Trucks

90 tonnás teherautó a svéd sarkkörön

Észak-Svédország távoli vidékein, messze az Északi-sarkkörön túl, ahol a hőmérséklet akár -40 Celsius fokra is hűlhet, egy 90 tonnás járműszerelvény a legkíméletlenebb körülmények között szállít rönköket.
90 tonnás szerelvény.
Az ETT kutatási projekt hosszú távú célja meggyőzni a hatóságokat arról, hogy a megengedett szerelvényössztömeget 90 tonnára emeljék.

Roger Henriksson egyszerűen sóvárog a napfényért. Az év négy hónapjában alkonyattól pirkadatig félhomályban tölti a munkanapjait. Az északi sarkkörtől néhány kilométerre délre fekvő Överkalix-ban dolgozó járművezető számára szokványos a sötétség, a havas utak és az akár mínusz 40 Celsius fokos hideg. Ennek a kemény télnek a jutalma júniusban jön el. 

Szinte leírhatatlan, hogy milyen itt nyáron, amikor a nap 24 órájában világos van, és éjfélkor is süt a nap. Amikor reggel 1:50-kor csörög az ébresztőóra sokkal könnyebb felkelni júniusban, amikor süt a nap, mint koromsötétben és mínusz 35 Celsius fokban” – mondja Roger Henriksson.

Noha kíméletlen az éghajlat, és hajnali háromkor kezdődik a műszak minden második héten, mégis megéri, és nem szeretne mással foglalkozni, mint kamionozással északon. 

„Az vagyok aki vagyok, mert mindig itt éltem. Közel 50 éves vagyok, és életemben csak egyszer voltam külföldön. Jó volt, de két nappal a hazautazás előtt honvágyam támadt. Az a fajta ember vagyok, aki nem tudna egy nagyvárosban élni.” 

Munkája során Roger naponta kétszer teszi meg oda és vissza a lakhelye, Överkalix, valamint a Munksundban működő fűrésztelep közötti utat egy rakomány rönkkel. Egy 30 méter hosszú teherautót vezet, amely teljesen megrakva 90 tonnát nyom! 

„Természetesen kezdetben kicsit ijesztő volt, amikor belenéztem a visszapillantó tükörbe, és végtelen hosszúnak tűnt a teherautóm. De gyorsan megszoktam, és be kell vallanom, úgy érzem, hogy bennem van az „erő”” – mondja Roger elmosolyodva. 

Az elmúlt év során ezt a járműszerelvényt vezette, amely az ETT – En Trave Till (Egy Rakással Több) – kutatási projekt részét képezi. Az 50%-kal több rakomány elszállítása javítja a hatékonyságot, és 20 százalékkal csökkenti a széndioxid-kibocsátást egy hagyományos rönkszállító szerelvényhez viszonyítva. Mivel a tömeg több tengelyen oszlik el, a járműszerelvény az útfelületet is kevésbé veszi igénybe.

Kezdetben kicsit ijesztő látvány fogadott, amikor belenéztem a visszapillantó tükörbe, és végtelen hosszúnak tűnt a teherautóm.

Roger külön engedélyt kapott a svéd szabályok által közúton engedélyezettnél 30 tonnával nehezebb teherautó vezetésére. A Volvo Trucks is a kutatási projekt számos résztvevő partnere közé tartozik, és abban bízik, hogy a projekt segít az előírások megváltoztatásában, és a nehéz szállítójárművek legnagyobb engedélyezett tömegének 60-ról 74 tonnára emelésében. A távlati cél a 90 tonnás teherautók engedélyeztetése.

Roger a fülkéjében ül és szitkozódik. Az Överkalix-ot általában fojtogató fagypont alatti hőmérséklet lassan nulla fok körülire emelkedett, ami felfagyásokat és latyakot eredményezett. 

„Csak akkor ilyen a helyzet, amikor olvadni kezd, és megjelenik a latyak, máskor soha. Ha nem tudunk azonnal elindulni...” – abbahagyja a beszédet és grimaszol. Miután egy kollégája segít a teherautó megmozdításában, Roger kissé megkésve indul el a parkolóból. 

Különleges nap a mai. Ez az első alkalom, hogy Roger a Volvo Trucks kifejezetten nehézfuvarozási feladatokra szánt új Volvo FH16-osát vezeti.       

„Mindig élvezet egy új teherautót vezetni. Már most érzem, hogy egészen más az új FH-t vezetni. Ez nagyobb teljesítményű, sokkal erősebb és emelkedőn jobb sebességet képes tartani. Más a felfüggesztése, mint a régi típusé, sokkal kényelmesebb érzés úton lenni vele. Rendkívüli magabiztosságot érzek ebben a teherautóban” – mondja Roger.

