára. Ennek a környéknek a szélén, Nordhavnban egy új konténerterminál és turistahajó-kikötő építése is folyik. Ennek kialakításához egy új, 100 holdas területet kell létrehozni, a metróépítésnél keletkező föld egy részének felhasználásával. Az új terület lassan szétterül ott, ahol valamikor a tenger hullámzott.
 

Épülő metróalagút.

Az új metróvonal, amely a már meglévő hálózat kibővítése, két, egyenként 15,5 kilométer hosszú, azaz összesen 31 kilométernyi alagutat foglal magában.

A városon keresztül Nordhavn felé haladva Johnny nyugodtan és biztonságban ül a kormánykerék mögött, miközben végig mosoly ül az arcán. Nyilvánvaló, hogy szereti a munkáját.

„Néhányan talán azt gondolhatják, hogy unalmas csak oda és vissza furikázni, ám én nagyon szeretem. A teherautó-vezetés egy olyan munka, ami nagyobb szabadságot biztosít, mintha egy irodában ülnék vagy egy gyártósor mellett kellene állnom”.

Johnny szeme felragyog, amikor a feleségéről és négy gyermekéről mesél. Észrevehetően sokat jelent számára a családja, ám elismeri, hogy nehéz elegendő időt találni számukra a napirendjében. Johnny autóval egy órányira lakik Koppenhágától, és általában reggel öt órakor kezdi a munkanapjait. Ezután egész nap teherautót vezet, és délután hat órára ér haza a családjához. Johnny 2014 nyara óta dolgozik az SCT fuvarvállalatnál, egy olyan munkaadónál, amelyet igencsak kedvel. „Remek a munkakörnyezet. Nagyra értékelem a kollégák összetartását az SCT-nél. Segítjük egymást, és mindenki nagyon kedves.”
 

Nordhavn építése.

A metróépítésnél kitermelt földet új földterület kialakítására használják – a Nordhavn nevű új negyedben egy új konténerterminál és turistahajó-kikötő létesül.

Az SCT egy azon fuvarvállalatok közül, amelyek részt vesznek a koppenhágai metró építésében. A legfőbb feladat a föld, valamint az alagútfúró gépek által kitermelt anyag elszállítása az építési területekről.

A koppenhágai metróépítés során 20 és 50 között változik az SCT által használt teherautók száma, annak függvényében, hogy mennyi földet kell elszállítani. A leggyakoribb teherautó-típus a Volvo FH billenőplatós félpótkocsival, ám nyolc billenőplatós Volvo FMX teherautóból és vonóháromszöges pótkocsiból álló szerelvény is forgalomban áll a vállalatnál. Az SCT valamennyi teherautója Globetrotter fülkét kapott, még az FMX teherautók is, mivel a munkahét alatt több járművezető is a fülkében éjszakázik.

Alagútfúró gépek.

Négy alagútfúró gépet használnak az új metróvonal építéséhez. Egy teljes fúrás tömege megközelítőleg 800 tonna.

Johnny teherautója egy 2014-es Volvo FMX 8×4-es kivitelben, dupla első tengellyel. A 13 literes motor 500 lóerős teljesítményét hatékonyan továbbítja a teherautó meghajtott tandemtengelyei felé. A kormányzott első tengelyek a vonóháromszöges pótkocsival együtt nagyon simán vezethetővé teszik a szerelvényt. Johnny ezt előnyösnek tartja, mivel az építési területeken szűk helyeken is manőverezni kell a teherautóval.

„A teherautó nagy terheléssel is rendkívül stabilnak érződik. Az I-Shift sebességváltó nagyon pontos. Szerintem ez egy nagyon jó teherautó” – mondja Johnny, és lelassít egy piros lámpánál. 

Koppenhága a világ egyik legnagyobb kerékpárforgalommal rendelkező városa, ez a közlekedésben teljesen egyértelmű – gyakran osztozniuk kell a területen a biciklistáknak és a teherautóknak. A Copenhagen Metro Team építési vállalat jelentős erőfeszítéseket tett azért, hogy a város lakói számára a lehető legbiztonságosabban végezzék el a projektet. Az SCT-vel együttműködve egyebek mellett lehetővé tették az építési terület közelében működő iskolák valamennyi tanulója számára, hogy beüljenek egy Volvo teherautóba, azzal a céllal, hogy megtanítsák nekik mit láthat és mit nem egy sofőr a teherautó fülkéjéből.

