Sóbányászat Bolívia nagy fehér síkságán

A fény kíméletlen, a levegő pedig ritka. A világ legnagyobb sósíkságán ember és gép egyaránt átlépi a határait. Dario Machaca Colque teherautó-sofőr több mint harminc éve dolgozik itt.

Salar de Uyuni, Bolívia.

Minden évben megközelítőleg 25 000 tonna sót termelnek ki a bolíviai Salar de Uyuni fennsíkon.

Dario Machaca Colque.

Dario Machaca Colque már több mint 30 éve dolgozik a sósivatagban.

Kezdenek átszűrődni az első reggeli napsugarak a sósíkságot övező hegycsúcsok között. A szél felgyorsul a végtelen terület fölött, és a metszően hideg levegő az ember arcába harap. A nemrég érkezettek számára a ritka levegő enyhe fejfájás formájában nyilatkozik meg.

„Még 14 éves koromban kezdtem el Volvo teherautókat vezetni, és sosem használtam másmilyen teherautót” – mondja Dario Machaca Colque, miközben Colchani városkában felmászik az otthona előtt parkoló Volvo FH16 teherautója fülkéjébe. 

A Salar de Uyuni, avagy ahogy a helyi indiánok hívják, a Salar de Tunupa Nyugat-Bolíviában, Potosi tartományban fekszik. A világ legnagyobb sósíkságának területe megegyezik Los Angeles városáéval, és 10583 négyzetkilométernyi sűrűn összepréselődött só alkotja.
 
Dario ma a sósíkságról kinyert sót fog felrakni és elszállítani. Indulás előtt felveszi a rakodókat, akik ma segítenek neki. Nehéz munkanap áll előttük. A hatalmas pótkocsit 25 tonna sóval rakják meg – kézzel, csupán egyszerű lapátokat használva. Ezért Dario gondoskodik róla, hogy ebédet és innivalót is hozzon a rakodóknak.

„Ő Edgar, ő pedig a testvére Ivan, ők is ebbe a városba valók. Errefelé mindenki ismer mindenkit” – mondja Dario, amikor a két rakodó megérkezik.

Edgar és Ivan felmásznak a pótkocsi platójára, ahol apjuk, a szintén rakodó Paulino már várja őket. 

Ha són hajtunk, minden második út után gondosan lemossuk a járműveket vízzel. Ezután olajjal és zsírral kezeljük, hogy megóvjuk a járműveket a következő utak során.

Dario Machaca Colque

teherautó-vezető

Rakodómunkások a teherautón.

Dario Machaca Colque minden megbízatás során rakodómunkások kis csapatának segítségét igényli.

40 ezer évvel ezelőtt ez az egész terület egy prehisztorikus tó volt, amikor azonban a víz visszahúzódott, kialakult a sósíkság. Ropog a só a kerekek alatt, amikor a teherautó kihajt a végtelen fennsíkra, nagy nyolcszögletű alakzatokat hozva létre. Az út minden nyoma eltűnik a végtelen ürességben, Dario a távoli hegyeket vonatkozási pontokként használva navigál. Kivételesen jól ismeri a környéket.

„A felületet valójában az összetömörödött só két rétege alkotja, egy alsó és egy felső réteg. Ezen rétegek között található egy iszapréteg. A són nem veszélyes vezetni, de ha letérünk a szokásos útvonalról, bajba kerülhetünk. Egyes helyeken puhább a felület, és a teherautó mélyen elakadhat a sóban.”

A nap a horizont fölé emelkedik, és a sugarak tükröződnek a fehér tájon, ami elengedhetetlenné teszi a napszemüveg viselését. Dario kérges kezei és a szeme sarkában kialakult ráncok arról árulkodnak, hogy egész eddigi életét keményen dolgozva, a könyörtelen fénnyel szakadatlanul küzdve töltötte el. A sósíkság már több mint 30 éve Dario munkahelye.

„Az itt élő emberek azonban erősek és egészségesek. A só jó az ízületi gyulladásokra és az ízületi fájdalomra” – magyarázza Dario mosolyogva.

Az évek során Dario számos Volvo teherautót használt. Most két 2006-os, 610 lóerős Volvo FH16-ot birtokol. A teherautókat saját maga importálta Európából. Dario teherautóján még mindig látszanak az előző tulajdonos, a német DFDS logisztikai vállalat matricái.

„Egy további Volvo teherautó, egy 2008-as beszerzését is tervezem, valamikor a jövő évben. Svédországból fogom importálni.” 

Teherautó a sósíkságon.
Sólapátolás.

A sót kézzel, csupán egyszerű lapátokat használva rakodják fel.

Dario és 23 másik járművezető alkotja a "Július 11. szövetkezetet", egy olyan járművezetői szövetkezetet, amely a környékről induló, illetve ide irányuló belföldi és nemzetközi szállítási feladatokat végez. A sósíkság körüli utak rosszak, a távolságok pedig nagyok. A sósíkságot ezért átjáróként használják az északi Oruro tartomány, az észak-keleti Cochabamba, és a nyugatra fekvő szomszédos állam, Chile felé.

A szövetkezethez tartozó járművezetők saját teherautóikat használják, ám közös az adminisztráció. A költségek és a nyereség megosztásra kerül a tagok között.

Dario és járművezető társai számára a Volvo teherautók használata magától értetődő választás – a szövetkezet 23 járművéből 20 Volvo.