Az út Överkalix és Piteå között meglehetősen egyenes, a hosszú szakaszokat csak olykor törik meg kanyarok. A független első felfüggesztés, az IFS jóvoltából Roger már most érzi, hogy a teherautó jobban viselkedik az úton. 

„Úgy fut, mint az álom, óramű pontossággal. Sokkal stabilabb, mint a régi. A kanyarokban és körforgalmakban még stabilabb, és többet bír, egyszerűen csak el kell fordulni vele. Természetesen járművezetőként számomra nagyon előnyös egy olyan jármű, amely stabilabban viselkedik az úton.”

A megbízhatóság, és az, hogy a teherautó a legnehezebb körülmények között is elvégezze a feladatát elengedhetetlen Észak-Svédországban.

„Télen izgalmassá válhat errefelé a vezetés, az egyik percben egy hóvihar, a másikban jég érkezik. Nem könnyű ez a nem megfelelő gumikon közlekedő tapasztalatlan sofőrök számára. Gyakran látok külföldi teherautókat az emelkedőkön elakadva. A múlthéten egy külföldi szerelvény az árokba hajtott, pótkocsistól, mindenestől” – mondja. 

Rönkszállító teherautó-sofőrként eltöltött 24 éve során néhányszor ő maga is találta már magát az árokban. Utoljára több mint tíz évvel ezelőtt. Roger a balesetben megsérült vállára mutat, és azt mondja, még mindig fáj egy kicsit. 

Jeges körülmények között el kell tudni dönteni, hogy mikor álljunk meg és mikor hajtsunk tovább” – magyarázza Roger. 

Télen izgalmassá válhat errefelé a vezetés, az egyik percben egy hóvihar, a másikban jég érkezik.

Amikor első alkalommal vezette az ETT teherautót, meglepődött, hogy hossza ellenére milyen simán és rugalmasan viselkedik a jármű. Mivel a pótkocsihoz egy dolly segítségével kapcsolódik egy pótkocsi, a tolatás nehéz, de Roger szerint más különbséget nem nagyon jelent a több tonnás plusz tömeg. 

„A fékrendszer annyira jó ezen a teherautón, hogy a féktávolság nem hosszabb, mint egy hagyományos 60 tonnás teherautó esetében” – mondja.

Lehúzza az ablakot és kiköpi nedves dohányát (svédül 'snus'). A fenyőfák csúcsain áttör a márciusi napsütés. Roger a rendes szemüvege fölött napszemüveget is visel, hogy megvédje szemeit a fénytől, amely a hóról visszaverődve csak még erősebbé válik. 

„Överkalix és Piteå éghajlati, út- és időjárási viszonyai egészen eltérőek. Egyszerre lehet remek az út Överkalixban, miközben könnyen csúszós Luleå és Piteå között” – mondja Roger. 

Noha Överkalix és Piteå mindössze kétórányi útra fekszik egymástól, télen a hőmérséklet a belső szárazföldi területeken mínusz 30 Celsius fok is lehet, míg a tengerparton alig esik néhány fokkal fagypont alá. Ez nemcsak a járművezetőt, de a teherautót is próbára teszi, mivel meg kell küzdenie ezekkel a jelentős hőmérséklet-változásokkal. 

A munksundi fűrésztelepen a lerakott farönkök szállítószalagokon mozognak a farakások között. A lerakodás nem sok ideig tart, 30 perccel később Roger már ismét úton van Överkalix felé. 

Mire a nap véget ér, egy másik szállítási feladatot is el fog végezni. Majd eljön az ideje, hogy hazatérjen a családjához. Roger négy gyermeket nevel, és ma ő hozza haza a legkisebb fiát az óvodából. 

„Szeretem ugyanazt az utat járni. A barátaim kicsit bolondnak tartanak, csodálkoznak, hogy még nem őrültem meg. Azt szoktam mondani nekik, hogy nem ülhetünk, és gondolhatunk ugyanazon útvonal megtételére. Ennek az az előnye, hogy időben hazaérek a családomhoz, és minden éjjel a saját ágyamban alhatok.”

 

A teherautó

  • Egy Volvo FH16 2013-ból, 16-literes 750 lóerős motorral. Rönköt szállít Överkalix-ból a Piteå-ban működő Munksund fűrésztelepre.

  • Ez a jármű 20 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, ugyanakkor a költségek is 20 százalékkal kisebbek, mint egy hagyományos rönkszállító teherautó esetében.
     
  • A teherautó egyedülálló a maga nemében, 42 helyett 65 tonna rakományt szállíthat – vagy 50 százalékkal több farönköt. A teherautó össztömege teljes rakománnyal 90 tonna, hossza pedig 30 méter.