A teherautó nagy terheléssel is rendkívül stabilnak érződik. Az I-Shift sebességváltó nagyon pontos. Szerintem ez egy nagyon jó teherautó.

Johnny Olsen

teherautó-vezető

A szállítási szempontból legintenzívebb építkezési szakaszokban átlagosan 500 teherautó hajt be és ki az építési területekről nap, mint nap. 375 közlekedési jelzőlámpát változtattak meg, hogy csökkentsék a zavarokat a városi forgalomban. A teherautóknak továbbá mindig ugyanazon az útvonalon kell átvágniuk a városon Nordhavn felé és onnan vissza.

„Egyszerűen szólva, nagyon óvatosan kell vezetni. A biztonság a legfontosabb” – mondja Johnny, és még egyszer ellenőrzi a teherautó tükreinek alsó részét, mielőtt jobbra fordulna egy kerékpárúton keresztül.

Nordhavnba érkezve Johnny a területre behajtás előtt először egy mérlegelő berendezésre kormányozza a teherautót. Johnny a nap folyamán négy vagy öt rakományt szállít el az építési területről Nordhavnba. Minden szállítmányt gondosan lemérnek.

Egy sirály repül a szél hátán, lebámulva arra a területre, ahol egymás után ürítik rakományaikat a teherautók. Johnny a billentési területhez tolatott a teherautóval, ahol először a hátsó, majd az első rakfelületet üríti ki.

„Még egy szállítmány, aztán megyek haza a családomhoz. Már alig várom” – mondja Johnny, és széles mosoly jelenik meg az arcán. 
 

Földet szállító Volvo teherautó üríti rakományát.

Csúcsidőben átlagosan 500 teherautó hajt be és ki az építési területekről nap mint nap. Összesen 375 közlekedési jelzőlámpa működését változtatták meg, hogy csökkentsék a zavarokat a városi forgalomban.

A teherautó

A Volvo FMX az utakon először 2014 márciusában jelent meg. Euro 5 minősítésű motorja 13 literes és 500 lóerő teljesítményű.
Az I-Shift automatizált sebességváltó megkönnyíti a nehéz körülmények között végzett munkát, így a járművezető 100 százalékosan az útra koncentrálhat.
A szerelvény egy 8×4 hajtásképletű, dupla első tengelyes, három oldalra billenő platós teherautóból, valamint egy háromtengelyes, három oldalra billenő platós vonóháromszöges pótkocsiból áll. A plató jobbra, balra és hátrafelé is billenthető.
A szerelvény tömege 20,4 tonna. A teherautó teherbírása 17 tonna, a vonórudas pótkocsira pedig 18 tonna kerülhet. A megengedett legnagyobb szerelvényössztömeg 56 tonna.
A teherautó Globetrotter fülkével készült, így szükség esetén a fülkében töltheti az éjszakát a járművezető.

Kapcsolódó tartalom

Visszahódítva a tengertől

Nigéria legnagyobb városának képe fokozatosan megváltozik. Ami a Lagos városának erodáló partvonalát megvédő tervként kezdődött, Afrika legnagyobb építőipari projektjévé – az Eko Atlantic projektté – nőtte ki magát, egy új városrésszé, amelyet a ...

Irány a vadon – egy nap kafferbivalyokat szállítva

Élő állatok szállítása a dél-afrikai vadonban nem egyszerűen csak kivételes vezetési képességeket követel meg, bátorságot is kíván....

Sóbányászat Bolívia nagy fehér síkságán

A fény kíméletlen, a levegő pedig ritka. A világ legnagyobb sósíkságán ember és gép egyaránt átlépi a határait. Dario Machaca Colque teherautó-sofőr több mint harminc éve dolgozik itt....

Cikkek szűrése

5 true 5