„Télen nagyon hidegre fordul az idő itt, és némely más teherautó egyszerűen nem indul be. A sósíkság körüli utak nagyon rosszak. Más teherautók a darabjaikra rázódnak szét, elkezdenek szivárogni, a motorjaik nem járnak egyenletesen. Egy Volvóval ez nem történhet meg. Azok robusztusak és ezeket a kíméletlen körülményeket is elviselik.”

Mivel a só felgyorsítja a korróziót, a munka megterhelő a teherautóknak. Dario elmagyarázza, hogy meglehetősen kevés karbantartási munka szükséges:

„Ha són hajtunk, minden második út után gondosan lemossuk a járműveket vízzel. Ezután olajjal és zsírral kezeljük, hogy megóvjuk a járműveket a következő utak során.”

Minden évben megközelítőleg 25 000 tonna sót termelnek ki a Salar de Uyuni fennsíkon. A kitermelési folyamat egyszerű, ám munkaigényes. A nedves sót kézzel halmozzák fel, hogy a felrakást megelőző éjszaka alatt megszáradjon.

Errefelé elég tömör a só ahhoz, hogy nem jelent gondot nehéz teherautókkal hajtani rajta, de ott már puhább – arrafelé a teherautók belesüllyedhetnek a sóba.

Dario Machaca Colque

teherautó-vezető

A végtelen fehérséget hirtelen körvonalak szakítják meg a távolban. Egy idő után jobban kivehetővé válnak a piramis alakú sórakások. Dario megállítja a teherautóját, lemászik, és elmagyarázza Edgarnak, Ivannak és Paulinonak, hogy hogyan kell elvégezni a munkát. Az első három sórakást a pótkocsi platójának az egyik oldalára kell felrakni, majd megfordul a teherautóval, és további három rakást is feltesznek a másik oldalra. 
 

Teherautó rakodása sóval.

A Salar de Uyuni területe megegyezik Los Angeles városáéval, és 10 583 négyzetkilométernyi sűrűn összepréselődött só alkotja. Teljes terheléssel Dario teherautója 25 tonna sót szállít.

„Fontos, hogy mindkét oldalra rakodjunk, így elkerüljük a kiegyensúlyozatlanságot” – magyarázza Dario.

A távolba mutat.

„Errefelé elég tömör a só ahhoz, hogy nem jelent gondot nehéz teherautókkal hajtani rajta, de ott már puhább. Arrafelé a teherautók belesüllyedhetnek a sóba.”

A sósíkság most éppen száraz, de a nyári hónapok esős időszaka alatt a közeli Popoo tó kiönt, és vízréteggel takarja be a síkságot. Egyes helyeken akár egy méter mély is lehet a víz.

„Ezért kialakítunk egy sókészletet Colchaniban még az eső megérkezése előtt, és onnan szállítunk majd. Sem mi, sem a termelők nem dolgoznak a sósíkságon az esős évszakban.”

Paulino, Edgar és Ivan az utolsó néhány lapátnyi sót is feldobja a pótkocsi platójára. A munka valamivel kevesebb, mint három óráig tartott. Ezután a környék számos turisztikai iparágban dolgozó autóinak egyike visszaviszi őket Colchaniba.

Mielőtt Dario visszaindulna, őt és teherautóját fogságba ejti egy homokvihar. A szél áttör a közeli kősivatagokon, és homokbarna felhőket hoz létre a horizonton. A finom por elborítja a sósíkságot.

Dario a fülkében ülve várja, hogy elcsendesedjen a vihar.

„Általában nem tart egy óránál tovább, amíg kitombolja magát” – magyarázza Dario. Bekapcsolja a rádiót, amelyben a helyi hírösszefoglaló hallatszik szaggatottan.

Igaza van, a vihar elmúlik és a távolban a baljóslatú felhők is elvonulnak a sósíkság felől, amikor Dario beindítja a motort.
 

Videó Lofotenből.

A sósíkságon a Volvo a legnépszerűbb teherautó – a helyi szövetkezetben dolgozó 23 járműből 20 Volvo. Dario Machaca Colque saját maga importálja a Volvo teherautóit Európából.

A teherautó

Műszaki adatok: Volvo FH16 vontató a brazil Randon gyártó pótkocsijával. Ez a nagy távolságokra és nehéz rakományokra tervezett, 2005-ös teherautó 16,1 literes soros, hathengeres motorral rendelkezik, amely 610 lóerős és 2800 newtonméter5 nyomaték leadására képes 1000–1500 közötti percenkénti fordulatszámon.

Mire használják: Bórax és kén szállítására használják a környék bányáiból, valamint só nemzetközi és belföldi szállítására a sósíkságokról. Egy átlagos megbízás 14-18 órát vesz igénybe. Hozzávetőlegesen 70000 km/év.

Kapcsolódó tartalom

Életben maradni a világ egyik legveszélyesebb útján

Megfontoltság, ügyesség és tapasztalat tartotta életben Juan Manuel Manrique-t 45 éven át a világ egyik legveszélyesebb útján. Ez a chilei Paso de los Caracoles....

Irány a vadon – egy nap kafferbivalyokat szállítva

Élő állatok szállítása a dél-afrikai vadonban nem egyszerűen csak kivételes vezetési képességeket követel meg, bátorságot is kíván....

Visszahódítva a tengertől

Nigéria legnagyobb városának képe fokozatosan megváltozik. Ami a Lagos városának erodáló partvonalát megvédő tervként kezdődött, Afrika legnagyobb építőipari projektjévé – az Eko Atlantic projektté – nőtte ki magát, egy új városrésszé, amelyet a ...

Cikkek szűrése

5 true 5